Gå til innhold

Olympus E-450, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Har hatt et Olympus u 1000 kompaktkamera nå i snart tre år, og vurderer å gå over til speilrefleks. Har vært veldig fornøyd med digitalkameraet mitt, og i tillegg til god pris, vurderer jeg nå E-450. Noen som har erfaringer med dette kameraet? Evt. andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv E-420 og E-620, så da har jeg vel nok grunnlag til å mene noe om saken. (E-450 er en E-420 med noen av art-filtrene til E-620).

E-450 er et kompetent kamera, og er vel et av de bedre valgene for de med et stramt budsjett.

Men ønsker du å øke budsjettet ditt, så er nok en E-620 et bedre alternativ da den har bildestabilisering og et noe bedre fokussystem. I den prisklassen, så er Canon 450D, Nikon D5000 og Pentax K-x alternativer som du kan vurdere.

Lenke til kommentar

Har hatt et Olympus u 1000 kompaktkamera nå i snart tre år, og vurderer å gå over til speilrefleks. Har vært veldig fornøyd med digitalkameraet mitt, og i tillegg til god pris, vurderer jeg nå E-450. Noen som har erfaringer med dette kameraet? Evt. andre forslag?

Skal du bruke kameraet innendørs ? Dvs. bruke det i dårlig lys med autofokus ?

Da hadde jeg enten kjøpt en skikkelig blitz med fokuslys til Olympusen eller valgt et bedre kamerahus fra f.eks. Canon eller Nikon, for makan til treg autofokus i begrenset lys som det er på E-4xx serien skal du lete lenge etter.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med E-1, E-400, E-330, E-510, E-30 og Nikon D300.

Fordelen med E-450 (eller -410/-420) er størrelse og pris. Lite og lett, du tar det med deg samtidig som det er billigere enn MicroFourThirds.

E-620 koster litt mer, men er som en nedskalert E-30 (har også ekstern sensor for hvitebalanse). Litte enklere riktignok, men bilder er også utskriftsklare i større grad rett fra kamera.

E-520 (-510) er større og litt tyngre, har innebygd IS og et bedre grep/ergonomi.

Tenker du på Nikon vil jeg anbefale D5000. (D3000 er ikke annet enn en lett oppgradert D60).

Uansett bør du starte med et dobelt objektiv kit, og kjøpe ekstern blits samtidig.

For repportasje og reise tar du bilder på frihånd, ved landskap/studio vil alltid stativ være førstevalg.

Lenke til kommentar

Jeg fikk E-450 m 14-42 kit i julegave. Som deg kommer jeg fra kompakt, og har ingen som helst erfaring med dslr. Det jeg er mest fornøyd med er fantastiske bilder i dagslys og den mekaniske kvaliteten på kameraet. AF-hastighet klages det mye på, men jeg synes den er helt grei så lenge man benytter riktig målemetode (har byttelånt litt med et EOS450). Tror personlig jeg kjøper et mer lyssterkt objektiv før jeg kjøper ekstern blitz.

Det som skuffer litt er at liveview er så dårlig (på alle dslr?). Knapt bedre enn mobilen min. Dessuten synes jeg auto hvitebalanse ofte bommer når jeg skal benytte manuelle instillinger. Det kommer selfølgelig av min talentløshet, men var enklere på Canon EOS. Bilder innendørs er uansett milevis over Ixus'en min.

Er nå svært fornøyd med huset, og relativt fornøyd objektivet. Tror ikke man skal se seg blind på størrelse. Ingen dslr går i lomma på en fest eller påsketur. Grunn til at jeg ikke ønsket billigste Canon eller Nikon var kvalitetsfølelse.

Lenke til kommentar

Pinup: Som tomsi sier, så er E-450 et godt alternativ hvis du ikke vil bruke så mye penger på kamera, men hvis du har litt mer penger å bruke ville jeg vurdert E-520, Canon 450d, eller hvis du vil bruke enda litt mer penger, så er Nikon D5000 og Olympus E-620 gode alternativer.

Uenig med dags at du bør kjøpe dobbelt zoom kit og blits i starten, fordi i starten så er det greit å bli kjent med kameraet og det medfølgende kit-objektivet, og kanskje etter en stund med det, så kan du ha behov for forskjellige ting.

Kanskje du ikke føler at du trenger mer rekkevidde, men i stedet vil ha enten vidvinkel, macro eller lyssterk fastoptikk. Blits kan nok være en god idé, men hvis du ikke kommer til å ta mye bilder innendørs, vil jeg tro det ikke er verdt det.

RulleRimFrost: Jeg har inntrykk av at liveview er tregt over hele fjøla, med unntak av Sony sine speilreflekskameraer da de har en egen sensor som gjør at det faktisk blir brukbart.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så er halvparten her gresk for meg. Og jeg kan ikke gresk :)

Men takk for svar uansett, hovedgrunnen til at jeg tenker på E-450 er prisen og størrelsen. Ser for meg at jeg lettere tar med det kameraet enn et 450D (venninne har det).

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så er halvparten her gresk for meg. Og jeg kan ikke gresk :)

Men takk for svar uansett, hovedgrunnen til at jeg tenker på E-450 er prisen og størrelsen. Ser for meg at jeg lettere tar med det kameraet enn et 450D (venninne har det).

Det er gode argumenter som mange ikke tenker på. Du kan få like gode bilder med en E-450 som din venninne med Canon, så det er bare å kjøpe.

Lenke til kommentar

Jeg startet med E-410 og hadde det i et drøyt år før jeg byttet til E-520. Jeg brukte kit-objektivet i de fire første månedene før jeg kjøpte ZD 14-54mm/f2,8-3,5. Det var veldig greit å bli kjent med kameraet og kit-objektivet, samtidig merket jeg en bra forskjell mellom kit-objektivet og 15-54, både i byggekvalitet, raskere og mer presis autofokus, samt at det gav meg bedre bildekvalitet.

Jeg tviler på at du kommer til å angre på E-450.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...