KoKo_ Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hei! Jeg har kjøpt meg DLINK DIR-655 ( http://ps.no/ArtDtl....i=132501&model= ), skal hente den hos posten i dag. Har bredbånd fra Nextgentel og en Speedtouch-router fra NG. Jeg prøvde å finne ut hvordan jeg setter denne i bridge, fant ikke dette ut, kan noen hjelpe meg? Ellers så har jeg en Inteno-router fra NG som jeg skal sende tilbake i retur (Hverken Speedtouch eller Inteno taklet torrentbruk, derfor ny router) Om det er vanskelig å få til bridge med Speedtouch, er det da en løsning for å bruke Inteno-routeren i bridge i stedet? Ideelt sett så hadde det vært greit å unngå bridge fullstendig, og bare bruke DLINKen direkte mot NG-sentralen, er det mulig? Dette skal settes ut i praksis i ettermiddag, så tips i dag settes stor pris på! (Kainn itt leeeev uten nett sjøh) Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Så lenge speedtouchen kjører 7.4.1.7 firmware så er det bare å koble ned internetforbindelsen, også sette opp PPP på d-linken. Da skal Speedtouchen automatisk gå over i bridge. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Høres bra ut. Oppgradering av router er en smal sak om den ikke har riktig firmware? Trenger jeg noe brukernavn og passord fra nextgentel når jeg setter opp PPP på d-linken? Vil Speedtouchen prøve å koble seg opp igjen automatisk om den blir slått av og på? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Oppgradering er ikke noe problem nei. Bare husk å ta backup av configen. Ja, du trenger brukernavn (Pxxxxxx) også passordet ditt. Nei, du må selv koble den oppigjen etter at den blir slått av og på. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) PPPoE-brukernavnet er kundenummeret ditt, minus 10000. Altså om kundenummeret ditt er 999999, er brukernavnet ditt for PPPoE-oppkoblingen P899999. Husk P foran. Passordet du skal bruke er det såkalte "aktiveringspassordet", det stod i velkomstbrevet du fikk av NextGenTel. Har du ikke det, kan sikkert NGT være behjelpelige med det. @Tommy: Det er en fin løsning, og jeg bruker den selv. En ulempe med å ikke sette den i bridgemodus via telnet, er at den kobler opp PPPoE om routeren kobler seg ut, eller slås av. Så det kan være litt knotete, men det skjer jo ikke så ofte. Endret 17. mars 2010 av Glenn Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Hei igjen! Jeg fikk bruker og passord fra kundeservice, så det gikk smertefritt! Takk for hjelpen, er nå på nett med den nye ruteren. Kunne gjerne tenkt meg å sette ruteren i bridge om den vil koble seg opp automatisk igjen etter en restart. Grunnen til at jeg kjøpte egen ruter var at Speedtouchen restartet når den fikk for mye å gjøre med torrent. Greit å eliminere et irritasjonsmoment ved å miste nettet om den skulle restarte. Deler nettet med naboen, så greit om det ikke forsvinner ved strømblink når jeg er borte. Telnet har jeg ikke brukt noe særlig, andre måter å gjøre det på? Eller kan du gi meg en liten instruks om hvordan jeg gjør dette med telnet? Og en annen ting, får jeg tilgang til Speedtouchconfig (10.0.0.1) gjennom dlinken, eller må jeg koble meg direkte til den for å endre innstillinger? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Du har fått satt Speedtouchen i brigde og det er D-Linken som styrer trafikken? Gi D-Linken en IP adresse i samme range som Speedtouchen, f.eks. 10.0.0.2 og sett den opp til å dele ut adresser fra f.eks. 10.0.0.10. Da skal du kunne nå begge boksene uten problemer. 1 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Hei! Jeg prøvde det du sa og gav dlinken 10.0.0.2 og IP-range 10.0.0.10-100 Men får ikke tak i Speedtouchen, heller ikke pingsvar Endret 17. mars 2010 av KoKo_ Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hvilken IP adresse har maskinen din? 1 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Hvilken IP adresse har maskinen din? Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::29ec:ce91:304:1c9d%13 IPv4-adresse. . . . . . . . . . . : 10.0.0.99 Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.255.0 Standard gateway . . . . . . . . .: 10.0.0.2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Da skal det normalt fungere altså...!? Prøvd å restarte boksene? Edit: Sjekk også subnettet... Endret 17. mars 2010 av trn100 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Hvis den står i bridge, så er det ikke sikkert du når den uten å restarte i vanlig routermodus og koble kabelen rett på Speedtouch. I Vista/Win7 må du aktivere Telnet i Windows før du kan bruke kommandoen! Deretter gå i Start, Kjør... CMD og skriv: telnet 10.0.0.1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå