Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan komme seg opp om morningen og på skolen?

Gjest Skulker

Anbefalte innlegg

Gjest Skulker

Heisann, jeg er en gutt som begynner for andre gang i føste klasse.

Jeg blir snart 17 år. Jeg er flink til å skulke - altså bare ikke gå på skolen. Jeg vet ikke hva som holder meg igjen men jeg våkner hver dag med en "klump" i magen og tanken: "Faen, nå skal jeg på skolen".

Jeg bare klarer det ikke.. Jeg syns ikke det er noe gale med skole egentlig. Sitte i klasserommet og høre på / gjøre foskjellige ting.

Jeg vet at jeg ikke liker gym. Det er noe med det å.. gymme og bli vurdert.. Jeg har ikke noe imot trening.. Ikke i det hele tatt egentlig..

Jeg er heller ikke noe spesielt fan av å framføre egentlig. Liker ikke å drite meg ut. Hvis JEG har foreksempel kommet opp med en ny oppfinnelse som foreksempel en drikke som gir udødelighet klare jeg fint å framføre. Men hvis jeg får en uke på å pugge Ibsen og framføre, stammer jeg og svetter jeg bare =/

For å si det sånn: Jeg har INGEN motivasjon.. Ingenting som på en måte gjør at jeg kommer meg på skolen. Jeg vet ikke hva jeg vil bli ellernoe.

Jeg har søkt på Elektro og Bygg og Annlegg.

Jeg vet at jeg må komme meg gjennom skolegangen. Jeg tenker at jeg ikke har gått 10 år på skole for ingen ting..

Noen som kan hjelpe meg å få opp motivasjonen, kanskje? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sammeproblem

Hei!

Jeg har akkurat det samme problemet som deg. Jeg tenker hele tiden at jeg MÅ opp men klarer det bare ikke.

Riktignok hadde jeg bare 30 dager fravær.

Men hva er det som gjør at folk kommer seg på skolen?

Lenke til kommentar

Det å droppa ut er drit kjedeleg, snakkar av erfaring. Eg håpar du tar deg sjølv i nakken og går på skulen. Eg vet det er drit kjedeleg... men eg kan lova deg at det er 100x meir kjedeleg å droppa ut... bare bestå og bli i det minste ferdig med VGS! Ellers må du sitta med privatist og anna slit... Eg lovar deg, eg angrar drit mykje på at eg droppa ut. Eg bare låg og sov og trudde det ville gå fint. Eg ønskar deg lykke til, og håpar at du tar deg litt saman :).

Lenke til kommentar

Eg vil gi deg eit så enkelt råd: Tenkt posetivt!

Posetive tankar har forandra livet mitt, det å vera oppmuntrande og sjå ting på ein lys og fin måte hjelper deg voldsomt med motivasjonen, og generelt i kvardagen.

Når du legger deg kan du tenka at du gler deg til å gå på skulen, det samma når du vokner, overbevis deg sjølv! Trekk gjerna på smilebåndet og, det fungerer!

Høyres kanskje heilt teit ut for nokon, men det har fungert for meg. Sleit sjølv mykje med motivasjon, no er eg heller med å motiverer andre.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker ganske enkelt ikke på at jeg skal til skolen. Jeg pusser tenner, spisser frokost, leser ei bok/ spiller et spill/ ser på TV for deretter å se på klokka og tenke at jeg må pelle meg ut snart. Så det går ikke opp for meg at jeg faktisk er på vei til skolen før jeg faktisk begynner å nærme meg inngangen til skolebygget. Et godt tips er å ha gode venner som du kan glede deg til å se i klassen/ friminuttet, det hjelper i grunn til å stå opp på morran :)

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt: Se på det positive. Det første som slår meg når jeg hører ordet skole er et sted der jeg lærer masse interessant (og dessverre uinteressant) sammen med venner. Er hjemmestilene jeg hater som pesten, men det holder ikke meg unna skolen :)

Lenke til kommentar

Skjønner deg godt, når man nærmer seg de siste årene på skolen er man så lei.

Har ikke hatt verre fravær enn i siste året.

I andre året, så var faktisk en av mine motivasjoner en forelskelse. Jeg var forelsket i en av guttene på skolen, og jeg klarte ikke en dag uten å se ham. Så det var en liten motivasjon for meg, for da hadde jeg noe å glede meg til ved å komme meg på skolen. haha

Sier ikke at du skal tvinge deg selv til å bli forelsket i noen liksom.

Lenke til kommentar

Aldri skulk! Av å kun skulke en gang gjør at du kommer inn i en ond sirkel. Skulker du en gang kommer du nok til å skulke flere ganger. Du finner på dårlige unnskyldninger for deg selv og dropper skolen. Du kommer også til å bli fortere syk av det, fordi du kjenner på kroppen om du er syk. Hvis du tenker tilbake, er det virkelig verdt å få en dag fravær fordi du fikk deg litt lite søvn? For meg er svaret klart nei, og jeg drar på skolen selv med 30min søvn.

Jeg er ikke noe skolelys på noen som helst måte, jeg er rimelig lei etter snart 13 års skolegang, men høyt fravær er bare så dumt og unødvendig.

Et tips er at du hver dag dusjer før skolen. Hver eneste dag så dusj før du bestemmer deg for å dra på skolen eller ikke. Jeg føler meg helt jævlig før jeg har trasket meg inn i dusjen, men etter en god varm dusj så er jeg kvitt "skulkesjuken".

Neste gang kompisen din skulker og prøver å få deg med så sier prøv heller å få han til å føle seg dum, fordi det er det som er riktig.

Legg merke til at dette er skrevet klokka 2 om natta. Jeg trenger ikke mer enn 5 timer søvn. Dette er fordi jeg har vært streng med meg selv angående søvn i mange år, og at jeg dusjer hver morgen (som for meg til å føle meg fresh). Natta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...