Gå til innhold

Problemer med installasjon av SuSE 8.2

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned SuSE 8.2 nå (måtte laste ned, fordi jeg har Telenor ADSL). Når jeg installerer fra NTFS disken får jeg utallige meldinger om at xxx.rpm ikke finnes på mediumet. I slutten av installasjonen, når jeg har trykket ignore på hundrevis av *.rpms henger den seg ved installasjonen/konfigurasjonen av GRUB. Noen som har hatt liknende problemer?

Helt standard installasjon fra HD, filene jeg lastet ned er på snaue 4GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du paa noen som helst maate tenkt og instalere suse paa den partisjonen som selve os instalasjonen.

Hvis du skal det kan jeg tenke meg at det er det som er feilen.

Flytt os instalasjonen til en partisjon(harddisk) som du ikke har tenkt og bruke til suse!!

Lenke til kommentar

Fra før har jeg en partisjon med Windows 2000 på (c:), og i c:/suse82 ligger filene jeg lasta ned til SuSE linux.

I tillegg har jeg en (eller flere, antar jeg, til linux) med RedHat. Det er på denne delen jeg vil legge SuSE, altså vekk med RedHat og inn med SuSE.

Ja, jeg brukte WS_FTP pro.. måtte prøve to ganger - den første gangen fikk jeg bare 1,6GB, og nå fikk jeg som sagt omtrent 4. Begge gangene sto det "File Transfer finished" på slutten..

Lenke til kommentar

Jeg lastet det ned fra den serveren, ja. Fulgte guiden din til punkt og prikke, bortsett fra en ting - jeg laget ikke noen 8.2 mappe i c:/suse82, men det har vel ikke no å si.

Er kanskje internett-tilkoblinga mi som fusker litt.

Lenke til kommentar

Mhm, det er mulig...

Opsettet burde være som følger:

1. Lag mappa suse82 (med små bokstaver) i C:

2. Last ned _hele_ 8.2 mappa fra sunet til C:/suse82/

3. Installer fra hdax og mappenavn /suse82/8.2/, Der x står for partisjonsnummeret (sannsynligvis 1)...

MarcelSB

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått installert SuSE, og det funker fint bortsett fra et par ting.

- I RedHat kunne jeg bruke "locate filnavn" for å finne en fil, samme hvor den lå i systemet. Nå får jeg beskjed om at "locate" er en ugyldig funksjon. "updatedb" funker heller ikke.

- Jeg har lastet ned Opera 7.11. Problemet der er at veldig mange av font'ene ser forferdelig ut. Jeg har forsøkt å skifte på fonts under preferences, men det blir alikevel nokså begredelig enkelte steder.

Eksempel. - Det som står under "Siste fra forum" er flott, mens selve nyhetene er jo helt på trynet. Noen som har en løsning på dette?

Lenke til kommentar
Jeg bytta til FlashFXP, da gikk det bedre.

Men hvorfor i all videste verden må jeg laste ned over 6.5GB? Det må da være en haug med unødvendige saker?

Ja du trenger sannsynligvis ikke halvparten av det engang. Grunnen til at du må laste ned alt på forhånd i motsetning til oss andre (som kan installere direkte fra nettet) er at telenor bruker pppoe-protokollen som gjør at du må koble til med brukernavn og passord for å få internetttilgang. Med andre ISP'er får man vanligvis ip-adresse (internettilgang) automatik via DHCP. SuSE installasjonen har ikke støtte for pppoe-protokollen og da må man laste ned alt på forhånd og bruke harddisken som installasjonssource i stedet for FTP, som man eller ville ha brukt :yes:

MarcelSB

Lenke til kommentar

Aha, skjønner. Fikk fiksa Opera og locate problemte også - tusen takk for hjelpen alle mann.

Angående DivX/XviD osv i Mplayer - jeg extracta alle filene i win32codecs.tar.bz2 til /usr/lib/win32/win32codecs. Alikevel, når jeg åpner en video, kommer beskjeden "mplayer interrupted by signal 11 in module: key_events" opp, og mplayer kræsjer.

Det sto forøvrig at det var en versjon av mplayer som muligens manglet noen features pga. krangel om patent eller noe sånt.

Har du peiling på hvordan jeg kan ordne det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...