Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan utleier kreve for strøm når jeg ikke bor der?

Tommelom

Anbefalte innlegg

Jeg flytter nå ut av leiligheten min. Dette kom ganske brått på, så i den tre måneders oppsigelsestiden kommer leiligheten til å stå tom. Kontrakten min sier husleie pluss xxx kroner i fast strømtrekk. Nå kommer jeg jo ikke til å bruke en microwatt de tre månedene. Kan jeg da kreve å få slippe å betale de ekstra kronene for strøm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om man i det hele tatt kan avtale en fast sum for strøm. Det kan virke som om strøm enten skal være inkludert i leia, eller betales basert på faktiske utgifter. I følge husleieloven kan du hvert år be utleier legge fram regnskap (og, vil jeg anta, kvitteringer) som "viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom".

Du kunne jo slå i bordet med denne paragrafen, og gi utleier valget mellom å frasi seg strømkravet eller legge fram regnskap med kvitteringer etter at du flytter.

Men, du bør opplyse utleier om at du flytter/har flyttet, og at du ønsker at han får inn en ny leietakter. Utleier har plikt til å forsøke. Sørg for at leiligheten er 100% og godkjent av utleier, og gi fra deg nøkkelen på betingelse av at du ikke lenger vil betale leie dersom noen (inkludert utleier) tar i bruk leiligheten. Du kan også hjelpe selv med å finne ny leietaker. Hvis dette går bra sparer du både husleie og strøm.

Lenke til kommentar

§ 3-4 gir ikke hjemmel for å nekte å betale. Er det avtalt et fast beløp for strøm så er det avtalt et fast beløp for strøm - dette faller inn under utleiers og leietakers avtalekompetanse.

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, ...

Loven sier faktisk ikke at utleier kun kan fakturere leietaker for det leietaker selv forbruker. Loven sier at utleier og leietaker kan avtale at leietaker skal bidra til å dekke utleiers utgifter. Den overlater til utleier og leietaker å fastsette de nærmere avtalevilkårene. Disse utgiftene vil løpe uansett om leietaker bor der eller ikke.

Bestemmelsen om at man kan kreve regnskap fremlagt er basert på (jfr Chr. Fr. Wyllers lovkommentar) at leietaker skal kunne kontrollere at utleier ikke overfakturerer ham i forhold til hva som er avtalt. Bestemmelsen vil derfor ha liten praktisk betydning der det er avtalt en fast sum.

På bakgrunn av dette mener jeg at du ikke med loven i hånd kan kreve å få slippe strømtillegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...