Lasse94 Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) Hei alle sammen! jeg har skaffet meg en ny "hobby", nemlig elektrolyse. Her har jeg skaffet meg en 750 Watt PSU (strømforsyning til PC) som holder 60 Ampere.. det er 12 volt i de gule å svarte ledningene så, ja jeg er sikker på at det ikke er den det er noe galt med.. men når jeg kobler PSU en på cellen min, så kommer strømmen pulserende, og ikke med en konstant strøm, hvis dere skjønner hva jeg mener.. har sett folk på youtube som har en sånn switch som gjør at bølgene i strømmen( correct me if im wrong) holder seg bare på den positive siden, noe som gjør at jeg får konstant strøm... meget irriterende å ikke kunne måle av antall volt eller ampere med mitt nye multimeter hvis denne tråden er feilplassert please flytt den ;-) men jeg leste på wiki om bridge rectidiers og Rectifier output smoothing.. While half-wave and full-wave rectification suffice to deliver a form of DC output, neither produces constant-voltage DC. In order to produce steady DC from a rectified AC supply, a smoothing circuit or filter is required.[1] In its simplest form this can be just a reservoir capacitor or smoothing capacitor, placed at the DC output of the rectifier. There will still remain an amount of AC ripple voltage where the voltage is not completely smoothed. For many applications, especially with single phase AC where the full-wave bridge serves to convert an AC input into a DC output, the addition of a capacitor may be desired because the bridge alone supplies an output of fixed polarity but continuously varying or "pulsating" magnitude, an attribute commonly referred to as "ripple" så det skal kunne gå an å få dette til å funke, men kan noen si meg hvordan jeg skal lage en slik smoothing circuit eller hva d nå skal trengs for å få min output konstant! Takk :-) Endret 16. mars 2010 av Lasse94 Lenke til kommentar
vegham Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Du må legge en kondensator parallellt på utgangen. Problemet med så store strømmer er å ha stor nok kondensator. Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Tror også at rippeln skyldes at du ikke har kondensator og for det andre for liten belastning (eller for stor). Vet ikke hva du gjør eller hva slags elektrolysebad det er ... Er 12V nok? Vel det er vel bare tidsspørsmål Men selvom din PSU greier 60A betyr det ikke at det går så mye. I [A] = U [V] / R [Ohm] .... og hva er den Elektriske Motstanden i elektrolysen??? Kanskje du bare tar ut 1 A. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Her er en enkel tegning som kan gi et glattere signal. Kople ledningene fra strømforsyningen på bølgesymbolet på likerettebroen. (rectefier bridge) Da vil du få et ''rippete'' likestrømsignal på den positive polen og ingenting på den negative polen. Deretter setter du en kondensator (capacitor) mellom de, og signalet vil bli ganske pent. Skal ikke si meg så sikker på virkemåten til elektrolysen din, men spenningen er fortsatt bare på 12v, noe som sikkert vil gi en liten strøm. Det andre du kan kjøre er og ta spenning rett fra veggen din og sette det på likeretterbroen, disse tåler vanligvis 1000v og 1 amper. Etterjustere med resistorer for riktig effekt. Prøv å ha så stor verdi på kondensatoren som mulig, siden dette vil glatte ut likestrømmen enda mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå