V_B Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Hei. Har et spørsmål jeg håper noen kunne ta seg tid til å svare på. Jeg trenger rett og slett litt hjelp med fremgangsmetode ved utregning av opplagerkrefter. Sitter med følgende oppgaver På oppgave 3.17 har jeg regnet ut de forskjellige kreftene, men sliter med å få riktig tall på opplagerkreftene til punkt A og B. Jeg tror jeg forvirre meg selv, men når det kommer til Kraft * Arm, vil ikke 12kN kraften kun ha en 1,5m lang arm mot punkt A ? Den vil vel heller ikke påvirke punkt B da denne har glidelager og kun blir påvirket av krefter i Y rettning ? På oppgave 3.18 skulle jeg gjerne bare hatt en forklaring på hvordan kreftene påvirker punkt B ? Eks påvirker 150N kraften punkt B ? Er det korrekt at man må regne ut katetene her for å kunne regne ut kraft i X og Y rettning ? Alle svar er mottat med et stort takk ! Lenke til kommentar
espulf Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Er ei stund siden jeg har holdt på med dette, men prøver meg likevel på et løsningsforslag. 3.17) Sette at summen av moment i A må være 0. Dette gir: (10cos30)kN * 3m - 8kN*3.5m + 12kN*1.5m - B_y*6m = 0 F_y = B_y = 2.66kN Så en balanse på kreftene i Y-retning. A_y + B_y + 8 - 10sin30 = 0 Sette inn for B_y som er funnet. Og det gir A_y = -5.66kN Så er det å balansere i x-retning: A_x + 10cos30 + 12 = 0 A_x = -20.66kN Ser da at antagelsen min om at A_y er oppovervent er feil pga fortegnet, og likeså for A_x. F_a = sqrt(A_x^2 + A_y^2) = 21.4kN 3.18) Tror du må finne vinkelen mellom B og klossen, tan^-1 (1.5/2), blir vel en vinkel på 36.87grader. Da blir du å få tre ukjente og du har 3 ligninger tilgjengelig: F_y = 0, F_x = 0 og M_x = 0. Og så kan du trikse litt for å løse B f.eks. Hvis du ikke får til så får jeg se om jeg orker å lage et løsningsforslag. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Tusen takk ! Du trenger ikke lage løsningforslag på siste oppgave. Må prøve å regne litt selv for å lære det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå