Gå til innhold

Forum folk, klokere enn folk som ikke bruker forum?

Forumbrukere  

145 stemmer

1. 1. Er forumbrukere mer intelligent?

• Ja
      93
    • Nei
      52

Anbefalte innlegg

Har en liten følelse av at folk som henger litt på forum har mer kunnskap, og høyere IQ enn folk som ikke bruker tid på forum. Er det feil? Skjønner at mange 40+ ikke henger mye på nettet, men tenker mest på den yngre garde. Er dette helt feil?

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du kan finne ut om vi som henger på forum har høyere IQ enn andre deler av befolkningen helt uten videre.

Du må også huske på at dette er ett interesse-forum hvor folk er på de delene de gjerne interesserer seg for, derav gjerne kan mye. At fks Data delen har mange brukere som kan mye om data er ikke tilfeldig, men spør de samme menneskene om juss så kan de ikke like mye (De aller fleste). Slik er det også ute i samfunnet.

Men for all del, jeg har lest meg opp til ekstremt mye kunnskap via forum og slik er det nok for mange andre også.

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt forumet i opptil flerfoldige år; nei. Helt i begynnelsen, da PC-er var forbeholdt spesielt interesserte nerder, så var nok gjerne dette forumet et samlingspunkt for litt mer oppegående folk, men nå om dagen er forumfolk som folk flest. Noen enkle, noen oppegående, men stort sett midt på treet.

Lenke til kommentar

Ja og nei.

Idiot-kompisene mine henger ikke på noe forum, men de med litt vett i skallen gjør det... Men så har man jo forum som for eksempel GameTrailers og N4G (og muligens VG og DB) som består nesten utelukkende av treskaller, så det er litt vanskelig å trekke en konklusjon.

Lenke til kommentar

Det fins utallige eksempler på idioter som henger på diverse forum. Enkelte forum er faktisk rene samlingsstedene for idioter.

Men intelligens og kunnskap er to helt forskjellige ting. Et stort forum har gjerne brukere med vidt forskjellige interesser, og da får man plutselig svar når man spør om noe obskurt.

Lenke til kommentar

Spørs hva man legger i intelligens.

Etter årevis med kritikk(ofte konstruktiv, men nei, ikke alltid) fra forumbrukere forandrer man seg for å gjøre et annet inntrykk på disse brukerene.

Kanskje blir man kalt usaklig, og begynner å tenke på om det egentlig er bra å være så usaklig.

Meningene når ikke gjennom.

Kanskje må man forbedre seg på mange måter for å få til nettopp dette.

Man spør om hjelp og får hjelp, men som oftest får man hjelp i hjelpe seg selv. "GOOGLE DET DIN FORBANNA APE"

"RTFM!"

Og slikt.

Jeg har et inntrykk av at mange tar lærdom av det.

Man lærer også å respektere at andre har andre meninger, man lærer å skrive godt/bedre norsk, og man lærer å skildre sine tanker.

Man bryter ned terskler for hva som er tabu å snakke om offentlig.

Begynner man å snakke om sex på forumet vil man gradvis begynne å snakke om de samme tingene IRL.

Ja, nye forumbrukere er uslepne diamanter, som litt etter litt meisles av folk med kunnskap, idioter som failer(man lærer av andres feil), og frekke mennesker som lærer en å ikke ta seg nær av ting.

Og så en vakker dag er vi med på å forme de nye brukerne.

Vi kritiserer dem, mobber dem, hjelper dem, osv.

Vi blir annerledes. Smartere? Det aner jeg ikke, men en del gode egenskaper får man absolutt. Kunnskap i det minste.

Høres ut som om diskusjon.no er livet mitt nå, men det gjelder alle slags forum! :w00t:

Jeg har en allmennkunnskap som jeg har fått kun fra forum.

Er så sinnsykt mye småting jeg vet om som folk ikke tenker på en gang.

Og dette har jeg ikke prøvd å lære en gang, bare plukka opp sånn helt random.

Endret av bollerbrus
Lenke til kommentar

Men intelligens og kunnskap er to helt forskjellige ting. Et stort forum har gjerne brukere med vidt forskjellige interesser, og da får man plutselig svar når man spør om noe obskurt.

Faktisk ikke! Tatt ut fra en ordbok; Intelligens - evnen til å oppfatte, tenke og resonnere så vel som gjenkjenne og forstå (se sammenhenger i) nye situasjoner - praktiske eller teoretiske - på grunnlag av tidligere erfaring og kunnskap.

Lenke til kommentar

Jeg har kjent noen relativt smarte mennesker i et langt liv. Felles for dem var evnen til raskt å forstå ting de ikke kunne noe om fra før. Forum som dette er preget av folk som kan (eller tror de kan) mye om noe spesielt, men det er primært erfaring og det er ikke uten videre avhengig av overlegen intelligens. Det betyr ikke at "fagidioter" ikke kan være meget intelligente mennesker. Men min erfaring er at folk som er smarte skjønner sammenhengen raskt også på områder utenfor deres fagområde.

Geir :)

Lenke til kommentar

Så jeg er ikke smart dersom jeg ikke vet hva kongen i Urbekistan heter? Den ordboka er nok bare å brenne.

Ja da kan du godt brenne store norske leksikon eller be de skrive om utsnittet. Men det finnes forskjellige måter å være smart på, det kan være sosial intelligens, teoretisk intelligens eller evnen til å løse problemer. MEN, for å kunne løse noe må du ha teoretisk kunnskap om emnet. F.eks hvordan en firkant ser ut, hvor mange kanter har den? dette har du allerede lært på barneskolen, men hvis ikke du visste det så kunne du ikke vite at det hadde 4 kanter. Dermed kan ikke du løse oppgaver som består av firkanter. På IQ test f.eks

Lenke til kommentar

Hvis man skal dra IQ inn i dette her, så har vi jo flere tråder bl.a. her i OT-avdelingen som viser sånn ca. hvor de fleste av oss ligger. Om jeg ikke tar helt feil så ligger de fleste i disse trådene på rundt 115-130, noe som skal sies å være bra. Men da kan jo lure på om det bare er de personene som får et godt resultat som faktisk poster det, og de med litt lavere lar være.

Ellers har jeg inntrykket av at det er ganske mange intelligente og kunnskapsrike personer her på forumet. Men når det er sagt, skal man ikke utelukke at det faktisk finnes en god del... tullinger her også. Men det gjør det jo overalt, sånn i grunn.

Lenke til kommentar

Så jeg er ikke smart dersom jeg ikke vet hva kongen i Urbekistan heter? Den ordboka er nok bare å brenne.

Ja da kan du godt brenne store norske leksikon eller be de skrive om utsnittet. Men det finnes forskjellige måter å være smart på, det kan være sosial intelligens, teoretisk intelligens eller evnen til å løse problemer. MEN, for å kunne løse noe må du ha teoretisk kunnskap om emnet. F.eks hvordan en firkant ser ut, hvor mange kanter har den? dette har du allerede lært på barneskolen, men hvis ikke du visste det så kunne du ikke vite at det hadde 4 kanter. Dermed kan ikke du løse oppgaver som består av firkanter. På IQ test f.eks

Det du sier forandrer ikke på noe, intelligens og kunnskap er fortsatt to forskjellige ting. At den ene variabelt avhenger av den andre har ikke noen følger for det utsagnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...