bkf_94 Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Hei Min drøm er å bli Jeger i militæret og der trenger eg relativt godt syn.. hvis det var verre enn -0.5 så kom man ikke inn. Jeg har -0.75 på det ene øyet og -1.25 på det andre (+skjeve hornhinner). Er det mulig for meg å ta laseroperasjon i begynnelsen av 20-årene?? fordi optikeren forklarte meg noe med ''faser'' f.eks hvis synet mitt skal gjennom 8 faser totalt og jeg er på fase 5 og tar laseroperasjon, så vil det bare fungere midlertidig og synet vil fortsette til fase 6, synet ville blitt dårlig igjen og operasjonen ville ha vært waste hivs ikke, noen som har noen måter å forbedre synet sitt på?? og er det muliug å forbedre nærsynthet (-)? Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Det optikeren din mener med faser er nok at synet din ikke har stabilisert seg enda, og fortsatt er i endring. Det vil si at hvis du tar laser-operasjon nå, så vil du ved en vellykket operasjon se klart i tiden rett etterpå, men at synet kan fortsette å endre seg og at etter hvert vil du bli nærsynt igjen. Så mulig er det jo med laser, men som du selv sier så blir det litt waste. Har en kamerat på 22 som tok laser-operasjon for et år siden eller noe, og han er nå blitt litt nærsynt igjen, noe mellom -0,50 og -0,75. Det er vel ikke egentlig noen måter foruten laser-operasjon å forbedre synet sitt på, desverre. Men bruke briller eller annen korreksjon for å holde synet stabilt anbefaler jeg. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Ja, er bare laser som funker. Men som sagt bruk noe for å hodle det ved like så det ikke blir verre Lenke til kommentar
Husam Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Har en kamerat på 22 som tok laser-operasjon for et år siden eller noe, og han er nå blitt litt nærsynt igjen, noe mellom -0,50 og -0,75. Seriøst? Er det vanlig at syn forverrer seg etter laseroperasjon da? Trodde det skulle være en løsning som garantert skulle vare frem til en mulig alderssynsforverring når man har kommet til rundt 40-årene eller noe sånt? Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Forbhedrer det synet per se? Kan hende det gjør at synet ikke forverres i større grad.. Lenke til kommentar
bkf_94 Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Det optikeren din mener med faser er nok at synet din ikke har stabilisert seg enda, og fortsatt er i endring. Det vil si at hvis du tar laser-operasjon nå, så vil du ved en vellykket operasjon se klart i tiden rett etterpå, men at synet kan fortsette å endre seg og at etter hvert vil du bli nærsynt igjen. Så mulig er det jo med laser, men som du selv sier så blir det litt waste. Har en kamerat på 22 som tok laser-operasjon for et år siden eller noe, og han er nå blitt litt nærsynt igjen, noe mellom -0,50 og -0,75. Det er vel ikke egentlig noen måter foruten laser-operasjon å forbedre synet sitt på, desverre. Men bruke briller eller annen korreksjon for å holde synet stabilt anbefaler jeg. Hva hadde han i syn før operasjonen? det samme? Har du noen peiling på når man er ferdig med de ''fasene''? Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Seriøst? Er det vanlig at syn forverrer seg etter laseroperasjon da? Trodde det skulle være en løsning som garantert skulle vare frem til en mulig alderssynsforverring når man har kommet til rundt 40-årene eller noe sånt? Helt seriøst ja. Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men det blir jo logisk ettersom synet stadig er i forandring. Men jeg vil tro at om man venter til midten av 20-årene så vil en laser-operasjon gi bedre resultat - men for all del, mange kan sikkert bli like fornøyde av å ta det tidligere. Hva hadde han i syn før operasjonen? det samme? Har du noen peiling på når man er ferdig med de ''fasene''? Det er jeg litt usikker på, men tror det lå på rundt minus 3 eller 4. Vet ikke når synet er ferdig stabilisert, det sies egentlig at det skjer i 13-års alderen, men det vet mange av oss av erfaring at ikke stemmer. Så det er ganske individuelt vil jeg tro. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Veldig usikkert om du som har små avvik har noe å hente. Jeg ligger også rundt knapt -1.00 på begge, men kjører ofte bil uten briller. Synes ikke jeg behøver dem i det daglige, bare ved tv titting og kino. Da blir teksten for utydelig. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Vær obs på at kravet på 0.5 i syn *ikke* betyr +- 0.5 dioptre i styrke, men 0.5 i visus. Visuskravet for å få førerkort er 0,5 (6/12). Det vil si at man skal kunne lese et bilskilt på 20 meters avstand. For å kunne lese vanlig avistekst er det som regel nødvendig med visus 0,33 (6/18) eller bedre. http://no.wikipedia...._(synsskarphet) Endret 17. mars 2010 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Veldig usikkert om du som har små avvik har noe å hente. Jeg ligger også rundt knapt -1.00 på begge, men kjører ofte bil uten briller. Synes ikke jeg behøver dem i det daglige, bare ved tv titting og kino. Da blir teksten for utydelig. Da ville ikke jeg ha sittet på med deg som sjåfør, for å si det sånn. Det er egentlig ganske latterlig hvor lave krav det er, og mange kjører rundt uten å egentlig se godt nok til at det blir forsvarlig. Jeg har styrke -1,0 selv, og syns det er ekkelt å kjøre om jeg ikke har på linser eller briller. Skilter blir utydelig, skille mellom vei og fortauskant blir utydelig + andre detaljer. Lenke til kommentar
Gjest Lefse Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Har en kamerat på 22 som tok laser-operasjon for et år siden eller noe, og han er nå blitt litt nærsynt igjen, noe mellom -0,50 og -0,75. Seriøst? Er det vanlig at syn forverrer seg etter laseroperasjon da? Trodde det skulle være en løsning som garantert skulle vare frem til en mulig alderssynsforverring når man har kommet til rundt 40-årene eller noe sånt? Laseroperasjon er som å "svi" brillestyrken inn på øyet. Har du noen gang byttet briller? Vel, da ville du trengt å "bytte laseroperasjon" om du hadde vært operert. Forskjellen er bare at når du er operert kan du ikke bytte. Noen kan opereres to ganger, men det er ikke nok "kjøtt" på øyet til at man kan laseroperere mange ganger. Og da sitter man der med tørre øyne p.g.a laseroperasjon, pluss at man trenger briller igjen. Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Jeg tok laser i 1997 fra minus 6,0/skjeve hornhinner. Det var mislykket og havnet på minus 0,5 etter operasjonen. Men nå 13 år etter så nærmer styrken seg null etter naturlig aldring... (kanskje ikke så mislykket likevel?) Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Men nå 13 år etter så nærmer styrken seg null etter naturlig aldring... (kanskje ikke så mislykket likevel?) Det der er bare en myte. Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Men nå 13 år etter så nærmer styrken seg null etter naturlig aldring... (kanskje ikke så mislykket likevel?) Det der er bare en myte. Vel, siste måling sa at jeg trengte ikke linse lengre... *works for me* Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Men nå 13 år etter så nærmer styrken seg null etter naturlig aldring... (kanskje ikke så mislykket likevel?) Det der er bare en myte. Det er slettes ikke en myte. Ettersom man blir eldre blir linsa i øyet mindre elastisk og man får dårligere evne til å akkomodere og får dermed mere pluss-styrke. Om man da i utgangspunktet er nærsynt går man mot 0 og blir mindre nærsynt. Så det Qtecman fortalte er nok riktig:). Lenke til kommentar
Inaktivbruker_110531 Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 uansett om du tar laser eller ikke ( jeg har briller) så kommer du ikke inn. fikk besøk via skolen om dette. det MÅ være perfekt og ingenting hjelper. de gotar oss ikke om vi tar laser engang. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Men nå 13 år etter så nærmer styrken seg null etter naturlig aldring... (kanskje ikke så mislykket likevel?) Det der er bare en myte. Det er slettes ikke en myte. Ettersom man blir eldre blir linsa i øyet mindre elastisk og man får dårligere evne til å akkomodere og får dermed mere pluss-styrke. Om man da i utgangspunktet er nærsynt går man mot 0 og blir mindre nærsynt. Så det Qtecman fortalte er nok riktig:). Javel, da får jeg håpe på det for min egen del om noen år. Lenke til kommentar
voidDraw() Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Veldig usikkert om du som har små avvik har noe å hente. Jeg ligger også rundt knapt -1.00 på begge, men kjører ofte bil uten briller. Synes ikke jeg behøver dem i det daglige, bare ved tv titting og kino. Da blir teksten for utydelig. Da ville ikke jeg ha sittet på med deg som sjåfør, for å si det sånn. Det er egentlig ganske latterlig hvor lave krav det er, og mange kjører rundt uten å egentlig se godt nok til at det blir forsvarlig. Jeg har styrke -1,0 selv, og syns det er ekkelt å kjøre om jeg ikke har på linser eller briller. Skilter blir utydelig, skille mellom vei og fortauskant blir utydelig + andre detaljer. Jeg har -1.25 på begge øynene og skjeve hornhinner og jeg har ikke noen problemer med å kjøre uten briller. Skillet mellom veg og fortauskant klarer jeg å se, men skal være enig med at det er vanskelig å lese tekst på skilter. Symbolet på skiltene kan man lett gjette seg frem til i forhold til fasong Edit: Får legge til at jeg for sikkerhets skyld kjører med briller. Kjipt å bli stoppet uten briller. Endret 26. mars 2010 av Wow 0_x Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Syns egentlig det høres litt skummelt ut. Føler du at du får tilstrekkelig trafikkbilde når du kjører uten briller? Pleier forresten politiet å sjekke om førerkortet krever briller eller linser for deretter å sjekke om sjåføren bruker det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå