ArveKvalvik Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) Hei, jeg har følgende utfordring: Jeg skal laget et enkelt tidskjema hvor brukeren setter opp timeplan pr uke. Denne skal inneholde klokkeslett når de ansatte starter og når de slutter. Jeg ønsker å lage det slik at regnearket regner automatisk ut antall timer hver ansatt skal jobbe pr uke. Eks Navn - Start kl - Slutt kl - Totalt antall timer MEN, jeg ønsker også at regnearket skal regne ut lønnskostnader. Her er utfordringen. På hverdager gies det ett tillegg på kr 21,- for alle timer etter kl 18.00. I tillegg skal det trekkes en halvtime pause for de som jobber mer enn 6 timer, da de SKAL gjennomføre pause. OG, på lørdager er det følgende tillegg (gjelder kun lørdag) Om de jobber mellom kl 13.00 - kl 16.00 skal det komme et ub-tillegg på kr 42,- pr time i det gjeldende tidsrom. Og om det jobber etter kl 16.00 på en lørdag kommer ett tilleg på kr 84,- pr time for disse timene. Altså, eks. pr ukedager Navn Start - Slutt - Ant timer - Ant Ub 1 på hverdager og på lørdager Navn Start - Slutt - ant timer - Ant UB 2 - Ant UB 3 Hverdagene er i grunnen enkle å lage en "hvis"-formel, men det er på lørdagene jeg sliter. Noen tips? Bruker Excel 2007 Norsk Endret 16. mars 2010 av ArveKvalvik Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Du har ingen kolonne for dato. Da kan ikke Excel vite om det er lørdag eller ikke. Ellers kan du antakelig bruke UKEDAG i en hvisformel til dette. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ArveKvalvik Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Du har ingen kolonne for dato. Da kan ikke Excel vite om det er lørdag eller ikke. Ellers kan du antakelig bruke UKEDAG i en hvisformel til dette. HTH. Beste hilsen Harald Hei Harald. For meg er ikke ukedag og dato i tabellen det som er mest viktig. Jeg ønsker å sette opp en tabell hvor brukeren selv setter inn datoene manuelt i kalenderformat. Dette betyr da at lørdagene for sin "egen" kolonne uansett Mao så fyller brukeren inn ukedag ,navn, start og slutt. Deretter ønsker jeg at regnearket selv fyller inn ant timer totalt pr ansatt og ant ub21 på hverdager og tilsvarende på lørdager, men da med tillegg for timer mellom 13-16 og for timer over kl 16 på lørdager På hverdagene bruker jeg bare slutt minus 18 for å finne ut totalt antall timer med ub-tillegg. Lørdagene sliter jeg med For en ansatt kan starte kl 10 og slutte 21. Da skal han ha eget tillegg for kl 13 - 16 og annet tillegg for over kl 16. tips? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Jeg lurer fremdeles på hvordan Excel skal gjenkjenne lørdager. Kan du gi et eksempel på hvordan dataene ser ut? Også, du sier hverdager er enkelt. Kan du vise hvordan du regner dem ut? Veldig usikker på hvordan dataene dine ser ut og hvilket nivå du opererer på, og klarer ikke hjelpe deg uten å vite. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ArveKvalvik Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Legger med et lite eksempel. Etter å ha ordnet utregningene ønsker jeg å skjule alle formler, slik at kun tidene synes. Kanskje du skjønner litt mer av dette? EKSEMPEL.zip Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Hm ok, plasseringen utgjør ukedag. Formlene gir feil her hvis jeg slutter før 18:00. Og oppsettet er ikke helt forståelig for meg, unnskyld. Det finnes nesten flere arbeidsavtaler enn arbeidere etterhvert. Men du bruker ekte tid, det er bra å jobbe med. Her er en generell formel som regner ut antall timer i tidsrommet 8:00 til 13:00 ved inntid i A1 og uttid i B1: =MIN(STØRST(B1;8/24);13/24)-MIN(STØRST(A1;8/24);13/24) Erstatt evt 8/24 og 13/24 med cellereferanser hvis du har tidspunktene der. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ArveKvalvik Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Hei Harald og tusen takk for at du hjelper Som du skjønner så stiller jeg i ULTRAULTRA-light klassen i Excel, men jeg gjør meg stort sett hjulpet. For at du skal skjønne mer hva jeg vil ha, så har jeg laget et lite utkast. Kanskje du skjønner mer av dette? eksempel 2.zip Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Nå er du på sykkeltur. Du kan ikke ha inn-og uttid i samme celle med bindestrek imellom. Og jeg får litt på følelsen at du ber meg gjøre jobben for deg. Jeg gir bare leksehjelp. Du fikk en bra formel av meg, prøv den og tilpass den dine behov så er du i mål, klokere. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ArveKvalvik Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Nå er du på sykkeltur. Du kan ikke ha inn-og uttid i samme celle med bindestrek imellom. Og jeg får litt på følelsen at du ber meg gjøre jobben for deg. Jeg gir bare leksehjelp. Du fikk en bra formel av meg, prøv den og tilpass den dine behov så er du i mål, klokere. Beste hilsen Harald Vel, du skal vite at det vare overhodet ikke slikt jeg mente det. Tenkte kanskje du ville skjønne mer om jeg prøver å oppnå, final layout liksom. Får sette meg ned å vri de små grå. Takk uansett. Hovedproblemet ligger som sagt i å finne en formel som henter ut antall timer som ligger innenfor et området. (10:50 - 18:50), så ønsker jeg å hente ut det her er det snakk om overtidstillegg fra 13:00 - 16:00) I tillegg skal brukeren ha overtid for perioden 18.00 og til 18.50. Anyway... takk for forsøk Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Hovedproblemet ligger som sagt i å finne en formel som henter ut antall timer som ligger innenfor et området. Det var helt nøyaktig det jeg gav deg. Nå får nok heller noen andre prøve å hjelpe deg videre. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ArveKvalvik Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Hovedproblemet ligger som sagt i å finne en formel som henter ut antall timer som ligger innenfor et området. Det var helt nøyaktig det jeg gav deg. Nå får nok heller noen andre prøve å hjelpe deg videre. Beste hilsen Harald Hmm, etter litt grubling, så ser det ut til at jeg får til å bruke formelen din Tok bare litt hjernetid. Tusen hjertelig takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå