neistridlar Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Hei! Jeg har flere pcer i huset som er koblet til hjemme nettet, der en av maskinene kjører linux, og resten diverse versjoner av windows. Jeg kan lett dele filer over nett mellom windows-maskinene, men linux maskinen viser ikke i nettverket, og på linux finner jeg ikke windows-maskinene, bare ett nettverk som heter Windows Network. Det jeg får til er å pinge alle de andre pcene i hettverket fra hvilken som helst annen pc. Linux versjonen er Linux Mint 8, som er basert på Ubuntu 9.10 hvis ikke jeg tar helt feil. Jeg har prøvd med diverse varianter med samba fra ubuntuforums uten hell. Takk for svar Lenke til kommentar
brgr Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Hei Nå vet ikke jeg hva du har prøvd av disse variantene av Samba fra det forumet du sier. Men du kan prøve å "mounte" mappene. Du må ha delt mappene/stasjonen fra windows pcen før du får dette til da, eller kjøre windows versjon over Windows XP Home. Først lage en mappe mkdir /mnt/pc1/ Så mounter vi dette. mount -t cifs //pc1/deltmappe -o username=bruker,password=passord /mnt/pc1 Lenke til kommentar
neistridlar Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Takk for svar, nå får jeg tilgang til Windows+maskinene, men den andre veien går ennå ikke (selvfølgelig). Lenke til kommentar
brgr Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Ville vært for lettvint Kommer tilbake når jeg har sjekket opp dette. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 http://www.google.com/search?q=network+linux+windows&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a Lenke til kommentar
neistridlar Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 Fikk en reke oppdateringer på samba nå, og plutselig virket alt helt av seg selv uten å bruke kommandolinjen. Både linux-maskinen og windows-maskinene ser hverandre under nettverk i filutforskeren (nautilus/explorer). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå