Gå til innhold

Føler meg for tynn - vil opp i vekt!


Anbefalte innlegg

PS :: Er sikker på at det finnes utallige nybegynner guides, guides for kosthold, trenings program der ute! Men jeg foretrekker egne svar, og ikke ferdigsvarte tråder som "KAN" hjelpe meg.

 

Heisann!

 

Har over lang tid litt med dårlig selvbilde mtp. kroppen min, jeg er 1.90 høy, veger 68-69kg, fyller 16 i sommer.

For en måned siden vegde jeg 62kg. Har slitt en del med matlyst, spiste ikke om morgen/skolen og kunne godt klare meg med å spise kun middag en dag. Men nå, spiser jeg mye mer! 2-4 skiver om morgen, 4-5 på skolen, en helt grei porsjon middag (potetmiddag, supper o.l.), og 6-9 skiver om kvelden. ALLTID fårepølse, aldri annet pålegg.

 

 

Etter mye "nei, njaa, tjaa, ja!" de siste månedene bestemte jeg meg for å begynne å trene. Har ofte hatt lyst til å begynne å trene, men ville ikke følt meg så komfortabel med den spinkle kroppen min blandt folk oppe på treningssenteret.

Jeg synest jeg har gått opp en god del i vekt. Men vet ikke om det er pga. treningen.

 

Jeg begynte for to uker siden, og jeg stortrives der oppe!

 

Hva jeg trener:

 

Mandag: Skulderpress, brystpress, sommerfuglen/butterfly for dere som vet hva det er, benkpress, en rygg/arm øvelse der jeg sitter på en "benk" og drar en stang på en 30cm, hvor jeg setter på vektene på apperatet. En øvelse der jeg har bicepsen strak inntil kroppen/midjen og løfter en stang på 20cm opp og ned med underarmen, hvor jeg tar på vekter på apperatet. Og en helt lik en, bare jeg trener andre siden av bicepsen. Tre forskjellige lår øvelser og en på leggen.

Onsdag: Situps-apperat, hvor jeg tar situps med strake armer, og tar på vekter på apperatet. En litt sånn "basis"-rygg øvelser, ikke et spessielt apperat, men legger meg skrått oppover på et lite apperat, hvor jeg løfter kroppen opp og ned med ryggen. Litt vrient å forklare den der, og to andre "dra"-bevegelser som går på rygg.

Fredag: Samme som mandag.

 

Har egentlig ikke RÅD til noe supplements, som weight gainer, whey protein o.l., så vil prøve å "gaine" vekt med å spise!

Så jeg har et par spørsmål til dere;

Trener jeg OK? Hvilke øvelser anbefaler dere? Burde jeg trene med manualer?

 

Spiser jeg rett? Visst ikke, hvordan burde jeg begynne å spise for å legge litt på meg, for kroppsbygning osv. Rått egg om morgen og kveld? Hvordan, hvor ofte, hvor mye skal jeg spise om dagen? Skal jeg presse ned på en brødskive nå og da?

 

Mat før/etter trening? Funker banan før?, bruker det etter trening ihvertfall. Anbefales rått egg eller havregryn før trening?

 

Er det mulig for meg å bli noe spessielt stor? Tenker på sånn så ser bra ut, som i mage, bryst, rygg, armer og macho-ben. Eller vil jeg ikke bli noe spessielt svær å bli bare en tynnsterk pinne? Om det er tilfelle, hvordan skal jeg balansere mat og trening?

 

Takk for alle seriøse svar!, ønsker ikke å bli henvendt til en link/lignende tråd som er svart fra før.

Endret av olesaue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste du gjør når du trener er at du får i deg nok proteiner og karbohydrater. Proteinene er som du kanskje vet byggesteinene for musklene dine. Nå er ikke jeg noen ekspert, så hvor mye protein og slikt du må få i deg kan jeg rett og slett ikke fortelle deg, men du finner nok en omtrentlig kalkulator for det på nettet. I tillegg så må du rett og slett prøve deg frem. Siden du er opptatt av å gå opp i vekt, så er det også viktig at du får i deg nok kalorier. Det er nok ikke så lurt å spise seg feit, hvis du trener så vil du sakte, men sikkert gå opp i vekt, nettopp fordi at musklene bygger seg opp - muskler veier som kjent litt. :)

 

Jeg vil anbefale deg å trene noen core-øvelser også, i tillegg til alt det andre du gjør. Planke er en fin og enkel øvelse som du kan gjøre på stuegulvet før du legger deg. En statisk øvelse, som bygger opp kjernemusklaturen, noe som vil forebygge skader ved tunge løft i de andre øvelsene du gjør. I tillegg så vil det støtte opp ryggen, slik at du også forebygger ryggskader og problemer med ryggen når du blir eldre. Du har også en øvelse hvor du står på alle fire, med manualer i hendene og løfter vekselsvis ut mot siden og vrir kroppen, slik at manualen peker omtrent rett opp i lufta. En meget tung øvelse, 1-3 kilo er sannsynligvis nok i starten. (Jeg vet det høres lett ut, men jeg skal love deg at det er tungt som faen.) Dette er også en core-øvelse, som trener støttemusklatur.

 

Flott at du trives med det du holder på med og lykke til! Det er mange som kan mye om trening på dette forumet, så det kommer nok poster som er mer fornuftige enn min. Husk å få til litt kondisjonstrening også, det er godt for hjertet og formen generelt. :)

Lenke til kommentar

Det viktigste du gjør når du trener er at du får i deg nok proteiner og karbohydrater. Proteinene er som du kanskje vet byggesteinene for musklene dine. Nå er ikke jeg noen ekspert, så hvor mye protein og slikt du må få i deg kan jeg rett og slett ikke fortelle deg, men du finner nok en omtrentlig kalkulator for det på nettet. I tillegg så må du rett og slett prøve deg frem. Siden du er opptatt av å gå opp i vekt, så er det også viktig at du får i deg nok kalorier. Det er nok ikke så lurt å spise seg feit, hvis du trener så vil du sakte, men sikkert gå opp i vekt, nettopp fordi at musklene bygger seg opp - muskler veier som kjent litt. :)

 

Jeg vil anbefale deg å trene noen core-øvelser også, i tillegg til alt det andre du gjør. Planke er en fin og enkel øvelse som du kan gjøre på stuegulvet før du legger deg. En statisk øvelse, som bygger opp kjernemusklaturen, noe som vil forebygge skader ved tunge løft i de andre øvelsene du gjør. I tillegg så vil det støtte opp ryggen, slik at du også forebygger ryggskader og problemer med ryggen når du blir eldre. Du har også en øvelse hvor du står på alle fire, med manualer i hendene og løfter vekselsvis ut mot siden og vrir kroppen, slik at manualen peker omtrent rett opp i lufta. En meget tung øvelse, 1-3 kilo er sannsynligvis nok i starten. (Jeg vet det høres lett ut, men jeg skal love deg at det er tungt som faen.) Dette er også en core-øvelse, som trener støttemusklatur.

 

Flott at du trives med det du holder på med og lykke til! Det er mange som kan mye om trening på dette forumet, så det kommer nok poster som er mer fornuftige enn min. Husk å få til litt kondisjonstrening også, det er godt for hjertet og formen generelt. :)

 

Takktakk, om du er ekspert eller ei, har lite å si sålenge du faktisk tar deg bryet å hjelpe.

Følte jeg fikk svar på ihvertfall noe av det jeg spurte om. Hadde en periode i sommer jeg tok planken/armhevninger/situps hver morgen og kveld. Får vel begynne med planken igjen da!, godt før en legger seg.

 

Jeg og broren min snakket og om at vi skulle begynne å jogge snart, og det skal gå greit.

Lenke til kommentar

Hvor skal man begynne.. Litt uoversiktlig sånn du skriver trenings programmet ditt, men det virket veldig kaotisk..

 

Du burde konsentrere deg om forskjellige muskelgrupper på hver gang du trenger, eks mandag - bryst og biceps, onsdag - rygg og triceps og fredag - bein og kjerne musklatur.

 

Forklaringene til øvelsene forstod jeg ikke så mye av, men mulig jeg er litt negativt innstilt og går ut i fra at det er bortkasta. Jeg beklager vis det er årsaken..

 

I trening er det 3 basisøvelser som er viktige å kunne og utføre; benkpress, markløft og knebøy. Dette er øvelser som aktiverer store deler av kroppen og derfor gjør at kroppen produsere mer av stoffene som gjør at du bygger muskler. Disse tre øvelsene kan du fordele på de tre dagene.

 

Dessverre "finner" jeg på øvelsene selv, noe som gjør at jeg ikke kan navnene på øvelsene jeg tar og dermed får noen anbefale øvelser..

 

 

Når det gjelder kosthold, så må du få i deg mer proteiner, fett og karbohydrater. Pasta/ris og kylling er vel letteste måten å komme opp i vekt og størrelse på. Jeg gikk opp 20kg på 3mnd (ikke bare muskler). Brødskivene med fårepølse gir deg svært lite.. Makrell i tomat, leverpostei, peanøttsmør, tykt lag med skinke (gjerne kalkun) er pålegg som hjelper deg litt på vei. Men prøv å få i deg andre ting så mye som mulig. Kylling, tunfisk, egg, fisk.. er det mye proteiner i, få i deg dette. Hvordan du tilbereder det får du finne ut av selv, det finnes mange gode oppskrifter og det går fint å spise kun kjøttet.. (blir fort lei da..)

 

Hvis du sliter med matlysten, burde du prøve å få en treningsøkt (jogging) på 30min eller mer om morgningen og ha god tid til frokost etterpå. Jeg merker selv at hvis jeg har dårlig tid, får jeg ikke i meg frokost. Hvis du ikke har tid/mulighet til å trene før frokost, prøv å få inn en tur eller to innimellom treningen. Dette gjør at forbrenningen går opp og kroppen vil ha mer næring :)

 

 

Mulig dette ble litt rotete, du får spørre hvis du lurer på noe.

- bIsk0p

Lenke til kommentar

Ja, benkpressen gjør jeg fra før.

 

Markløft og knebøy. Hvor vanskelig er det egentlig å få inn teknikken? Har youtuba en del og sett der. Såg litt vrient ut, men får prøve en dag.

 

Og ja, beklager for rotet og hvor uoversiktelig det var.

 

Men egg, er lite keen på å koke meg egg hver dag egentlig. Hva med rått egg? Går det ann å spise? In that case, hvor mye/ofte daglig?

Lenke til kommentar

Ikkje konsentrer deg om å gjere ulike for lår, og å isolere musklene dine i øvelser. Køyr baseøvelser som knebøy, markløft, militærpress og benkpress. Kanskje og stangroing.

 

Prøv stronglifts.com sitt beginner-program. Du er nok ganske tynn ja, prøv GOMAD som står på samme side. Et masse mat, følg et skikkelig program som baserer seg på baseøvelser, og få nok kvile. Då blir du stor!

Lenke til kommentar

Ikkje konsentrer deg om å gjere ulike for lår, og å isolere musklene dine i øvelser. Køyr baseøvelser som knebøy, markløft, militærpress og benkpress. Kanskje og stangroing.

 

Prøv stronglifts.com sitt beginner-program. Du er nok ganske tynn ja, prøv GOMAD som står på samme side. Et masse mat, følg et skikkelig program som baserer seg på baseøvelser, og få nok kvile. Då blir du stor!

Det han sa!

Lenke til kommentar

Takk iverha2. Stronglifts.com hadde en hel del fine guids, how to-guides etc.

 

Har alle bevegelsene du nevnte klart for meg nå og ser fram til å prøve de ut! :thumbup:

 

Tenker å gjøre knebøy/squats(?) med en smith machine, da jeg har hørt de er utrolig handye, er det en grei måte å gjøre de på? Jeg gjør også skrå benkpress og benkpress fra før.

 

Hva med å trene med manualer? Noe som dette:

http://www.youtube.com/watch?v=HZfZXIavRZo&feature=related

 

Hvilken av de tre anbefaler dere?

Lenke til kommentar

Du skal ikkje gjere knebøy (squats ja) i smith-machine, fordi bevegelsesbana heile tida blir styrt, og du får ikkje brukt musklane på den måten du burde.

 

Ikkje tren med manualer, bruk olympia-stang.

 

Vil du ha store armer (biceps rekner eg med) så sats likevel på baseøvelser, du får store armer av militærpress.

Lenke til kommentar

Litt sånn utenfor men hvorfor vil alle bi så forferdelig store? Skjønner det ikke er gøy å være kjempe liten men finnes vel en mellomting?

 

Personlig er jeg ca 1.90 høy og veier ca 85 kilo. Helt topp om du spør meg, jeg trener også mye, både styrke og utholdenhet. Tar en 130 i knebøy, 20 kilo 10X3 manualer blant annet. 85 kilo i benk, å der har jeg vært en stund. Har vel 3 km på 12:04. Syntes selv jeg er i god form og har en "fin" kroppsform, men aldri i verden om jeg ville ha blitt "stor stor"...Mulig jeg er rar men :)

 

edit: Gikk litt fort unna i svingene der gitt

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar

tar du 130 i benk eller 85?

 

tar du 130 er du då rimelig stor ;) 85 er du ganske stor og.

 

Eg ser meir på det å vere stor som å vere sterk med definerte muskler, ikkje noken fettbunt som marker 300kg. Blir kanskje litt feil ord å bruke stor, men en blir uansett ikkje diger av å køyre stronglifts-programmet, men veltrent.

Lenke til kommentar

Trenger må ingen måte å være stor for å klare 130kg i benk.. Det handler bare om hvordan man trener og hvordan musklene dine tåler belastning. Hørte om ei jente som var svømmer, ikke spesielt stor, men tok 90kg i benk...

 

Jeg er selv 1.90 og trener for å bli stor pga kroppsformen min, enten så er det muskler eller fett som hadde opptatt plassen.. Jeg ligger nå rett under 100kg, tipper at kroppen jeg ønsker ligger på ca. 105ish.. men den har tidligst forventet visning sommer 2011... =)

Lenke til kommentar

Trenger må ingen måte å være stor for å klare 130kg i benk.. Det handler bare om hvordan man trener og hvordan musklene dine tåler belastning. Hørte om ei jente som var svømmer, ikke spesielt stor, men tok 90kg i benk...

 

Jeg er selv 1.90 og trener for å bli stor pga kroppsformen min, enten så er det muskler eller fett som hadde opptatt plassen.. Jeg ligger nå rett under 100kg, tipper at kroppen jeg ønsker ligger på ca. 105ish.. men den har tidligst forventet visning sommer 2011... =)

 

En som benker 130kg er bra stor jo. Eg tenker jo sjølvsagt ikkje utifrå vektløfter-standpunkt heller. Ho jenta som benker 90kg er iallfall ikkje liten til jente å vere.

Lenke til kommentar

Litt einig med Mreinha.

 

Da eg ynskjer, er ikkje å bli eit svært muskelberg. Men "veltrent", bli større, bli sterkare.

 

Eg er jo ein "Googler", lika å lesa, trolla rundt på forum for å finna ut diverse.

 

Ser ein god del plassa at å gjer squats på smith-machine er ganske handy, fint og bra trening. Ein del andre plassa, les eg negativt om da. Ein veit jo aldri kva ein kan stola på, sjølv om da negative drar da vanlegvis ned i dritten, og eg vil mest sannsynlegvis høyra på da.

 

EDIT: Skjønte aldri greio med knebøy og markløft, korleis "aktiverer" den nære 80% av kroppen, nokon som har ei lenkje til ei side der eg kan lesa, eller har noken ei forklaring?

 

Takk.

Endret av olesaue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...