Gå til innhold

Hvor skal Oslos voksende befolkning bo?

Anbefalte innlegg

Og for å droppe avsporingen om innvandring: Oslo er en utrolig kjedelig by å se på.

Det kunne absolutt sprites opp med noen høybygg! :thumbup: Det om å utvide i marken er langt ifra et like godt alternativ. En by har ikke noe vondt av å ha litt grøntareale rundt seg.

Forøvrig ikke noe bra illustrasjonsbile. Prøvde å få opp et fra sentrum, men det ville ikke lastes opp.

post-131018-1268841875,8668_thumb.jpg

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygge i høyden er det mest praktiske, men kanskje også den dyreste løsningen.

Skal man bygge i bredden får dem som eier og evnt. dem som leier byggene større tomtepriser å tenke på siden man må utover et større område enn om man bygget i høyden. Skal man begynne å bygge uti skog og mark slik man må dersom byggene aldri skal opop i høyden vil det å fjerne trær og annen vegetasjon før byggene kan bygges koste noe det og.

Dessuten vil man gjerne at byen skal ha et fint preg og da er det ikke noe minus med litt grøntareale.

Lenke til kommentar

Bygge i høyden er ikke noe argument for hverken vekst eller utseende. Og argumentere med høyhus/skyskrapere for den videre veksten fungerer ikke fordi gruppen mennesker som bosetter seg i Oslo er unge eller invandrere uten mulighet til å betale titalls millioner for å bo med flott utsikt. Det vil muligens se pent ut fra havet i form av en skyline og fra åsene rundt, men skyskrapere skaper særdeles dårlige byrom. Enkelte skyskrapere er bare positivt, men det løser ikke Oslos utfordringer. Det gjør imidlertidig de gigantiske arealene som ligger dårlig utnyttet i blant annet Groruddalen. Industri og plasskrevende varehandel kommer til å måtte vike for boligbygging.

Lenke til kommentar

Om plass er et problem så må det da gå an å bygge nedover... Leiligheter under bakken er ikke lovlig i dag, men det er da ikke skyskrapere heller! Jeg hadde gladelig bodd under bakken, og jeg er neppe alene. Jeg kan ikke tenke meg at det er dyrere å bygge ned en opp, og da blir det sikkert billigere å bo under bakken en over. Tenk på alle pengene du sparer på strøm om vinteren, bakken isolerer jo :)

Er det lovlig å bygge en bedrift under bakken i dag? Kontorer for eksempel, eller en fabrikk eller noe?

Lenke til kommentar

Nå dreier jo denne tråden seg kun om befolkningsveksten så det er først og fremst boliger vi diskuterer her. Jeg for min del synes også det hadde vært kult med en bolig under jorden, men det er nok (vil si garantert) mindretallet som mener noe slikt. Selv hadde jeg foretrukket en bolig oppe i høyden med utsikt uansett om utsikten dreide seg om en by eller er et skogslandskap eller en sjø dersom det var et alternativ til en underjordisk bolig. At det er forkjell på høyden til bygg som privatpersoner kan bo i og som bedrifter kan leie er klart, men nå snakker vi ikke nødvendigvis om skyskrapere her, men høye byggninger.

Lenke til kommentar

Bygge i høyden er ikke noe argument for hverken vekst eller utseende. Og argumentere med høyhus/skyskrapere for den videre veksten fungerer ikke fordi gruppen mennesker som bosetter seg i Oslo er unge eller invandrere uten mulighet til å betale titalls millioner for å bo med flott utsikt. Det vil muligens se pent ut fra havet i form av en skyline og fra åsene rundt, men skyskrapere skaper særdeles dårlige byrom. Enkelte skyskrapere er bare positivt, men det løser ikke Oslos utfordringer. Det gjør imidlertidig de gigantiske arealene som ligger dårlig utnyttet i blant annet Groruddalen. Industri og plasskrevende varehandel kommer til å måtte vike for boligbygging.

Jeg er enig at skyskrapere ikke vil loese boligproblemene, men det skaper ikke daarlige byrom. Her i Auckland er det fylt opp med skyskrapere i sentrum. Ikke bare ser det fantastisk fra aasene rundt, men Queens Street er fylt opp med liv og flotte bygninger og er langt bedre enn Karl Johan.

Lenke til kommentar

Jeg er enig at skyskrapere ikke vil loese boligproblemene, men det skaper ikke daarlige byrom. Her i Auckland er det fylt opp med skyskrapere i sentrum. Ikke bare ser det fantastisk fra aasene rundt, men Queens Street er fylt opp med liv og flotte bygninger og er langt bedre enn Karl Johan.

Nå er vel dette en slags paradegate eller hvert fall hovedgate vil jeg tro? I områder uten samme levende miljø vil skyskrapere gjøre gatemiljøet heller kaldt. Dessuten er klimaet og solforholdene i Oslo og Auckland en smule forskjellige.

Denne artikkelen viser planene for fortettingen.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Nå er vel dette en slags paradegate eller hvert fall hovedgate vil jeg tro? I områder uten samme levende miljø vil skyskrapere gjøre gatemiljøet heller kaldt. Dessuten er klimaet og solforholdene i Oslo og Auckland en smule forskjellige.

Denne artikkelen viser planene for fortettingen.

Ja, det er hovedgaten, men den er lang, og det er der man går om man drar til sentrum. De færreste bor i sentrum. Vestsiden er fylt opp med kontorbygg, helt greit område hvis du jobber der og fint å se på. Østsiden/sør er det en del boliger på ca 10 etasjer. De områdene er ikke kalde, men minner om helt vanlige boligområder. Ikke tro at hver eneste hjørne i Oslo er fylt opp med liv, snarere tvert imot. I tilegg bor de fleste utenfor sentrum fordi da kan man bo i sin eget hus og det er langt kosligere der for en småbarnsfamilie og andre som ønsker litt ro.

Forskjellene her er at gatene er større enn de er i Oslo. Det sørger for mer belysning. Jeg har ikke opplevet noe problem med for lite sol. Det ville nok bli mørkt i gatene med en norsk vinter, men norske vintere er helvete uansett, og til og med i de timene solen er oppe ser man ikke mye til den i sentrum.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Og for å vise noen bilder for å vise at Oslos gater er trange og dermed får mindre belysning og at det helt klart ikke har mer liv, skal jeg vise dere noen bilder fra boligområder utenfor hovedgatene.

Oslo

gateoslo2.jpg

gateoslo.jpg

Oslo3.jpg

Auckland

Auckland2-1.jpg

Auckland.jpg

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...