Olum Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) Ifølge prognoser vil Oslos befolkning øke med 250.000 de neste 25 årene og være en millionby i 2060. Dette byr selvfølgelig på store boligproblemer. Jeg ser flere løsninger på dette, men det er mange motforestillinger mot flere av dem: Utvide i Marka Ta av grøntarealene Bygge i høyden Bygge mindre leiligheter slik at folk må belage seg på å bo trangere Nekte innvandring/innflytting til Oslo slik at den eneste befolkningsveksten kommer fra fødsler Hvilke(n) av disse alternativene virker best og hvorfor? Endret 16. mars 2010 av Olum Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Definitivt å bygge i høyden slik jeg også argumenterte for i tråden om hvorvidt Norge burde bygge skyskrapere eller ikke. Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Nekte innvandring/innflytting til Oslo Norge slik at den eneste befolkningsveksten kommer fra fødsler Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Å si nei til at innvandrere får komme til Oslo ville nok gi resultater. Det er jo først og fremst Oslo alle vil til. Men nå skal vi være forsiktige med å ta steg som strider mot at dette landet er et demokrati og ikke et diktatur. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) Jeg er helt enig med deg her, Glimti. Vi var vel også enige i den andre tråden. Grensen for nye bygg i indre by er vel 32m om jeg ikke husker helt feil. Dette er vel 6-7 etasjer. Det kan gis unntak om byggene er av spesielt vakker arkitektur. Hvorfor de ikke skal kunne bygge høyere, ser jeg absolutt ingen grunn til. Noen vil kanskje miste utsikten, men det er vel ingen som flytter til en by, for å få utsikt. Det som ble diskutert i tråden om skyskrapere var om det var kostnadseffektivt med høye bygg. Slike høye bygg kommer nok ikke til å gå fra skattebetalernes penger. Det er allerede mange private aktører som ønsker å bygge høybygg i Oslo, og med en lovendring kan jeg garantere at det vil bli mange fler. Motstanderne av høybygg bør fortelle meg hvorfor det er bedre å ta av Marka/grøntarealene. Eller så bør de nevne en annen fiks idé jeg ikke har tenkt på. Endret 16. mars 2010 av Olum Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Det beste ville vel vært å bygge høyere og at folk bosatte seg i distriktene rundt Oslo uten at det blir brukt grøntarealer. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Motstanderne av høybygg bør fortelle meg hvorfor det er bedre å ta av Marka/grøntarealene. Eller så bør de nevne en annen fiks idé jeg ikke har tenkt på. Og denne fikse ideen er å finne opp flyvende hus. For å være seriøs: Dette med at skyskrapere er dyre i drift og ikke brukes som boliger av andre enn de superrike, men toil kontorer ble gjenntatt mange ganger i den forrige tråden og det er er uansett en avsporing her. Jeg ønsker skyskraperne velkommen, men om vi kun snakker om boliger pga. økende befolkning og ikke kontorlokaler til store bedrifter så får vi begrense oss til høyblokker. Og da kunne de gjerne vært på høyde med Radison SAS. Dette ville gitt en mengde nye leiligheter samtidig som det ville gitt byen et mer spennende preg. Og tilfellet noen vil si at det ødelegger hele bybildet: Høye bygg trenger ikke å dominer ehele byen uansett om det er snakk om høyblokker eller skyskrapere. Bare se på New York. Du finner stort sett skyskraperne der på Manhatten og byen består jo faktisk av fire bydeler til og av disse er Manhatten den minste. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Eller kanskje la være og sentralisere så hardt? Det finnes andre byer i Norge, men så langt gjelder vel ordtaket/sitatet at det at det er mye lengre til Bergen fra Oslo enn det er fra Bergen til Oslo. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Det er naturlig at bedrifter ønsker å etablere seg i Oslo. Der omtrent en ond/god sirkel. I Oslo er det mange bedrifter og da er det naturlig at andre også ønsker seg til Oslo. Jeg synes ikke Staten skal gjøre grep for at bedriftene velger andre steder enn Oslo, det må de rett og slett få bestemme selv. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Nei, men staten rår over sine egne arbeidsplasser og der kan de nok gjøre mye, bedre samferdsel vil også gjør der det enklere og drive andre steder osv så det finnes muligheter uten at man må tvinge noen. Lenke til kommentar
rolax Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Nekte innvandring/innflytting til Oslo Norge slik at den eneste befolkningsveksten kommer fra fødsler Selv om jeg er uenig, kan ikke benekte at dette var et vittig innlegg. Men on topic kan jeg godt se for meg at vi bygger i høyden. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Eller kanskje la være og sentralisere så hardt? Det finnes andre byer i Norge, men så langt gjelder vel ordtaket/sitatet at det at det er mye lengre til Bergen fra Oslo enn det er fra Bergen til Oslo. Selvom det er andre byer her i Norge aldri så mye så er det Oslo de fleste bor i og de fleste innvandrere vil til og de fleste bedrifter vil etablere seg i og det er er det vi må ta utgangspunkt i. Men on topic kan jeg godt se for meg at vi bygger i høyden. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 For å svare på spørsmålet, det er nok av plass i Oslo og det som vil skje er at områder som østkanten og Søndre Nordstrand vil bli bygget ut. Det er mye plass i de områdene. Nesten all innvandring til Oslo er muslimer så de vil finne seg til rette i de områdene. Nordmenn vil flytte ut av Oslo eller til områder som Bærum. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Det bygges jo mye i endel områder nå, men 250.000 mennesker er utrolig mange folk, og det må bygges ekstremt mye mer for å få plass til alle. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Bygg i høyden for faen. Sett grensen til 250 meter. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Nekte innvandring/innflytting til Oslo Norge slik at den eneste befolkningsveksten kommer fra fødsler Dette. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Kan vi ikke bygge nedover? Unergrundskomplekser? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Bygg i høyden for faen. Sett grensen til 250 meter. Hvorfor en grense? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Rens Norge og nekt inngang, da vil vi komme på et greit nivå og slippe å bruke masse penger på nye boliger. Lenke til kommentar
celidog Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 La oss gjør som vikinger, sloss for vår plass. På den måten, dør folk - og det blir mer plass! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå