Gå til innhold

Kamera med 8x optisk?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle investere i et HP PhotoSmart 850. Digger nemlig at det har hele 8x optisk, ettersom jeg har 200mm objekt på speilrefleks kameraet mitt. Men som alle vet, er dette 850 veldig stort. Lurte derfor på hvilke alternativer jeg har, når jeg skal ha minst 8x optisk. Noen som vet noen kameraer som er mindre, men like mye zoom?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de ser mindre ut. Det stemmer nok. Enda bedre zoom og mindre kamera, akkurat slik jeg vil ha det. Eneste forskjell på de to er vel megapixlene. Trenger en egentlig 4.1 mgpix?

Noen her som har et av kameraene, ingen erfaringer i prisguiden heller... Takk!

Lenke til kommentar
Ja, de ser mindre ut. Det stemmer nok. Enda bedre zoom og mindre kamera, akkurat slik jeg vil ha det. Eneste forskjell på de to er vel megapixlene. Trenger en egentlig 4.1 mgpix?  

Noen her som har et av kameraene, ingen erfaringer i prisguiden heller... Takk!

C-740 har flere ulemper i forhold til C-750, blant annet at du ikke kan tilkoble ekstern blitz. Så med den relativt lille prisforskjellen ville jeg valgt C-750 med blitzsko. C-730 (den gamle modellen) er billigere, men hvis du skal koble blitz på denne må du investere 2000kr i kabler etc, så det sparer du med C-750. Dvs C-750 er å foretrekke foran både 740 og 730 etter min mening...

Lenke til kommentar

Har selv HP 850 og er meget fornøyd med det. Tviler på at den lille størrelseforskjellen mellom HP og Olympus er utslagsgivende for hva man bør velge. Har lest at Olympus har endel støy på sine bilder. HP kameraet er meget enkelt i bruk og får mye skryt for fokus i svakt lys, mens Olympusen har flere innstillingsmuligheter og bedre macrofunksjon. Les noen tester og bli overbevist. Hvis ikke pris er veldig utslagsgivende regner jeg med at 750 er det beste, med HP på annen plass og de andre på 3. og 4.

Lenke til kommentar

Noen eksempler tatt med C-730 i helga.

http://anderfo.no-ip.com/c730/2003-06-09,%...Kolvereid/orig/

eventuelt

http://anderfo.no-ip.com/c730/2003-06-09,%20Kolvereid/

for de som har mindre båndbredde.

Bildene er tatt uten stativ og i relativt dystert vær, men jeg syns ikke de ble så ille. Mange av bildene er tatt med mye zoom, stort sett 8-9x, med unntak av makrobildene :p Beklager at Exif-infoen ikke kommer fram.

Lenke til kommentar

Har et HP850 selv og har ingenting å utsette på det. Har strengt tatt ikke noe stort sammenligningsgrunnlag, men men.. :)

Liker størrelsen; det ligger godt i hånda i motsetning til f.eks. Ixus, som jeg synes er alt for knøttete. God optikk og bra oppløsning, bra software og bra menyer. Synes billedkvaliteten er veldig bra. Det eneste jeg ikke er 100% fornøyd med er autofokusen som jeg synes til tider er litt treg. Det, samt at det ikke er verdens raskeste til å ta bilder etter hverandre.

Lenke til kommentar
Har et HP850 selv og har ingenting å utsette på det. Har strengt tatt ikke noe stort sammenligningsgrunnlag, men men.. :)

Liker størrelsen; det ligger godt i hånda i motsetning til f.eks. Ixus, som jeg synes er alt for knøttete. God optikk og bra oppløsning, bra software og bra menyer. Synes billedkvaliteten er veldig bra. Det eneste jeg ikke er 100% fornøyd med er autofokusen som jeg synes til tider er litt treg. Det, samt at det ikke er verdens raskeste til å ta bilder etter hverandre.

 

Prøvde et HP850 i helga. Synes zoomen var veldig treg. Måtte av og til trykke flere ganger på zoomknappen før den reagerte.

Mange av bildene ble litt blåe.

Er det sånn på ditt kamera også ?

Lenke til kommentar

Det er litt nice det Panasonic kameraet ja.

Bare 2Mpix eneste.

Er det planlagt noe test av dette kameraet på Akam.no?

Leste testen som Dagbladet hadde og det var jo ikke så mye negativt de hadde og si, men det var jo ikke noe grundig test.

Lurer på hvordan macroen er.

Lenke til kommentar
hvorfor i allle dager skal  du nøye deg med 8x zoom?  :D  

 

http://www.panasonic-europe.com/lumix/prod...ge=fz1&mode=key

 

dette er et meget pent kamera, som gir bra bilder, leica optikk svikter sjelden :woot:

Jeg likte at det hadde egen stabilisator...det så ganske pent ut, og 12x zoom er jo digg - men bildekvaliteten vet vi jo lite om foreløpig.

 

At det bare er 2megapixler vil vel trolig forandre seg på neste modell av kameraet, men for de fleste holder det kanskje.

På den annen side, 10x zoom og 4mp på Oly C-750 gir kanskje mer effekt enn 12xzoom og 2mp. Det viktige her blir hvor mye støy kameraet lager.. (C-730 har ihvertfall en liten tendens til å lage litt, panasonic aner jeg ingenting om ennå)

 

Funksjonene med varierende eksponering, 4 bilder i sekundet o.l. er det jo flere andre som har (bl.a. C-7x0)

Lenke til kommentar

Jeg holder på med å skrive testen av C-740 nå. Men en skikkelig optisk søker, optisk bildestabilisator og raskere autofokus ville dette vært et skikkelig killer-kamera.

 

Men jeg likte kameraet meget godt, og slik det ser ut nå blir det "Anbefalt".

 

HP 850 er enklere å bruke, men ellers ville jeg nok foretrekke C-740.

 

MLW

Lenke til kommentar
Jeg holder på med å skrive testen av C-740 nå. Men en skikkelig optisk søker, optisk bildestabilisator og raskere autofokus ville dette vært et skikkelig killer-kamera.

Jeg er veldig fornøyd med c-730! Det tar litt tid å lære seg"triksene" for å få bra bilder; bl.a. velge P mode istedet for Auto mode, og bruke Super macro i stedet for vanlig makrofunksjon. Men i det siste syns jeg det har blitt endel fine bilder..

Jeg får skrive ned noen flere triks en gang jeg har bedre tid.

Lenke til kommentar
mlwirak: Eneste minus i forhold til HP 850 er at C-740 ikke har hjelpelampe i mine øyne, og at det bare har 3mp. Derfor lurte jeg på om C-750 har hjelpelampe, det har i hvertfall 4mp...Har HP 850 optisk bildestabilisator?

Såvidt jeg vet har ingen av C-7x0-kameraene hjelpelampe (hittil).

Lenke til kommentar
Et lite alternativ.

 

Er Nikon cp 5700!

Har 8 optisk zoom.

5mp.

Osv.

Men kommer ikke så veldig bra ut i test!

Så jeg ville egentlig ikke anbefale det!

 

Men det er ivertfall et lite alternativ :)

 

Har du lest denne testen? Kan ikke si at den fikk så himla dårlig der da.

Har et slikt kamera selv og er kjempefornøyd.

Kjekt med 8x zoom.

Samt compact flash kort som er kjempebillige.

XD kortene er fortsatt ganske dyre i pris, og Olympus og Fuji bruker jo disse kortene.

Lenke til kommentar
mlwirak: Eneste minus i forhold til HP 850 er at C-740 ikke har hjelpelampe i mine øyne, og at det bare har 3mp. Derfor lurte jeg på om C-750 har hjelpelampe, det har i hvertfall 4mp...Har HP 850 optisk bildestabilisator?

 

C-750 har ikke hjelpelampe.

 

Det er vel bare Panasonicen nevnt her som har optisk bildestabilisator av kameraene tilgjengelig for tiden. HP 850 har det ikke.

 

MLW

Lenke til kommentar

Dere som har HP850, hvordan er kameraet å bruke til ting som er i (rask) bevegelse (tar mye bilder av motorsport)? Og hvordan er det å skyte bilderserier, hvor mange bilder kan den ta og hvor raskt?

 

På mitt Fuji 2800z kan man ta fire bilder i serie på litt over ett sekund, bildene blir da like skarpe og klare som når man tar ett og ett, og dette er en funksjon som jeg setter stor pris på - kan HP850 matche?

 

Må si 850 fremstår som et veldig attraktivt kamera - hvis det matcher Fuji i serieskyting og bildekvalitet så er det vel bare å gå og kjøpe et :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...