GullLars Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 (endret) CF kan være aktuelt for et linux oppsett i en eldre maskin som bare støtter IDE og klarer seg med 8-16GB. Støtter maskinen SATA vil lav-kapasitet SSDer komme til ca samme pris som CF (adapter for CF->PATA->SATA inkludert) og yte en del bedre for OS bruk. CF er ikke optimalisert for random write, og kan gi problemer med windows (på samme måte som JMicron JMF60x SSDer). Endret 19. mars 2010 av GullLars Lenke til kommentar
G Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Ah, så Linux vil takle å bruke ett CF-kort fullt ut mye bedre enn Windows? Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Ang. bruksverdi, så er dette en fin artikkel å lese: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531&p=8 Det er viktig å forstå hvordan dette fungerer i praksis, før man bør ta stilling til om SSD er det riktige valget. Jeg vil si at SSD ikke nødvendigvis er det beste valget for majoriteten av brukere, da de er "dumme" brukere. Entusiaster, eller brukere med ekstreme krav (mtp. støt (ikke elektrisk støt, men slag), bærbar-pc, bil-pc?) kan gjerne ha god nytte av SSD sine fordeler. Min hypotese: SSD er ikke nødvendigvis best for alle bruksområder. Endret 22. mars 2010 av DaButcher Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg føler jeg har sagt dette for mye om dette emnet, og liker ikke godt akkurat denne settningen, men, du tar feil Om man bare putter i en SSD (av grei kvalitet) som systemdisk kreves det i prinsippet ingen ting for å få typisk 2-3x høyere generell ytelse enn med harddisker og et mye mer "snappy" system. Når det gjelder hypotesen din er det fullstendig korrekt, hittil. SSDer er ikke best for masselagring av filer som ikke er accesstime sensitive eller krever høy båndbredde. Bruksområdet systemdisk derimot er de klart best i praktisk talt alle tilfeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå