Gå til innhold

Vintage Premier - like bra som Gretsch og Ludwig?

Sensible

Anbefalte innlegg

Har i en årrekke samlet gamle Premier trommer, men når det kommer til vintage trommer er hypen Gretsch og Ludwig, med Leedy,Slingerland og Rogers halsende etter. Noen andre som har erfaringer med Premier, og - hva er det som evt. gjør Gretsch og Ludwig til bedre eller mer populære instrumenter?

Endret av Sensible
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde et premiersett fra 60-tallet som jeg solgte da jeg kjøpte gretsch. Angrer på at jeg solgte det(ikke at Gretschen er dårlig).

Hmm, vet ikke hvorfor de er mindre populære egentlig, men noe av dette kanskje?

- De har pre-internasjonale størrelser. Det gjør det til no herk å skaffe skinn.

- Det var ikke så mange av de store trommeslagerne som spilte på Premier på 60-tallet, i forhold Gretsch og spesiellt Ludwig. Ringo hoppa jo over til Ludwig. De fleste av de store jazzgutta brukte Gretsch (tony, elvin, art blakey osv) Mange av de britiske spilte såklart på Premier.

-Faren min fortalte engang at det var mye større stas med amerikanske merker her i Norge på 60-tallet enn europeiske (blandt de han kjente)

Jeg skulle gjerne hatt tak i et gammelt Premiersett, syntes det låt kjempekult. Men klart, litt ork å skaffe skinn til, husker jeg. De var veldig solide, så vidt jeg husker, og veldig kul finish. Jeg liker veldig godt Gretsch også, men hvorfor Ludwig skal være så hipt (gammelt og nytt), har jeg aldri skjønt

Lenke til kommentar

Hei JacobDW,

Har gjort meg de samme observasjonene som du. Verden kunne sett veldig annerledes ut for Premier dersom en viss her Starr kunne fått sin "swirl" finish hos Albert Della Porta istedet for hos ville Bill.

Og din far har helt rett; den amerikanske drømmen som fulgte i kjølvannet av nylonstrømper og Marshall-hjelp hjalp nok ikke de noe mer traurige og kullgrå engelskmennen fra "The foggy island" til å skinne blant trommestjernene.

Men trommer kunne de lage. Du får ta kontakt, kanskje jeg kan hjelpe deg med ett gammelt Premier sett. Og, de preinternasjonale størrelsene er ikke noe problem. De lagerføres i Norge. Riktignok i Coated Ambassador og PinStripe fra Remo. Men hva skal man vel ellers ha til disse trommene, enn nettopp et CA.

Takk for respons!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...