Glasscola2 Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Hei! Har en nettside jeg jobber med i forbindelse med skolen, og har et kontaktskjema. Problemet er bare at jeg ikke forstår hvordan jeg skal kunne koble opp det når en skriver "Submit" opp mot å sende meg en mail med innhold, emne og avsender. Hvilken kode skal jeg koble knappen opp mot? Må være CSS, ASPX eller HTML. Jeg trodde dette var PHP-greier, men det sier læreren min at er feil. Hjelp? Koden ligger i boksen. <h3>Kontaktskjema</h3> <form action="index.html" method="get" id="contactform"> <p class="no-border"><strong>Send meg en melding</strong></p> <!-- mulighet for emnevalg <p> <label for="subject">Emne</label><br /> <select id="subject" name="subject" tabindex="1"> <option value="1">Mulighet en</option> <option value="2">Mulighet to</option> <option value="3">Mulighet tre</option> </select> </p> --> <p> <label for="name">Navnet ditt</label><br /> <input id="name" name="name" type="text" tabindex="2" /> </p> <p> <label for="email">Din e-post adresse</label><br /> <input id="email" name="email" type="text" tabindex="3" /> </p> <p> <label for="message">Din melding</label><br /> <textarea id="message" name="message" rows="10" cols="20" tabindex="4"></textarea> </p> <p class="no-border"> <input class="button" type="submit" value="Submit" tabindex="5" /> <input class="button" type="reset" value="Reset" tabindex="6" /> </p> </form> CSS'en ligger her. form { margin: 10px 20px 10px 20px; padding: 15px 25px 25px 25px; border: 1px solid #251a14; background-color: #130d0a; } form p { border-bottom: 1px solid #221813; margin: 0; padding: 13px 5px 8px 5px; color: #fff; } label { font-weight: bold; color: #8E7D6A; } input, select, textarea { margin: 5px 0; padding: 7px 5px; border-width: 1px; border-style: solid; border-color: #322014; background-color: #1E150D; font: 11px 'Lucida Grande', Verdana, Helvetica, Sans-Serif; color: #925D3A; } input:focus, select:focus, textarea:focus { background-color: #934A00; border: 1px solid #BF6000; color: #fff; } #name, #email, #message, #website { width: 470px; } input.button { height: 30px; margin: 0; padding: 2px 3px; border: 1px solid #c96111; background: #e2721b url(../images/button-bg.png) repeat-x; font: bold 11px 'Lucida Grande', Verdana, Helvetica, Sans-Serif; text-decoration: none; color: #fff; } Lenke til kommentar
masb Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) HTML og CSS har ikke noe med selve sendingen av skjemaet å gjøre. Det kan du bruke f. eks. PHP til, noe som er veldig vanlig. Skal dataene lagres i en database, eller er ikke det nødvendig? <?php $subject = $_GET['subject']; $name = $_GET['name']; $email = $_GET['email']; $message = $_GET['message']; $message = wordwrap($message, 70); $to = "[email protected]"; $headers = 'From: ' . $email; mail($to, $subject, $message, $headers); ?> skrevet veldig raskt. mulig det er noen feil Endret 16. mars 2010 av masb Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Skal du bare ha tilsendt en mail med innholdet, kan du såvidt jeg vet gjøre noe sånt som dette : <form method="post" action="mailto:[email protected]" enctype="text/plain"> Ellers er det vel relativt enkelt å lage noe som tar input fra en form via POST eller GET med ASP.NET, hvis det er det du bruker. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Takk! På skolen har vi begynt med ASPX, men siden jeg smått har drevet med PHP tidligere og ikke kan se for meg at jeg vil få så mye bruk for ASP fremfor PHP, har jeg gått til innkjøp av egen server og kommer til å bruke PHPen. Takk for begge svarene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå