Gå til innhold

1 år "neste dag" garanti hos dell varer mindre enn 365 dager? kan det være riktig?


Anbefalte innlegg

hei, jeg har lenge og stadig slitt med min dell, en xps m1530. det har vært feil overalt, høye temperaturer, levert med fysisk knekt batteri, to harddisker som har gått i stykker osv - det er sannelig ingenting å skryte av der! nå skal jeg få ny harddisk og nytt motherboard, men de sier at "next day" kontrakten min utgikk 03.03.2010. men maskinen er bekreftet bestillt 30.03.2009 og levert i midten av april 2009. hvordan kan en ettårig garanti gå ut før maskinen er ett år gammel? er det her en ide å ta kontakt med forbrukerrådet og liknende?

 

det er i og for seg krise nok at de klarer å bygge og levere en maskin som er så dårlig at den skaper så mye trøbbel på under et år... jeg vet ikke hvor mye arbeidstid jeg har investert i drittklumpen. jeg har også ved flere anledninger prøvd å få pengene tilbake eller å få byttet inn maskinen. det viser seg at det ikke er en mulighet fra dell sin side.

 

forhåndstakk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke bry deg noe mer om garantien. Ta heller i bruk forbrukerkjøpsloven, reklamasjonstiden på en pc er 5 år.

 

Forbrukerkjøpsloven.

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

 

[/Quote]

 

Under forbrukerkjøpsloven har Dell mulighet til å fikse samme feilen i pcen inntil 2 ganger. Etter dette kan du kreve tilsvarende eller bedre produkt. Klarer de ikke det kan du kreve å heve kjøpet

Dell må også fikse pcen innen rimelig tid og hvis det tar over en uke kan du kreve å låne erstatningsgjenstand.

 

Når det gjelder garantikontrakten bør du se om det stod noen avslutningsdato på kvitteringen når du kjøpte produktet. En kan muligens påstå at det er villedende markedsføring at en ett års garanti varer kortere enn ett år. Du evt. kan sende saken til forbrukerombudet å se hvordan de vurderer saken.

Endret av Kjstokka
Lenke til kommentar

fantastisk svar, kjstokka, takk for opplysningen! dette vil si at når f.eks. harddisken ryker en tredje gang må jeg få pengene tilbake? jeg vil jo helst ikke fortsette å bruke den maskinen, siden jeg har null tillit igjen i den. jeg har aldri hatt problemer med pcer, og vi har bl.a. en fire og en seks år gammel bærbar i husholdningen som klarer seg kjempefint. derfor er jeg noenlunde sikker at problemene - og spesielt at det hoper seg opp så mange av de - skyldes maskinen, og ikke vår eller min atferd.

Lenke til kommentar

Husk at det er når samme mangel oppstår tredje gang du kan heve kjøpet, ikke tredje gang maskinen må repareres generelt sett. Og det er da hvordan kunden opplever feilen som avgjør om det er samme mangel eller ikke.

 

For eks vil det ofte for kunden være samme mangel om diskkontrolleren ryker første gang og selve disken ryker andre gang.

Lenke til kommentar

det er sant - men jeg har sendt de dell diagnostic sine egne feilkoder, og har en rescue.log fra ddrescue, der alt tyder på ødelagte sektorer på harddisken. dette likner veldig på første tilfellet, bare at jeg da enda kunne starte windows og backupprosessen var noe enklere pga det.

Lenke til kommentar

de skal ha til gode at de viser innsikt når man bare maser hardt nok:

 

> I can inform you that the Next business day service ended on 03-03-2010.

>

> I have consulted your case with my superior and we will replace the broken parts for free by onsite technician.

>

> Please write me back your wish date and write me the address and telephone number for service intervention.

 

for noen rotehoder. håper at saken er løst, og at dell'en oppfører seg som en vanlig maskin i tiden fremover. takk for alle kommentarer!

Lenke til kommentar

men, herregud, når de først sender noen bør han jo kunne stille med alt av software også:

 

> Please back up your data because the old hard drive will be taken back to us. If you would like to have the operating system installed to your new hard drive by onsite technician, please prepair for him original OS (Norwegian Windows Vista Home Premium SP1 32 bit ) and drivers for him.

 

:D jaja, installerer nå uansett ikke vista på den maskinen. veldig glad for at det ordnet seg! men "aldri mer dell", det skal være mitt motto ved neste datakjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...