ReGaiN Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Har noen noen praktiske eksempler på tidslønn og prestasjonslønn og forskjellen på de? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Tidslønn er vel det jeg ville kalle timelønn. Naboen sier at hvis du passer ungen min skal du få 30 kr/timen. Vi har da en timelønn. Naboen sier at hvis du plukker jordbær for meg skal du få 15kr/kurv. Man har da en prestasjonslønn, tror jeg kalte dette akkordlønn da jeg gikk på skolen. Et annet eksempel er at naboen sier "du får 1000 kr for å male veggen min". Man har også her en prestasjonslønn. Man har vel og kombinasjoner av disse, feks folk som har fastlønn (i praksis timelønn) som får bonuser ved måloppnåelser (prestasjonslønn). Eksempler kan være selgere som gjerne tjener en sum i timen for å jobbe og får bonus omhan/hun greier X antall salg. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Akkord : Naboen sier du skal få 1000 kr for å male veggen. Og hvis du er ferdig på 4 timer så får du 500kr ekstra. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Den siste linjen høres mer ut som en bonus enn som akkordlønn for meg. Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå