Kamelot Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Ja, det er spørsmålet:) Har ikke problemer med det i Windows, men i Mint er det slik at man må scrolle sidelengs når man skal lese hele siden i Google Chrome og Firefox. Jeg har dualboot med Linux Mint og Windows XP. På forhånd takk:) Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Noen spesielle sider det er snakk om? Og hvilken oppløsning har du på skjermen? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Side scrolling i en nettside har gjerne med med designen på nettsiden å gjøre. Om det er brukt f.eks fast eller dynamisk bredde. Dynamisk bredde tar utgangspunkt i tilgjengelig bredde i nettleser vinduet, som igjen blir begrenset av skjerm oppløsningen din (spesielt om den er lav). Har ikke opplevd noen forskjell på dette mellom linux og windows på mine installasjoner, men jeg bruker hovedsakelig Opera. Hvilke sider er dette snakk om? Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Det er på de fleste sidene opplever jeg det som, bl.a her på Hardware.no og VG.no. Hvis det er skjermoppløsningen, hvor kan jeg justere den? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Sitter i windows for øyeblikket så får ikke sjekket helt nøyaktig, men sjekk under system -> user preferences (bruker preferanser) -> screen resolution (skjerm oppløsning). Om den ikke ligger under system -> administration Det er ikke så mange alternativer under de to menyene, se etter noe som har med skjerm og oppløsning å gjøre, så bør du finne frem Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Kommer an på hvilken driver du har. De åpne driverne finner du innstillinger for under system, brukerinstillinger (preferences), skjerm(er) (monitors). Har du et nvidia-kort med proprietær driver bruker du nvidia-settings-manager eller hva den het. Ligger også und system et sted. Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) Jeg tror jeg fant det. Den står på høyeste oppløsning-800X600(4:3). Andre alternativer er følgende: 720X576(5:4) 720X540(4:3) 720X480(3:2) 640X480(4:3) Nå vet jeg ikke hvilke den skal være på men det går sikkert an å prøve meg frem. Men det tar en stund å vente på at innstillingene blir gjennomført etter å a valgt oppløsning og "Apply". Så da blir det slik at jeg prøver det når jeg ikke bruker PC-en, hvis ingen har en bedre og raskere løsning da... Vet ikke om det er viktig, men jeg har Fujitsu Siemens Amilio L 7310 GW. Og ja, den er ikke ny Endret 16. mars 2010 av Kamelot Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 eeeeehh.. Hvilken skjerm har du? oO 800x600 er nesten garantert feil oppløsning. De fleste bærbare maskiner har en oppløsning på 1024x768 (4:3-format) eller 1366x768 (16:9-format), mens stasjonære skjermer ikke har hatt 800x600 siden nittitallet en gang.. Kan du sjekke oppløsningen din i Windows? Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 du kan umulig ha korrekte skjermkortdrivere. du skal ha "DISPLAY: 15.4" Brilliantview 1280 x 800 pixel". Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Heisann, der oppdaterte du posten din, ja. Du arme, arme vesen. UniChrome?? :s Da er det vel OpenChrome-driveren du har.. Jaja. Ok. Er det nyeste stabile Linux Mint du bruker? Spørs om ikke det må hackes i xorg.conf her.. Auto-konfigureringen har ihvertfall skjært seg. Ser at denne laptopen ble testet med Ubuntu 9.04 og fikk "Yes" på "Correct resolution".. Men da har vel noe endret seg siden den gang. Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) I Windows er oppløsningen 1280X800 piksler... Ja, den nyeste Linux Mint Helena Endret 16. mars 2010 av Kamelot Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Vi får prøve å bygge en xorg.conf-fil til deg. sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Lim inn det der i en terminal. Hvis du får spørsmål om hvilken driver du vil bruke, velg OpenChrome! Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Vi får prøve å bygge en xorg.conf-fil til deg. sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Lim inn det der i en terminal. Hvis du får spørsmål om hvilken driver du vil bruke, velg OpenChrome! OK. Og så videre? Er det alt? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Resten skal vel gå mer eller mindre av seg selv. Så må du reboote. Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Resten skal vel gå mer eller mindre av seg selv. Så må du reboote. Hmmm... Nei. Det ble ikke noe bedre:( Mulig at jeg gjør noe feil... Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Kan du sjekke om filen xorg.conf ligger et sted under /etc/X11 eller i en skjult mappe i /home-mappa di? Skjulte mapper har et . først, f.eks. .mappe. Du viser skjulte mapper og filer ved å trykke ctrl + h i nautilus. Hvis du finner denne fila kan du følge denne guiden fra punktet Adding custom modeline. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå