Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor blir vi offer for hurtigmat og ikke grønnsaker?

-Serenity-

Anbefalte innlegg

Det er et faktum at mange av oss blir et "offer" for all verdens usunnheter som gatekjøkkenmat, snacks, godterier, generelt fettrik og relativt usunn mat og drikke. Men jeg har lenge lurt på hvorfor man blir et offer for akkurat denne typen ting, mens man angivelig ikke blir det for sunne ting som grønnsaker, frukt etc. Man hører jo aldri om folk som spiser for mye grønnsaker og må prøve å få i seg mer kjøtt og fett.

Selv har jeg en teori om kroppen er "programert" til å sette pris på ting som inneholder fett og sukker fordi dette er energi som kan spares på til "dårlige tider". Selv skal jeg glatt innrømme at jeg ikke har spist en eneste grønnsak på mange uker. For min del har det mest med to ting å gjøre; smak og energi. Smaken av en gitt grønnsak sørger ikke akkurat for at følelsen av nytelse sprer seg rundt i kroppen. Grunn nummer to er at grønnsaker ikke nevneverdig bidrar til noen solid metthetsfølelse, skjønt det er egentlig bare noe jeg tror fordi jeg vet at proteiner fra kjøtt gir metthet. Du løsner liksom ikke den øverste knappen og klapper deg på magen etter å spist en haug grønnsaker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikkje høyrt om vegetarianarar(V)? Nok av V som ikkje har fått med seg at dei må få i seg proteinrike grønnsaker og essensiell fettsyrer.

Det er nok ikkje ein teori du er aleine om, det har vore ein etablert teori lenge at kroppen er programert til å like feitt, det er sunt og praktisk.

Om grønnsaker er godt eller ei blir eit spørsmåt om personleg preferanse, personleg er eg veldig glad i grønnsaker. Ang. mettheitsfølelse og proteininnhald er det grønnsaker som fyller det behovet også, bønner f.eks.

Personleg er eg altetande og foretrekker eit kosthald som består av fisk, kjøtt, fugl, grønnsaker osv, kort sagt alt.

Lenke til kommentar

Kva smakar best og gir eit balansert forhold av næringsstoff?

Kjøper du skikkeleg pizza er det fort like dyrt som ein vanleg middag uansett, eg klarar fint å lage meg ein middag med kjøtt, potet og grønnsaker til 30-40kr eller mindre.

Forskjellen ligg heller i at hurtigmat er nettopp hurtig.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Selv har jeg en teori om kroppen er "programert" til å sette pris på ting som inneholder fett og sukker fordi dette er energi som kan spares på til "dårlige tider".

Du har nok rett i din teori:) Det jeg hørte i biologitimen var at individer som likte fett og sukker hadde bedre sjanse til å overleve, nettopp fordi som du sier: fett og sukker inneholder energi som kan spares på.

hvorfor liker vi sukker og fett?

Endret av rosin
Lenke til kommentar

Kva smakar best og gir eit balansert forhold av næringsstoff?

Kjøper du skikkeleg pizza er det fort like dyrt som ein vanleg middag uansett, eg klarar fint å lage meg ein middag med kjøtt, potet og grønnsaker til 30-40kr eller mindre.

Forskjellen ligg heller i at hurtigmat er nettopp hurtig.

Du kan da seriøst ikke krangle på at usunn mat er billigere enn sunn mat????

Vil gjerne se et eksempel på at du klarer å lage en middag for 1 til 4 stk som er sunt og ikke koster mer enn 30 kr pr pers, som er litt i overkant av hva en vanlig grandis koster på rema 1000, sist jeg sjekka. Man skal bli like mett av det måltidet som man blir av en hel grandis.

For jenter og småspiste gutter kan til og med en grandis holde til 2 måltider, dvs at da er vi nede i under 15 kr pr pers for et måltid. Jeg er SVÆRT interessert i å finne ut hvor jeg kan få kjøpt meg et SUNT måltid til samme prisen.

Og ikke kom trekkende med smak. Det er så subjektivt at det ikke er noen vits å diskutere.

Endret av audunk
Lenke til kommentar

Laga middag her forrige uke, forskjellig hva de i familien spiser så det ble litt forskjellig. Jasmin villris, vanlig hvit jasminris, kyllingfilet, entrecote, salat og bernaise saus. Fra vannet kokte tok det før villrisen var ferdig tok det 20min, litt vansklig å få ting til å bli ferdig samtidig i starten men det har kommet seg bra. Greit, det er litt mer arbeid med oppvask etterpå men, min mening er at det er verdt det.

Hjemme spiser vi fisk 3-4dager i uka og kylling 2, dette er vaner jeg håper jeg kan ta med vidre til høsten hvor jeg flytter for meg selv.

Lenke til kommentar

Gi meg ett eksempel på sunn mat som er like lett som å ta en frossenpizza opp fra fryseren og slenge inn i ovnen 10-15 minutter da.

Eller ett sted du kan bestille sunn mat på samme måte som gatekjøkken, og til omtrent samme pris.

Har fortsatt ikke fått noe eksempel på sunn mat som er like billig som usunn mat.

Dere kan da ikke nekte for at det er mye mer lettvint å ha et usunt kosthold enn et sunt i dagens samfunn! Da er du bare vrang og nekter å innse realitetene....

Endret av audunk
Lenke til kommentar

Mettet fett er sunt

Umettet fett er usunt

Feil, det er motsatt. Mettet fett er usunt, mens umettet fett er sunt. Typiske steder du finner mettet fett er margarin, ost, kaker, det hvite fettet på rødt kjøtt, potetgull osv. Dette fettet blir hardt ved romtemperatur.

Lenke til kommentar
Feil, det er motsatt. Mettet fett er usunt, mens umettet fett er sunt. Typiske steder du finner mettet fett er margarin, ost, kaker, det hvite fettet på rødt kjøtt, potetgull osv. Dette fettet blir hardt ved romtemperatur.

Feil igjen. Det er ingen studier som viser at umettet fett er sunnere enn mettet fett og heller ingen direkte "ekte" studier som viser at mettet fett er usunt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...