Gå til innhold

Trenger noen til å vurdere gaming oppsette mitt.

Anbefalte innlegg

Ok la inn en post her for ikke så lenge siden, men har lest en del rundt på diverse forum osv. Jeg har nå kommet fram til det jeg mener vil gi mest mulig for pengene mine, men jeg vil gjerne at noen ser over delene jeg har valgt for å være på den sikre siden.

Her er oppsettet. Jeg har tenkt til å handle fra komplett da jeg har god erfaring med de fra før og de har noen små tilbud denne uka.

Jeg er rimelig sikker på at jeg har valgt ut det som egner seg best for ytelse til gaming når det gjelder, HK, CPU, GPU og HDD/SSD. Når der gjelder RAM-brikkene jeg har valgt er jeg litt usikker, men det er vel ikke så stor forskjell på RAM-brikker, eller? Jeg regner med at PSU jeg har valgt har nok kraft, hvert fall utifra hva jeg har lest i diverse poster her på forumet. Så det jeg er mest skeptisk til er skjermen, hvordan er den? Jeg velger den pga. den er på tilbud, men vil den være bra nok til mitt bruk? (Skal brukes så godt som kun til gaming. Kjenner en som har samme skjerm bare 21,5" og han er fornøyd. Noen har erfaring med den?) Har hørt at CPU-Kjøleren skal holde CPUen kald og fin, jeg kommer heller ikke til å clocke noe sånt helt extremt, men mulig jeg clocker litt etterhvert.

Setter pris på om noen kan ta seg tid til å se over å si hva de mener og hva jeg eventuelt burde bytte (om det er noe). Takker på forhånd :)

EDIT: Vil dette oppsettet klare BFBC2 med alt på max ink. AA og AF i 1920*1080 oppløsning med bra nok fps?

La også merke til at de ikke har akkurat den GPUen på lager og vil helst ikke vente for lenge :p Så vil denne gjøre jobben like bra, hva er forskjellen bortsett fra design?

Endret av Binders'
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første ville jeg brukt mye mer penger på en skikkelig skjerm, Dell 2209WA (anmeldelse her) er den billigste jeg ville vurdert når du bruker så mye penger på hardware. Du får også 24" IPS-skjermer fra ca. 4000, og disse har full HD-oppløsning. Å kjøpe et grafikkort som er tre ganger så dyrt som skjermen er rett og slett idiotisk.

Videre er 1400 kroner veldig mye for et hovedkort, og du finner helt greie AM3-hovedkort ned mot halve prisen.

Og kjøp heller en skikkelig luftkjøler enn det vannkjølingssettet der. Det har ikke bedre ytelse enn de kvasseste luftkjølerne, men er dyrt og det er mer som kan gå gal tme dvannkjøling. Har vannkjøling selv, selv om jeg er fornøyd med den, har jeg innsett at for de aller fleste holder luftkjøling i lange baner.

650W burde holde i massevis, og den trømforsyningen er helt grei, men ville brukt litt mer penger her og valgt en fra Corsairs HX-serie.

Når det kommer RAM duger det meste, og hvis du ikke skal klokke kan du bar velge det billigste 4GB-settet du finner. Skal du klokke kan det være greit med 1600MHz.

Du får jo en mye større harddisk for bare et par 100 ekstra, og det er omtrent ingen forskjell på Phenom II 955 og 965.

Resten av oppsettet ser i grunn bra ut, men vil til slutt nevne at det er mye å spare på å velge en annen nettbutikk. Eksempelvis kan du spare 500 bare på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Dette er vell mer en design sak. Men for å nevne, så ville jeg byttet Silverstone Raven RV01 til Silverstone Raven RV02. Selv om Raven 2 kabinettet er litt mindre, har det også noen forbedringer og er dessauten også over 400 kroner billigere.

Neste er jeg langt fra sikker på, men er verdt å ha i betraktning. Jeg har hørt at slike LCLC kjølere som Corsair H50 Hydro ikke skal monteres i topp eller bunn av kabinettet, dette grunnet at pumpen ikke er kraftig nok til å sirkulere vannet. Som sagt er ikke dette noe jeg har bekreftet, men det er heller ikke utelukket og er noe man bør kontrollere.

http://www.komplett....6004&sku=485971

Til Ram har du også disse brikkene:

http://www.komplett....aspx?sku=518205

Igjen noen kroner spart uten at det går ut over ytelsen.

Siden du antaglivis skal bruke Intel X25-M som systemdisk, ville jeg byttet WD Black disken til:

http://www.komplett....aspx?sku=575186

Nevner to andre gode Gaming Mus som er på tilbud denne uken.

http://www.komplett....8506&sku=494763

Dette punktet er mer for å gi deg alternativer og mulighet til å spare noen kroner.

Komplett har også et XFX Radeon HD 5870 skjermkort på tilbud.

http://www.komplett....aspx?sku=585757

Nå er ikke dette kortet fabrikkoverklokket. Men etter det man kan se på bildet har dette kortet bedre kjølevifte, kortet er på lager, du får med et spill bundlet og de ussle 25 MHz ekstra på klokkehastigheten er noe du selv kan overklokke ved hjelp av Catalyst Control Center.

Siste punkt er DVD±RW.. Dette er vell egentlig punket som er minst nødvendig å endre på. Kan dog nevne at jeg selv har hatt et par NEC brennere, og alle disse har vært bråkebøtter under lesing og brenning av plater.

http://www.komplett....aspx?sku=485064

Denne er litt tregere 22x mot 24x, men er til gjengjeld billigere og har Lightscribe.

Da blir det noe slik som dette -- Og 1000 kroner spart!

http://www.komplett....98-52FA73FCA447

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar

Ok har nå endret litt på oppsettet ut i fra hva dere har sagt.

Jeg har gått litt ned på HK og CPU. Ser ikke noen andre forskjeller enn at HK ikke har 2Gbit LAN, men bare 1. Og jeg regner med at forskjellene på CPU kun er klokkehastigheten. Jeg gikk også opp på RAMen til 1600Mhz da jeg muligens skal klokke litt. Har også bytta til luftkjøler som så vidt jeg vet har fått mye skryt. Har også gått for litt større HDD, tror ikke jeg trenger mer da jeg har en 500GB disk fra før av hvor jeg har musikk osv. Jeg gikk for GPUen på tilbud så sparte ca 500. Når det gjelder mus og tastatur kjøper jeg de til bror min. Jeg har akkurat de to fra før av, så nå ville han ha samme :p Jeg velger Raven mest pga. design jeg synes det ser sykt fett ut å har lenge tenkt på å kjøpe det, og selv om det ikke er så nytt lenger vil det vel gjøre jobben bra :) Til slutt kan jeg legge til at jeg bytter til skjermen til Dell 2209WA som dauemannen nevnte i sted, virker jo lovende ut i fra anmeldelsen. Så...

Nå ser det slik ut!

Dette blir da omtrent samme pris om jeg skulle ha handlet tilsvarende hos Amentio som i følge prisguiden er billigst. Oppsett i prisguide

Kjøper jeg skjermen fra Dustin home havner det hele på ca 18k. Det er litt over hva jeg tenkte å bruke men ikke så mye at det gjør noe.

Så med dette systemet kan jeg forvente å kjøre BFBC2 med alt på max ink. AA og AF på skjermen jeg har valgt?

Hvordan ser det ut nå?

EDIT: Følger Aliens vs Predator med GPUen, noen sjanse for DRIT 2 også er med? Lurer også på den CPU-Kjølern jeg har valgt, kan jeg bruke kun den 140mm vifta? Eller må jeg bruke både den og 120mm for å få CPU ned til hvertfall under 40-50 ved load?

Endret av Binders'
Lenke til kommentar

Vil også anbefale deg å vurdere et Intel-hovedkort.

Hvis du skal kjøre på høyere oppløsninger (1600x1024 eller høyere) bruker Intel å gi noen FPS mer enn AMD.

Hvis du investerer i et I7-hovedkort vil du også kunne oppgradere til I9 (sexacore) når den kommer ^^.

Lurer også på den CPU-Kjølern jeg har valgt, kan jeg bruke kun den 140mm vifta? Eller må jeg bruke både den og 120mm for å få CPU ned til hvertfall under 40-50 ved load?

Selv har jeg ingen problemer med å kjøle ned min Intel I7-920 til 30 grader idle/40-45 grader load med stockkjøler i silent mode. Vet ikke hvordan AMDs kjølere er, men det bør da være mer enn nok med en 140mm vifte (temperaturen avhenger også av hvor bra luftsirkulasjonen i kabinettet er og effektforbruket til komponentene du har valgt. - Dårlig luftsirkulasjon + høyt effektforbruk = høy temperatur).

Hvis du skal overklokke vil jeg også anbefale Asus Radeon HD 5870 fremfor XFX - dette fordi Asus har mange gode overklokkingsverktøy tilgjengelig på hjemmesiden (det er en grunn til at de kortene er utsolgt hele tiden ^^).

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=577030

Endret av Kjell-arne
Lenke til kommentar

Vil også anbefale deg å vurdere et Intel-hovedkort.

Hvis du skal kjøre på høyere oppløsninger (1600x1024 eller høyere) bruker Intel å gi noen FPS mer enn AMD.

Hvis du investerer i et I7-hovedkort vil du også kunne oppgradere til I9 (sexacore) når den kommer ^^.

Jeg velger AM3 da det vil være mer framtidsrettet. AMD har nesten garantert at neste gen. cpuer skal kjøre på AM3 board. Jeg tror heller ikke jeg har bruk for en i7, tror AMD cpuen vil holde lenge, hvertfall til neste gen. cpuer :)

Selv har jeg ingen problemer med å kjøle ned min Intel I7-920 til 30 grader idle/40-45 grader load med stockkjøler i silent mode. Vet ikke hvordan AMDs kjølere er, men det bør da være mer enn nok med en 140mm vifte (temperaturen avhenger også av hvor bra luftsirkulasjonen i kabinettet er og effektforbruket til komponentene du har valgt. - Dårlig luftsirkulasjon + høyt effektforbruk = høy temperatur).

Men med den kjøleren jeg har valgt vil jeg kunne kun bruke 140mm vifta i kabinettet jeg har valgt? (Vet ikke om jeg misforsto det du hadde skrevet med virka som om du tenkte jeg skulle bruke stockkjøler?)

Hvis du skal overklokke vil jeg også anbefale Asus Radeon HD 5870 fremfor XFX - dette fordi Asus har mange gode overklokkingsverktøy tilgjengelig på hjemmesiden (det er en grunn til at de kortene er utsolgt hele tiden ^^).

http://www.komplett....aspx?sku=577030

Jeg kan vel bare bruke Catalyst Control Center? Det går vel en å bruke det til å klokke med på alle ATI kort?

Endret av Binders'
Lenke til kommentar

Ikke hør på det Kjell-Arne sier om Intel, det er pisspreik. Intels prosessorer yter bedre enn AMDs i en del programmer, men spill i høye oppløsninger er ikke en av dem, faktisk viser tester at man får marginalt bedre FPS med AMD-prosessorer.

Såvidt jwg forstår, spør du om kjøleren får plass i kabinettet? Det kabinettet er så stort at det tror jeg skal gå bra. Og det er helt rett at ATIs egen software gjør det du trenger for å klokke.

Så et par kommentater til det nye oppsettet, som ser en god del bede ut:

RAM-en var unødvendig dyr. Kjøp disse i stedet, nesten like gode, mye billigere. Og når du først skal kjøpe skjermen hos Dustin Home, kan du like greit kjøpe PSU, SSD og CPU-kjøler der, så sparer du over 300 kroner i forhold til Komplett.

Lenke til kommentar

Når det kommer til BFBC2 så vil det nok gå greit.

Jeg har stort sett samme opsettet bare med litt dårligere grafikkløsning.

Chieftec dragon, Crosshair iii formula AM3, PhII x4 965 BE, 6gb dd3 1333mhz, Xfire hd4850, ThermalTake 745 WC,

250gb WD, 320gb seagate.

Kjører jeg 1080p med max AA,AF så begynner musa og lagge og fpsn faller tidvis nede i 15-25

regionen når det smeller som verst.

Kan nevne at mine kort er 512mb versjonene, og høyere oppløsning trenger mer minne for å jobbe effektivt.

Hadde jeg hatt 1gb versjonene av ovenevnte kort så ville dette utgjort stor forskjell i 1080p og tilnærmet ingenting i 720p.

Lenke til kommentar

Når det kommer til BFBC2 så vil det nok gå greit.

Jeg har stort sett samme opsettet bare med litt dårligere grafikkløsning.

Chieftec dragon, Crosshair iii formula AM3, PhII x4 965 BE, 6gb dd3 1333mhz, Xfire hd4850, ThermalTake 745 WC,

250gb WD, 320gb seagate.

Kjører jeg 1080p med max AA,AF så begynner musa og lagge og fpsn faller tidvis nede i 15-25

regionen når det smeller som verst.

Kan nevne at mine kort er 512mb versjonene, og høyere oppløsning trenger mer minne for å jobbe effektivt.

Hadde jeg hatt 1gb versjonene av ovenevnte kort så ville dette utgjort stor forskjell i 1080p og tilnærmet ingenting i 720p.

har et spørsmål når det kommer til BFBC2, jeg har kjøpet det via Steam og har en hel haug med spill via Steam. Jeg hadde tenkt å ha BC2 på SSDen, men vil ikke ha alle de andre spillene der. Noen måte jeg kun kan legge BC2 inn på SSD og resten på HDD?

Men, back on topic. Regner med å bestille ganske fort, tror ikke den skal ha problemer med BC2 og Crysis osv. hvert fall ikke uti fra hva jeg har sett på youtube. Jeg bytter ut til RAMen dauemennen satt opp isted. Kjøper også litt fler varer fra Dustin Home å sparer noen kroner.

Takker så mye for all hjelp :)

EDIT: Er egentlig ikke størrelsen på vifta jeg er redd for, men vil den kunne kjøle godt med kun 140mm vifta? Tenker litt lyd og litt at det muligens vil se bedre ut i casen.

Endret av Binders'
Lenke til kommentar

har et spørsmål når det kommer til BFBC2, jeg har kjøpet det via Steam og har en hel haug med spill via Steam. Jeg hadde tenkt å ha BC2 på SSDen, men vil ikke ha alle de andre spillene der. Noen måte jeg kun kan legge BC2 inn på SSD og resten på HDD?

Men, back on topic. Regner med å bestille ganske fort, tror ikke den skal ha problemer med BC2 og Crysis osv. hvert fall ikke uti fra hva jeg har sett på youtube. Jeg bytter ut til RAMen dauemennen satt opp isted. Kjøper også litt fler varer fra Dustin Home å sparer noen kroner.

Ville bare nevne at FPSn eller ytelsen i spillet generelt ikke vil bli påvirket om bc2

ligger på SSDn eller HDDn, bare loadinga:)

Jeg hadde steam på 2 hardisker, jeg gjorde det på en noe tungvint måte forsåvidt.

Jeg hadde 2 forskjellige .reg filer som enkelt å greit endret i registeret hvor steam mappen lå. Skal du bare ha BC2 på SSD disken så kan du lage en enkel .bat fil. (og 2 reg filer)

f.eks no i denne duren

echo off

activateSteamBC.reg (denne endrer mappen i registeret til BC2 steamen)

Bfbc2.exe

deactivateSteamBc.reg (denne endrer tilbake)

Trenger ikke å være spes datakyndig for dette, men det finnes sikkert enklere måter

Endret av RoXx
Lenke til kommentar

Ville bare nevne at FPSn eller ytelsen i spillet generelt ikke vil bli påvirket om bc2

ligger på SSDn eller HDDn, bare loadinga:)

Jeg hadde steam på 2 hardisker, jeg gjorde det på en noe tungvint måte forsåvidt.

Jeg hadde 2 forskjellige .reg filer som enkelt å greit endret i registeret hvor steam mappen lå. Skal du bare ha BC2 på SSD disken så kan du lage en enkel .bat fil. (og 2 reg filer)

f.eks no i denne duren

echo off

activateSteamBC.reg (denne endrer mappen i registeret til BC2 steamen)

Bfbc2.exe

deactivateSteamBc.reg (denne endrer tilbake)

Trenger ikke å være spes datakyndig for dette, men det finnes sikkert enklere måter

Ok, har du lange lodetimes med alt på max? Ellers får jeg se litt på hvordan jeg skal gjøre det når jeg får maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...