Zabre777 Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Hei, Jeg tenkte jeg skulle snekre sammen noe vannkjøling, men har et par spørsmål til dere som har peiling (har gjort noen søk i forumet, men hadde ikke flaks): Hvordan får jeg pumpen til å starte samtidig med PC'en? Den pumpen jeg har nå (AquaBee 1000L?) har en vanlig stikkontakt til å kjøre i veggen.. Jeg mener å huske at dere pratet om et relê osv.. Noen som har et enkelt koblingsskjema e.l.? Jeg er rimelig oppegående rent teknisk sett. For ca. et år siden så begynte jeg å teste en såkalt "bong"-kjøler (basert på fordamping), men den bråkte noe så alldeles forferdelig ! Går derfor over til radiator... Hvor burde jeg plassere den? Har et Adtronics Server Tower med relativt god plass. Tror jeg går for en "HW-Labs Black Ice Extreme 2" fra Netconnection (tror ikke det finnes noe hyggeligere folk butikk en dette).. Har et par Papst 120 mm'ere som jeg kan kjøre på 7 eller 5 volt.. Den radiatoren vurde vel takle varmen fra CPU, Chipset og skjermkort? (evt. PSU litt seinere..) Jeg har også hørt om at det kan lønne seg å finne en løsning på å få luft ut av systemet. Holder det med en "ventil" på toppen av systemet? Kan jeg bruke denne ventilen til påfylling også? Har ganske god tilgang i og med at jeg kan ta av topplaten på kabinettet veldig enkelt. Burde pumpen være nedsenket i vann? Kommer uansett til å sette den på dempende materiale osv.. Kanskje til og med henge den i strikk under harddiskene. Huff, det blei mye på en gang det her. Uansett, tusen takk til dere som gidder å hjelpe meg. Henning Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Hvordan får jeg pumpen til å starte samtidig med PC'en? Den pumpen jeg har nå (AquaBee 1000L?) har en vanlig stikkontakt til å kjøre i veggen.. Jeg mener å huske at dere pratet om et relê osv.. Noen som har et enkelt koblingsskjema e.l.? Jeg er rimelig oppegående rent teknisk sett. Jeg vet ikke om noe koblinsskjema, men du kan kjøpe denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PRSKIT Jeg har også hørt om at det kan lønne seg å finne en løsning på å få luft ut av systemet. Holder det med en "ventil" på toppen av systemet? Kan jeg bruke denne ventilen til påfylling også? Har ganske god tilgang i og med at jeg kan ta av topplaten på kabinettet veldig enkelt. Du trenger ikke bekymre deg over luft i systemet, den vil flyttes til vantanken når du starter systemet... Burde pumpen være nedsenket i vann? Kommer uansett til å sette den på dempende materiale osv.. Kanskje til og med henge den i strikk under harddiskene. Hvis du velger å ha pumpen i vann blir det som regel mindre støy, men de 5-10W varme pumpen utvikler går da i vannet-> noe som ikke utgjør mye, men sikkert det er et par stykker som bryr seg om... Huff, det blei mye på en gang det her. Uansett, tusen takk til dere som gidder å hjelpe meg. Ja det ble mye Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Koblingsskjema til relé : http://www.bit-tech.net/article/100/ Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Njaal og Arctic har vel svart på det meste, så nå vil jeg legge til noe off topic: Jeg skal ikke gå helt normal her, men jeg må kommentere litt prisene deres. Alt går for ca dobbelt pris. Ja, jeg vet at de er en "buisniss", og må tjene penger, men hvordan de greier å selge til de prisene fatter jeg ikke. Danger Den Maze 1C 500,- $38=250,- Z-chip 425,- $38=250,- Mace3 500,- $42=300,- Mace2-1 650,- $55=350,- Socket 478 Hold Down 200,- $14=100,- Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 9. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2003 Hei igjen, Tusen takk til dere som har svart. Nydelig skjema det der Arctic. Holder sikkert i massevis. Når jeg først er i gang, hva er den vanligste måten å vannkjøle PSU'er på? Går det an å bare lodde fast et kobberrør til eventuelle ribber inne PSU? Det jeg ikke har skjønt helt er hvordan varmen kommer opp i disse ribbene.... Jeg har åpnet et par PSU'er i det siste, det eneste som er i kontakt med dem er et par ledninger. Kan jeg bare flytte disse "ledningene" over på et kobberrør i stedet? (litt lodding og styr igjen?) Netconnection: Hvis man sammenlikner med priser fra Statene, så får man jo et litt feil inntrykk etter min mening etter hva jeg kan skjønne. Det finnes "visse fordyrende elementer" når man skal ha ting til Norge, og nevner bare frakt (metall er tungt, og koster MYE å sende over dammen), moms osv.. Sammenlikn heller prisene med andre blokker og liknende utstyr i Norge. Prisene er heller ikke så viktig for meg at det gjør noe. Service og det at folk virkelig har peiling verdsetter jeg høyere enn "Europris-priser" på alle ting.. Men for all del, jeg er ikke noen fanboy av hverken den ene eller den andre. Det blir for dumt. Det er jo tross alt butikker vi snakker om her.. Henning Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Er motstanderne det blir varme i der. de er som regel lodda/skrudd fast i kjøleribbene. selv skal jeg ta den ene vannblokka mi skru de fast så jeg får psu vannkjølt Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 9. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2003 Er de strømførende, disse "motstanderne" mener jeg? Det ser ut til å være 3 ledere til hver skrue som er festet på ribbene.. Jeg må sikkert til å forlenge alle lederne for å få dem til å passe på ei blokk/et rør. Nå har jeg masse små-pusling i et halvt år fremover, sånn ca.. Henning Lenke til kommentar
Orbitz Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Hvis man bruker et peltier-element, må/bør man ha isolasjon? Hvordan lager du isolasjon, hva bør isolasjonen være laget av, osv... Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 9. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2003 Hvis du skal bruke pelts og kommer ned mot 0 grader og under, så må du for all del bruke isolasjon. Fuktigheten i lufta rundt peltieren vil kondensere fortere enn du kan si "alt utstyret mitt er vræka på grunn av fuktskader"... Det finnes noe som heter Neoprene (?) som egner seg bra.. Hørt folk klasser på med vaselin osv., men det har jeg ikke erfaring med. Man bør tette igjen hølet i socket'en også med et eller annet. Henning Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 "visse fordyrende elementer" Frakt koster vel ca 300-400,- om du er Gud eller Ola Normann. Når de skal bestille nye blokker, så stikker vel en av gutta inn på dd.com og bestiller. Og de er jo offisielle "resellers", så de bør jo få de enda billigere også. Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 10. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2003 Hei igjen, Som jeg sa, så burde du sammenlikne med priser i Norge, og ikke i USA. Et par prisxempel på CPU-blokker: 3dfxcool (Magnum P4) = 575,- Netconnection (Maze 3 P4) = 560,- MP (AC P4) = 495,- MP (Innovatek P4) = 665,- MP (Swiftech P4) = 690,- Jeg kan godt gi deg en forklaring på hvorfor DD sine varer blir dyrere før de havner i postkassa mi, men det skjønner da de aller fleste? Gidder ikke mase mer med dette her nå. Ha en fin dag, Henning Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Og hvorfor kan du ikke sammenligne priser i N og A ? Svar meg på det sakligen? Lenke til kommentar
Electron Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Hei igjen, Som jeg sa, så burde du sammenlikne med priser i Norge, og ikke i USA. Et par prisxempel på CPU-blokker: 3dfxcool (Magnum P4) = 575,- Netconnection (Maze 3 P4) = 560,- MP (AC P4) = 495,- MP (Innovatek P4) = 665,- MP (Swiftech P4) = 690,- Jeg kan godt gi deg en forklaring på hvorfor DD sine varer blir dyrere før de havner i postkassa mi, men det skjønner da de aller fleste? Gidder ikke mase mer med dette her nå. Ha en fin dag, Henning får du dem til å skrive en "falsk" faktura uten på esken, på f.eks 195,- så får du den tollfritt, be dem da legge den riktige inni. lett? ja. Lenke til kommentar
daho Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Er det ikke slikt at hvis du forhåndsbetaler så kan de sende det som en gave altså toll fritt?? Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 15. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2003 Og hvorfor kan du ikke sammenligne priser i N og A ?Svar meg på det sakligen? Hei igjen, Jeg sier ikke at ikke du kan sammenlikne priser i Norge og Amerika, men jeg sa bare at det gir et litt skeivt inntrykk. Hvis du skal handle et komplett vannkjølingssytem, så kommer du godt over 300 kroner i frakt. Jeg sendte mellom 3 og 4 kilo til Norge fra USA for litt siden, og det kom på nesten 1000 kroner i frakt alene. Kobber og tinn og radiatorer er ikke av det letteste du kan sende.. Moms og toll kommer i tillegg (på frakten også tror jeg), og det er ikke akkurat billig. Skjønner ikke hvorfor Norge skal flå en stakkar som ønsker å handle et annet sted. Kommunisme spør du meg.. Har du prøvd å sende retur til USA? Går mye greiere med norske butikker som regel. De fleste nordmenn har også bedre peiling på norske lover enn amerikanske (retur, angrefrist osv.). Tar også ganske mye lenger tid å handle fra USA enn det gjør i Norge. Samme for returer. Man kan selvfølgelig jukse med verdien på forsendelsen, men hvis en først skal gå rundt "loven" så vet jeg om andre metoder som blir langt billigere. Du mente at Netconnection tar dobbel pris for varene sine? Hvem er det som ikke gjør det nå for tiden? Tror du MP og 3DFX osv. selger med 3% eller.no fortjeneste for å være snille? Det tror i alle fall ikke jeg. De driver forretning, og det må dem vel få lov til? God jul og godt nyttår, Henning Lenke til kommentar
vegeto Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Litt off topic . men er det fali å ha pcen i frysen. jeg hadde den i frysen en halv time. å da kunne jeg klokke 150mhz mere på cpu. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 DD.com har veldig bra priser på shipping til utlandet, og det koster $27 tror jeg til Norge for et komplett oppsett. Selv om du betaler moms/toll, så mener jeg at det er litt ran. At jeg fant danske og svenske butikker med enda værre priser gjør det ikke bedre heller. Det jeg egentlig er hissig på er at det er samme prisen på alle blokkene. De har jo billigere blokker, men alle blir solgt for 500-650 på netconnection. Og å selge $30 blokker for 500,- er jo ganske drøyt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå