Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en fryser hele tiden

Anbefalte innlegg

For litt siden ble jeg nødt til å oppgradere pga badcaps på det forrige hovedkortet. Pga dårlig råd ble jeg nødt til å finne en løsning som ikke kostet skjorta, og endte opp med et AsRock 4CoreDual-SATA2 R2.0/A og en Pentium E5300 2,6 GHz prosessor. Dermed er dette oppsettet jeg har nå:

MB: AsRock 4CoreDual-SATA2 R2.0/A

CPU: Pentium E5300 2,6 GHz

Skjermkort: Gigabyte Radeon HD4650 1024MB AGP

Ram: 2x Kingston 1GB DDR2 800MHz

HDD1: Hitachi IDE

HDD2: Samsung SATA

Begge disse harddiskene har vært brukt i noen år, så jeg tviler på at feilen ligger der...

Problemet er at systemet vilkårlig fryser helt, og jeg må skru av pc-en med powerknappen. Jeg lagde en systemavbilding rett etter at jeg hadde installert alle nødvendige drivere (skjerm, lyd osv), men før jeg installerte antivirus, skriverdrivere osv. Deretter installerte jeg Norton 360 og driverene til HP-skriveren på nettverket. Da kom problemene med en gang.

Gjorde recovery igjen og har sittet en stund og lastet ned diverse programvare som skal installeres og lagret dette. Da jeg skulle lage en ny systemavbilding frøs systemet igjen. Dette er da - vel og merke - kun med de nødvendige driverene installert.

Jeg har forresten også kjørt minnetest på RAM-brikkene, men det viste ingen feil...

Noen som har noen tips? Kan det være hovedkortet som ikke er helt friskt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Kjører HWMonitor nå :-)

Ellers kom hovedkortet med siste biosversjon - 2.20 - installert :hmm:

Har du et AGP kort, eller PCI-e?

400w PSU eller mer?

Edit:

Prøv dette også.

BIOS > Advanced > Chipset Configuration > PCIE Downstream Pipeline > Disabled

Endret av 3rd_SQD
Lenke til kommentar

Har et AGP-kort. PSU-en er på 550 Watt om jeg ikke husker feil, den er i alle fall på over 400.

Jeg skal teste det neste gang jeg skrur av. Har lyst å teste litt nå som jeg har HWMonitor oppe. Kom på at det kanskje kan være PSU-problemer også, så det er greit å sjekke hva det står på når det kræsjer...

Lenke til kommentar

Kjørte et virussøk og maskinen nåste seg igjen. Her er de målingene som HW Monitor hadde oppe i det maskinen låste seg (min/max i parentes):

Winbond W83697HF

Voltages:

CPU VCore: 1,26V (1,26 - 1,31)

AUX: 3,39V (3,38 - 3,41)

+3,3V: 2,96V (2,94 - 2,98)

+5V: 4,97V (4,95 - 5,00)

+12V: 11,31V (11,25 - 11,37)

Temperatures:

TMPIN0: 27 (23 - 27)

TMPIN1: 55 (33 - 55)

CPU:

Core0: 69 (36 - 72)

Core1: 69 (38 - 70)

HDD:

Hitachi IDE: 38 (20 - 39)

Samsung SATA: 38 (20 - 38)

Legger merke til at CPU-temperaturen er i høyeste laget, men er usikker på hvor mye prosessoren jobber under et fullt virussøk (bruker MS Security Essentials akkurat nå). Ellers ser jeg temperaturen på TMPIN1 er høy, men vet ikke hva dette er (RAM??).

Setter pris på alle innspill og takker masse for hjelpen! :-)

Lenke til kommentar

La inn Norton første gang. Etter reinstall mistenkte jeg at Norton kanskje var problemet ettersom den startet å krangle etter at det var installert, og droppet å installere det. Kjører kun MS Security Essentials nå.

14 år siden jeg lærte meg the hard way at 2 antivirusprogrammer ikke betyr dobbel beskyttelse :-D

Lenke til kommentar

Kjørte et virussøk og maskinen nåste seg igjen. Her er de målingene som HW Monitor hadde oppe i det maskinen låste seg (min/max i parentes):

Winbond W83697HF

Voltages:

CPU VCore: 1,26V (1,26 - 1,31)

AUX: 3,39V (3,38 - 3,41)

+3,3V: 2,96V (2,94 - 2,98)

+5V: 4,97V (4,95 - 5,00)

+12V: 11,31V (11,25 - 11,37)

Temperatures:

TMPIN0: 27 (23 - 27)

TMPIN1: 55 (33 - 55)

CPU:

Core0: 69 (36 - 72)

Core1: 69 (38 - 70)

HDD:

Hitachi IDE: 38 (20 - 39)

Samsung SATA: 38 (20 - 38)

Legger merke til at CPU-temperaturen er i høyeste laget, men er usikker på hvor mye prosessoren jobber under et fullt virussøk (bruker MS Security Essentials akkurat nå). Ellers ser jeg temperaturen på TMPIN1 er høy, men vet ikke hva dette er (RAM??).

Setter pris på alle innspill og takker masse for hjelpen! :-)

Jeg tipper det er tempen på CPU som er for høy.

Den slår seg av rundt 74,1 °C ved 65W.

Legg på ny pasta på CPU. Evt bytte kjøler.

Se pdf side 77. E5000Δ Series

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...