ExibeR Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Heisann, for 8-9 måneder siden mistet jeg førerkorte. Siktelsen til politiet var at jeg hadde kjørt i 111km/t i en 50-sone. Fører måtte forberede seg på å miste førerkorte i over 26 måneder. Aktor ringte meg flere ganger, og spurte om jeg ville tilstå hastigheten på 111km/t, og at jeg ville få strafferabatt om det ikke gikk via rettsalen. Men jeg var 100% sikker på at hastigheten ikke hadde vært så høy som 111km/t. Jeg leide inn en sakskyndig og etter at sakskyndige hadde motbevist alt av politiets bevis, endret politiet siktelsen. Nå hadde jeg kjørt i 80km/t i 50-sonen. Jeg sa meg enig i det, og at det stemte mye bedre enn 111km/t. Jeg ble dømt til 12 måneder uten førerkort, 10.000kr i bot og 24-dagers betinget fengsel. Selv syntes jeg at 12 måneder for 80km/t i 50-sonen er alt for mye. Det tok forresten 7 måneder før rettsaken kom opp, så etter jeg mottok dommen så hadde jeg 5 måneder igjen. Hørte med noen venner som fortalte at det var muligheter for å søke om å redusere inndragnings tiden, om man la seg flat og fortalte alt man hadde lært av å være uten lappen. Har også søkt litt rundt på forumet, og ser at det er ett fåtall som har fått 2 måneder avslag. Lurte derfor på om det var noen her som hadde erfaring med dette, og eventuelt tips til en søknad. Mvh. Wik Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 mistet førerkortet for 5mnd, fikk 3 uker avslag etter en hel bunt med søknader Lenke til kommentar
ExibeR Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 (endret) mistet førerkortet for 5mnd, fikk 3 uker avslag etter en hel bunt med søknader Tenker meg at jeg kanskje kan få 1-2 måneder, ettersom jeg har mistet lappen i 12 måneder. Og 12 måneder for 80 i 50-sonen er også å ta litt i, er min mening. Hvordan gikk du fram i søknaden, la du deg bare helt flat eller? Og sendte du den per post, eller bare kasta det inn på kammeret? Endret 16. mars 2010 av ExibeR Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) Skrev litt om problemer ved å ikke ha kortet. Jeg sa jeg bodde på en liten plass, der jeg ikke hadde noen venner også skrev jeg at jeg ikke hadde verken internett eller tv og at jeg følte meg isolert i leiligheta om kveldene. Hadde også medesinske grunner. Du trenger ikke å skrive noe om at du legger deg flat for det eller noe slikt. Sa ingenting om at jeg angret eller noe slik i søknadene. Tror du må synes skikkeli synd på deg selv og skrive en sakelig søknad. Ikke nevn medesinske grunner uten at du kan dokumentere det. Synes at 12mnd var mye for 80 i 50-sone jeg men. Jeg fikk 5mnd for 93 i 60-sone. Sendte den som brev, tror ikke det spiller noen rolle om du sender det eller leverer det på kammret. E-post ville jeg ikke ha brukt Endret 16. mars 2010 av Fjernsyn Lenke til kommentar
sPn^ Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Synes også 12måneder for 80kmt i en 50 sone var fryktelig mye. Var det andre skjerpende omstendigheter rundt situasjonen? Hadde du prikker på sertifikat fra før av? Mistet lappen selv i høst da jeg ble målt til 84kmt i 50 sone. Jeg fikk 6 måneder og 9000,- i bot. Lenke til kommentar
ExibeR Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Synes også 12måneder for 80kmt i en 50 sone var fryktelig mye. Var det andre skjerpende omstendigheter rundt situasjonen? Hadde du prikker på sertifikat fra før av? Mistet lappen selv i høst da jeg ble målt til 84kmt i 50 sone. Jeg fikk 6 måneder og 9000,- i bot. Var en søndagskveld i fjor sommer, ikke en bil å se og supert føre. Hadde hatt lappen i 1.5 år før jeg mistet den, ingen prikker eller boter. Lenke til kommentar
ExibeR Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Skrev litt om problemer ved å ikke ha kortet. Jeg sa jeg bodde på en liten plass, der jeg ikke hadde noen venner også skrev jeg at jeg ikke hadde verken internett eller tv og at jeg følte meg isolert i leiligheta om kveldene. Hadde også medesinske grunner. Du trenger ikke å skrive noe om at du legger deg flat for det eller noe slikt. Sa ingenting om at jeg angret eller noe slik i søknadene. Tror du må synes skikkeli synd på deg selv og skrive en sakelig søknad. Ikke nevn medesinske grunner uten at du kan dokumentere det. Synes at 12mnd var mye for 80 i 50-sone jeg men. Jeg fikk 5mnd for 93 i 60-sone. Sendte den som brev, tror ikke det spiller noen rolle om du sender det eller leverer det på kammret. E-post ville jeg ikke ha brukt Takk for svaret:) Sendte en søknad i dag der jeg forklare om et stort økonomisk problem. Vet at jobb osv ikke er gyldige grunner, men dette er en litt annen situasjon. Sa også at jeg hadde forstått hvilken fare jeg utsatte meg selv og andre trafikkanter for. Sa også at jeg følte at jeg ikke hadde gått av, og ikke kunne lære noe mer av å gå 3.5 måneder til uten førerkortet. Skal skrive et par til så jeg har noen klar om jeg får avslag. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Tror de slår hardere ned hvis du mister lappen innen de 2 åra prøvetiden varer. Selv er jeg glad jeg ikke mistet lappen når jeg ble tatt i 127km/t i 90 sona. Det var 4 dager før jeg hadde hatt lappen i 2 år. Du må vel ta teori/førerprøve osv på nytt når du mister lappen innen 2 år? Lenke til kommentar
ExibeR Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Tror de slår hardere ned hvis du mister lappen innen de 2 åra prøvetiden varer. Selv er jeg glad jeg ikke mistet lappen når jeg ble tatt i 127km/t i 90 sona. Det var 4 dager før jeg hadde hatt lappen i 2 år. Du må vel ta teori/førerprøve osv på nytt når du mister lappen innen 2 år? Ny teori og førerprøve om du minster førerkortet i over 4 eller 6 måneder, innen prøvetiden. Drar opp til landsbygda å tar førerkortet på nytt. Ingen ventetid og kun strake veien. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Vil tro det er lettere å kjøre opp der enn midt i Oslo Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Husk at de oppgitte "satser" for førerkostbeslag er retningsgivende, og gjelder som minste straff man kan påregne. Dersom du har kjørt i 80 km/h i en 50-sone er sannsynligheten stor for at dette er et tett bebygget område, noe som vil virke skjerpende på din straffeutmåling. For at du skal få reduksjon av din straff må du bevise at du har urimelig stor ulempe ved å være uten førerkort, det holder ikke å "synes at staffen var for streng". Lenke til kommentar
ExibeR Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Husk at de oppgitte "satser" for førerkostbeslag er retningsgivende, og gjelder som minste straff man kan påregne. Dersom du har kjørt i 80 km/h i en 50-sone er sannsynligheten stor for at dette er et tett bebygget område, noe som vil virke skjerpende på din straffeutmåling. For at du skal få reduksjon av din straff må du bevise at du har urimelig stor ulempe ved å være uten førerkort, det holder ikke å "synes at staffen var for streng". Straffen var selvfølgelig som fortjent. Litt mer informasjon om situasjonen: -Været var bra -Lite trafikk på en søndagskvell -Tørr asfalt, fint føre -Vei med 2 filer Sendte en søknad i dag, og forventer å få avslag på den. Så sitter og gjør klar en ny søknad, som skal være klar i tilfelle at det blir et avslag. Skrev i søknaden at førerkortet ville ha hjulpet meg sterkt økonomisk. I fjor tok jeg opp lån på 40.000kr for å betale for privat gymnas. Så fikk jeg denne boten i tillegg som jeg måtte ta opp lån på for å betale. Jeg betaler husleie for å bo hjemme, så den lille inntekten jeg har er akkurat nok til mat og husleie. Er 19 år og har 50.000kr i gjeld. Ble nylig tilbudt en jobb hos et IT-selskap, men var krav om førerkort. Betalingen der er veldig god, og arbeidstidene er veldig fleksibel, som gjør at jeg har mulighet og fullføre skolen og jobbe samtidig. Dette hadde gjort så jeg kunne få kvittet meg med en god del av gjelden, før jeg begynte på universitetet som også er dyrt. Om jeg skulle tatt en vanelig jobb, med normale arbeidstider ville jeg vært nødt til å droppe ut av skolen for å kvitte meg med gjeld, for og så igjen betale nye 40.000kr i år, for å fullføre. Så det er min situasjon akkurat nå, håper virkelig at jeg kan få litt avslag på beslaget. Skrev ikke søknaden på den måten, men ville bare få fram min situasjon og hvor nødvendig førerkortet er. Lenke til kommentar
Pixl. Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) 12 måneder?!?!?!?!?!?! Wow, det var drøyt. Ble målt i en gjennomssnittsfart 132 i en 90 sone jeg og skulle bare få 3 måneder, men ettersom jeg hadde 2 prikker fra før ble det 6 måneder + 2 andre fartsbøter. OG: Jeg lå egentlig i mye høyere hastigheter, politiet viste meg videoen og sa at jeg lå i minst 160 km/t (noe som kan sees på som mildt sagt) 12 mnd for 80 i 50 er syyykt!! Endret 17. mars 2010 av Pixl. Lenke til kommentar
ExibeR Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 12 måneder?!?!?!?!?!?! Wow, det var drøyt. Ble målt i en gjennomssnittsfart 132 i en 90 sone jeg og skulle bare få 3 måneder, men ettersom jeg hadde 2 prikker fra før ble det 6 måneder + 2 andre fartsbøter. OG: Jeg lå egentlig i mye høyere hastigheter, politiet viste meg videoen og sa at jeg lå i minst 160 km/t (noe som kan sees på som mildt sagt) 12 mnd for 80 i 50 er syyykt!! Jepp, men sånn er nå det =/ Så satser på at jeg kan få litt reduksjon. Snakket med Statens Vegvesen i dag, angående teorien, og de ba meg sende de en søknad 3 uker før. Sikkert fordi de har så lang behandlings tid. Leter fortsatt etter noen tips til, som kan hjelpe meg på veien:P Takker for alle svar Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Straffen var selvfølgelig som fortjent. Litt mer informasjon om situasjonen: -Været var bra -Lite trafikk på en søndagskvell -Tørr asfalt, fint føre -Vei med 2 filer Det var helt sikkert gode tekniske forhold, men små barn leker i fint vær også. Lenke til kommentar
ExibeR Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Straffen var selvfølgelig som fortjent. Litt mer informasjon om situasjonen: -Været var bra -Lite trafikk på en søndagskvell -Tørr asfalt, fint føre -Vei med 2 filer Det var helt sikkert gode tekniske forhold, men små barn leker i fint vær også. Tvilsomt at de lekte der jeg kjørte:P Kan kjøre opp et kart fra strekningen. Er dobbel fil på strekningen, så veien er på en måte sperret av for fotgjengere. De som må på andre siden av veien, må benytte seg av en undergrunds tunnel. Har selv problemer med å komme meg til veien uten bil:) Men jeg skjønner hvor du vil hen Endret 17. mars 2010 av ExibeR Lenke til kommentar
tNy Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Det var helt sikkert gode tekniske forhold, men små barn leker i fint vær også. En ting har jeg lært av min bestefar, kommer det en ball over veien, kommer det nesten alltid en unge løpene etter lifesaver! Min samboers bror mistet lappen i noen år. Men han fikk den tilbake etter barnevernet, og mye snakk fra han sin side. Han dro vel opp alt av problemer. Han fikk tilbake lappen etter noen mnd. Lenke til kommentar
Pixl. Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Hvor er det dere sender denne søknaden egentlig? Tenkte jeg kunne prøve meg jeg også, kan jo ikke skade Lenke til kommentar
ExibeR Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 Hvor er det dere sender denne søknaden egentlig? Tenkte jeg kunne prøve meg jeg også, kan jo ikke skade Regner med at den sendes til det lokale politikammeret . Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Send den til Politimesteren i *fylket*, da kommer det til riktg person til slutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå