E320CDI Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Jeg klarer ikke å løse denne oppgaven, kan noen hjelpe? Oppgaven er som følger: Du skal titrere 50ml 0,100mol/l NaOH i kolben med 0,050 mol/l HCL i byretten. Bergen ph, ved start, ved halvtritering og ved ekvivalenspunktet. Lenke til kommentar
E320CDI Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 Sliter med denne også.. En flaske med brus med 0,33L HCL løsning med ukjent konsentrasjon. Du har tilgjengeli en NaOH løsning med konsentrasjon på nøyaktig 0,210mol/l a) Hvilken løsning skal være i koblen og hvilken i byretten b) Ph i løsning i kolben ved ekvivalenspunktet? c) Hvilken indiakotr vil du ta i bruk, begrunn d) Konsetrasjonen av HCL løsningen Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Jeg kan prøve å hjelpe deg litt, jeg. 1. Reaksjonen i kolben er en nøytralisering hvor HCl og NaOH "utligner" hverandre, kan du tenke, fordi disse begge er sterke syrer/baser som vi tenker oss reagerer fullstendig. Ved starten er det kun base i kolben. NaOH er en sterk base. Vet du hvordan du regner pH for dem? pH er hvertfall 13 ved startpunktet. Beregning: fordi . fordi . Halvveis i titreringen har du "spist opp" halvparten av den opprinnelige basen, men du har tilsatt 50mL syre for å gjøre nettopp dette, så volumet er fordoblet. Konsentrasjonen av NaOH må regnes deretter og vi finner pH siden dette er en sterk base. Beregning: Samme regning som i startpunktet gir: Ved ekvivalenspunktet har du tilsatt så mye syre at du nøyaktig har konsumert all basen. Dermed er du i en nøytral posisjon. Siden hverken eller (som er til overs i vannløsningen etter nøytraliseringen) har betydelige syre-/baseegenskaper er 2. a) Grei praksis er å ha standardløsningen i byretten. Dette er typisk en løsning du har bestemt veldig nøyaktig. I ditt tilfelle vil dette være basen, NaOH. b) I en brusflaske kan det være mye snadder, men la oss nå tenke at vi kun har HCl nedi der. Da vil pH ved ekvivalenspunktet være 7, med samme begrunnelse som ovenfor. c) Det er viktig å finne en indikator som er operativ i et pH-område rundt det aktuelle ekvivalenspunktet for titreringen. BTB (Brom thymol blått) er en ganske grei indikator for en titrering av denne sorten, hvis jeg ikke husker feil. d) For å vite konsentrasjonen av HCl-løsningen må du vite hvor mye NaOH du forbruker for å komme til ekvivalenspunktet. Håper at jeg har vært til hjelp, og jeg håper inderlig at jeg ikke har skrevet noe feil. Si gjerne ifra hvis jeg har drete meg ut (det er fort gjort). Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Jeg savner kjemi allerede Har kun gått noen måneder uten, og er helt nervevrak. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Det er godt å høre. Du får holde kunnskapene ved like, eventuelt ta noen ekstraemner/valgfrie emner i kjemi. Har du Ystenes-kjemien i bunn? TMT4110 eller hva det heter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå