marcusbj Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 (endret) Hei. Fikk i dag vite at jeg kom opp i matte prøvemuntlig, med temaet tivoli. Oppg teksten: Du og dine venner skal på tivoli en ettermiddag. Fortell hva dere gjør. Hvordan er tivoliet? Du kan bruke et eksisterende tivoli eller finne på et. Gjennom dette temaet skal du vise så mye som mulig av det du kan innen matematikk. Det er viktig at du viser kompetanse innenfor flere områder i faget. Stikkord: - Geometriske figurer - Areal/volum - Reiserute - Målestokk - Vei, fart og tid - Sannsynelighet - Funksjoner Lurte på om noen hadde noen tips/råd til hvordan jeg kan bruke disse stikkordene til å finne på ting jeg kan regne ut. PS. Har kun i morgen på meg, så hadde satt pris på svar fort som mulig Endret 15. mars 2010 av marcusbj Lenke til kommentar
ben_solh Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Tjaa... Har vel egentlig ingen geniale ideer, men du kan i det minste bruke: - vei/fart/tid på berg-og-dalbanen (Det står hvor fort den går, dere vet hvor lenge den varer og lurer på hvor lang den egentlig er) - sannsynlighet på lykkehjul (x antall muligheter for hvor den havner, hva er sannsynligheten for å vinne?) - volum (spåkoner pleier å ha kjegleformet telt eller noe, finn andre kule ting) - målestokk + geometriske figurer (dere har sett kart over tivoliet, hvor stort er det egentlig? Her kan du jo lage tomta som en firkant med ene siden skrå, slik at du må dele opp i en firkant og en rettvinklet trekant..) - funksjoner (ledig stilling som billettselger, lønna(y) er (a) kroner timen * antall timer(x) + fast tillegg(b) = formel y=ax+b, hva vil du tjene pr. dag?). - Reiserute kan vel bli enten turen hjemmefra eller at dere planlegger turen gjennom tivoliet for å få sett alle attraksjoner, da kan du jo også regne hvor lang tid dere kan bruke på hvert sted for å rekke gjennom alt før det stenger.. Har som sagt ingen geniale ideer, men du må bare tenke på denne måten og komme med ideer, og ta det derfra for å se hva det blir. Var bare forslag for å prøve å hjelpe i gang PS: Jeg gikk her ut ifra at du skal ha prøveeksamen i 10. klasse, beklager veldig hvis jeg tar feil Hvis jeg har rett er det bare å si ifra hvis du skulle trenge hjelp med utregning av noe e.l. går på videregående.. Lenke til kommentar
marcusbj Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 Tjaa... Har vel egentlig ingen geniale ideer, men du kan i det minste bruke: - vei/fart/tid på berg-og-dalbanen (Det står hvor fort den går, dere vet hvor lenge den varer og lurer på hvor lang den egentlig er) - sannsynlighet på lykkehjul (x antall muligheter for hvor den havner, hva er sannsynligheten for å vinne?) - volum (spåkoner pleier å ha kjegleformet telt eller noe, finn andre kule ting) - målestokk + geometriske figurer (dere har sett kart over tivoliet, hvor stort er det egentlig? Her kan du jo lage tomta som en firkant med ene siden skrå, slik at du må dele opp i en firkant og en rettvinklet trekant..) - funksjoner (ledig stilling som billettselger, lønna(y) er (a) kroner timen * antall timer(x) + fast tillegg(b) = formel y=ax+b, hva vil du tjene pr. dag?). - Reiserute kan vel bli enten turen hjemmefra eller at dere planlegger turen gjennom tivoliet for å få sett alle attraksjoner, da kan du jo også regne hvor lang tid dere kan bruke på hvert sted for å rekke gjennom alt før det stenger.. Har som sagt ingen geniale ideer, men du må bare tenke på denne måten og komme med ideer, og ta det derfra for å se hva det blir. Var bare forslag for å prøve å hjelpe i gang PS: Jeg gikk her ut ifra at du skal ha prøveeksamen i 10. klasse, beklager veldig hvis jeg tar feil Hvis jeg har rett er det bare å si ifra hvis du skulle trenge hjelp med utregning av noe e.l. går på videregående.. Tusen takk skal du ha. Det var til stor hjelp, i og med at jeg aldri har gjort dette før. Du hadde helt rett i at jeg gåe i 10. Skal si i fra om jeg trenger noe hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå