Gå til innhold

2 cheeseburgere etter trening

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal ikke kjøttet være noen god proteinkilde FlinkeFreddy?

Fordi erfaringsmessig vet jeg at det aller beste er å ikke mene noe som helst om trening og/eller kosthold. Dessuten er vel hamburger dårligere proteinkilde enn fisk og kylling... Men er ikke dårlig. Spiser hamburgere med god samvittighet selv :)

Akkurat der har du et godt poeng. Er mange som mener veldig mye rart om mat og trening :) Men akkurat med hamburgere - Så lenge det er skikkelig kjøtt så er det bra protein. Proteinet vi får i kjøtt er noe av det beste som finnes, helt på høyde med fisk og kylling.

Så vidt jeg har hørt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg prøver å si er at det ikke noe usunt med selve kjøttet eller fettet i kjøttdeigen, men det er sammensetningen som gjør den mer usunn. Du kan ta den entrecoten din, og så slenger du på fett, og hiver det i ei kjøttkvern, da har du kjøttdeig.

Det en maksgrense på hvor mye fett du kan ha i kjøttet i Norge på 14%, i tillegg kommer vann og en liten dæsh me salt. Så kjøttdeig har en del mer fett i seg enn fleste biffer. Da er det "vanlig" kjøttdeig der er snakk om. Man får og lavfetts kjøttdeig, med og uten tilsatt vann, salt osv

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Fett inneholder 9 kalorier per gram, karbo og protein 4 per gram (og protein krever kalorier for å benyttes av kroppen, så litt mindre enn 4, sånn egentlig).

Så, det er altså fettet som er synderen her. Hvorfor har det seg sånn at veldig, veldig mange sider og fora anbefaler å jafse i seg nøtter til den store gullmedalje, evt. noen skjeer med rapsolje/Udo's choice per dag? Mye fett der også..

Lenke til kommentar

Det er forskjell på fettsyrer. Mettet, enumetta, flermettet fettsyrer. Mettet fett er det du finn i burgerking, frityrstekt dritt (men godt :p), pølser, kebab, burger osv.

Så mettet fett vil jeg si er direkte usunt.

Etter det jeg har fått med meg så har dei typene fett samme mengde kalorier, men det er det kroppen gjør med fettet som teller. Og etter det jeg har skjønt så er ikke fettet i kjøttdeig akkurat det sunneste fettet.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på fettsyrer. Mettet, enumetta, flermettet fettsyrer. Mettet fett er det du finn i burgerking, frityrstekt dritt (men godt :p), pølser, kebab, burger osv.

Etter det jeg har fått med meg så har dei typene fett samme mengde kalorier, men det er det kroppen gjør med fettet som teller. Og etter det jeg har skjønt så er ikke fettet i kjøttdeig akkurat det sunneste fettet.

I frityrstekt dritt har du transfett, som er noe skikkelig dritt.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke kjøttet være noen god proteinkilde FlinkeFreddy?

Fordi erfaringsmessig vet jeg at det aller beste er å ikke mene noe som helst om trening og/eller kosthold. Dessuten er vel hamburger dårligere proteinkilde enn fisk og kylling... Men er ikke dårlig. Spiser hamburgere med god samvittighet selv :)

Akkurat der har du et godt poeng. Er mange som mener veldig mye rart om mat og trening :) Men akkurat med hamburgere - Så lenge det er skikkelig kjøtt så er det bra protein. Proteinet vi får i kjøtt er noe av det beste som finnes, helt på høyde med fisk og kylling.

Så vidt jeg har hørt ;)

Antar at alle som svarer på treningsspørsmål på dette forumet har sixpack, løfter 180 kilo i benk og har lang utdannelse innen trening & kosthold?

psilocybe, [email protected] og bjarnemann; Teller dere kalorier i alt dere spiser ? Er det forbanna viktig å spise supersunt hele uka, fordi halvfabrikat hamburgere inneholder 10- 20 prosent for mye fett?

Er det sunt å spise altfor sunt? Dør man hvis man spiser en hamburger eller to for mye i uka ?

Har en litt morsom historie om akkurat dette;

Min bestefar jobbet hele livet. Han eide en bensinstasjon, som innebar mye løfting og generell bevegelse. Han hadde et tradisjonelt norsk kosthold, med kjøttkaker, fiskekaker, fisk generelt, elgkjøtt da jaktsesongen var i gang etc.

Han var bedre trent enn det jeg noen gang kan ønske å bli. Ikke bare var han sterk som en bjørn (min far kan skrive under på dette), men han så også vanvittig deffa ut! Dette ble for første gang påpekt av meg for noen år siden, da jeg så et bilde fra hans yngre dager. Sixpack, store og klart definerte muskler, fin symetri i tillegg til god styrke gjorde fysikken hans til et mål i seg selv for mange unge i dag. Han tenkte aldri på dette, det gjorde heller ikke min far. Hvordan kan det ha seg at han en kropp som dette uten at han telte kalorier, tenkte på proteiner kontra kalorier, diskuterte med andre "kroppsbyggere", tok kreatin og proteinpulver etc. ?????!?!?!?!?!?!

Dette leder meg tilbake til det opprinnelige spørsmålet; Er det greit med to hamburgere om dagen? La meg skrive om det opprinnelige spørsmålet;

Jeg spiser et stykke kjøtt med brød to ganger i uka. Medfølgende er litt salat og kanskje litt dressing, sistnevnte kommer til å blåse opp kalori/karbohydrat/fett -innaket mitt med uante proposjoner!!!! (2-5 prosent i uka). Jeg er en ung mann som trener regelmessig. Er dette greit? Jeg setter pris på en lengre utredning om hva dere synser om kjøttdeig kontra kjøtt og fisk, og diverse fettprosenter. Kom gjerne med spydige kommentarer til folk som prøver å være greie og svare etter beste evne.

Lenke til kommentar

Fettet gjør langt ifra noen harme. Hvis man tenker på hva man blir feit av er det heller karber man skal styre unna. Greit, energiinnholdet er lavere, men det metter faen meg ikke en døyt, og gir deg store svingninger i blodsukkeret. Noe som både fører til økt søtsug, energisvinginger og mer fett på kroppen. Fett derimot gjør deg mett, gir deg stabil energi, og holder blodsukkeret ditt på et fornuftig nivå. At energinivået er høyere er i grunn irrelevant. Hva tror du du blir mest mett av? Et halvt brød, eller egg og bacon?

Lenke til kommentar

Background: A reduction in dietary saturated fat has generally been thought to improve cardiovascular health.
Conclusions: A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD.

Clicky.

Fett er ikke lenger synderen, og har egentlig aldri vært det. Med unntak av "falskt" fett (transfett). Og nei, det legger seg ikke i blodårene.

Endret av different
Lenke til kommentar

Antar at alle som svarer på treningsspørsmål på dette forumet har sixpack, løfter 180 kilo i benk og har lang utdannelse innen trening & kosthold?

psilocybe, [email protected] og bjarnemann; Teller dere kalorier i alt dere spiser ? Er det forbanna viktig å spise supersunt hele uka, fordi halvfabrikat hamburgere inneholder 10- 20 prosent for mye fett?

Er det sunt å spise altfor sunt? Dør man hvis man spiser en hamburger eller to for mye i uka ?

Absolutt ikke, det er det jeg prøver å få frem. Fett er kalorier, verken mer eller mindre. Om man er på en av disse damemagasin-diettene og skal begrense kaloriinntaket, så er magert kjøtt å foretrekke fremfor fettete og deilige burgere, men jeg tror de aller fleste klarer å balansere matinntaket i løpet av dagen til at det ikke vil bli et problem (dvs. kalorioverskudd som blir til kvaps på kroppen).

Lenke til kommentar

Fett er ikke usunt? Snarere tvert i mot! Mettet fett er ikke farlig. Det man skal være forsiktig med og styre unna er transfett. Og dette er noe man finner mye av på gatekjøkken. Så om du tar dine cheesburgere fra gatekjøkken så er det ikke spesielt sunt.

Man trenger faktisk fett. Og cheesburgere inneholder både proteiner og fett, og litt karbs (brødet). Sier ikke at det er direkte sunt spise cheesburgere, men man kan ikke si at det er direkte usunt. Hva med det "grove" brødet med brunost man spiser til frokost med masse sukker og andre snæxy karbohydrater og annet rall? Er det veldig mye bedre? Veitikke, tror ikke det, men spiser det hver dag likevel.

Men om man lager burgerne selv så kan de være ganske så sunne. Bruk karbonadedeig, hiv oppi løk og andre ting du skulle ønsker som diverse krydder, chili osv. Topp det hele med salat og tomater osv. Burgere MÅ ikke være synonymt med dressing. Og dressing er ikke synonymt med usunt ;) Man må ikke bruke de lyseste og mest usunne burgerbrødene heller. Det finnes sunnere alternativer. Og det går faktisk an og droppe brødet og heller fylle på med f.eks. salat.

Anbefaler dere å ta en titt på disse burgerne! De er veldig gode og ganske sunne. Digger dem :) Lag stort og frys ned noen burgere så har du sunn fastfood en gang du har dårlig tid.

Lenke til kommentar

Anbefaler dere å ta en titt på disse burgerne! De er veldig gode og ganske sunne. Digger dem :) Lag stort og frys ned noen burgere så har du sunn fastfood en gang du har dårlig tid.

Æsj, nærbutikken var fri for karbonadedeig i dag :(

Men skal prøve de der når jeg får tak i karbonadedeig. Men skal jeg steke de før jeg fryser dem ned?

Lenke til kommentar

Fett inneholder 9 kalorier per gram, karbo og protein 4 per gram (og protein krever kalorier for å benyttes av kroppen, så litt mindre enn 4, sånn egentlig).

Så, det er altså fettet som er synderen her. Hvorfor har det seg sånn at veldig, veldig mange sider og fora anbefaler å jafse i seg nøtter til den store gullmedalje, evt. noen skjeer med rapsolje/Udo's choice per dag? Mye fett der også..

Nå tror jeg ikke vi skal begynne å likestille energirikt med usunt. At noe har høy energitetthet er noe man regulerer med mengden man spiser. Sunnhet handler om hva som skjer med kroppen når man spiser ulike ting, selv om mengden er tilpasset det daglige energiforbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...