Gå til innhold

2 cheeseburgere etter trening

Anbefalte innlegg

Kjøpte en pakke med frossen cheeseburgere og bruker å lage dette til middag etter trening på mandager. Brukte tidligere fiberrike hamburgerbrød, men tror ikke de er spesielt sunne, inneholder da masse sukker. I dag prøvde jeg Polarbrød Extreme som brød, og synes det var kjempegodt.

Kjøttet inneholder mye protein, men også mye fett. Men det er vel bra etter en hard treningsøkt?

Jeg er ganske tynn og har ikke behov for å gå mer ned i vekt, men trener for å holde meg slank og frisk.

Er en slik middag bra for meg etter trening? Eller skal man bli helt fanatisk å kutte ut alt fett og karbohydrater?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg personlig mener at man kan spise alt man vil, med måte. Finn ut hva som er sunn mat og prøv å hovedsakelig spis det men ikke vær redd for å unne deg en cheeseburger / litt junk i ny og ne. Så lenge du trener og er i aktivitet har det ikke stort å si.

Ikke kutt ut fettet men prøv å få i deg sunt fett! Her er en bra artikkel

Lenke til kommentar

Den cheeseburgeren din etter etter trening er ikke sunn.

Og i tillegg hva har du på burgeren?

Såkalte "fiber-burgerbrød" er nesten like usunn som vanlige brød pga sukkerinnhold.

Fettet som er i burgeren er av det usunne slaget, som ikke blir like bra prosessert i kroppen som sunne fettsyrer.

Skal du ha en burger som du kan ha etter trening, så kan du enkelt lage en sunn bruger av karbonadedeig, "spesial"brød som faktisk er sunn, osten kan du droppe for den inneholder mye fett (evt bruk lettost), istede for å spise 2 så lasser du på med salata og sluker en halvliter med vann.

Lenke til kommentar

Man bygger muskler av egg, melk, havregryn og rent kjøtt. Ikke av grandiosa, cheezeburgere og pommes frites ;)

Hvis han har skikkelige burgere så er vel det så nært rent kjøtt man kommer? Tenker da på storfekjøtt. Og det er vel ikke sånn at ost og usunt brød ødelegger for muskelveksten så lenge det kombineres med skikkelig mat, med protein og karb. Problemene oppstår vel heller når man spiser for mye av disse tingene og blir feit, eventuelt får hjerteproblemer osv osv.

Lenke til kommentar

Dessuten er det vel forskjell på halvfabrikat og gatekjøkken/McD?

Jeg har alltid salat og litt tomater etc på mine hamburgere. Kjøtt er jo sunt, enten det er skikkelige hamburgerbiter eller kjøttkaker? Jeg tør påstå hamburgere lagd hjemme kan (og er) ganske sunt. Men så var det all den dressingen da...

Lenke til kommentar

Regner med at du ikke har sett hvordan man "lager" kjøttdeig.

Et lass med rester av kjøttet fra kua + en go del spekk (fett) blir kastet opp i en stor kværn, og vips så har du den "sunne" kjøttdeigen din.

Burger er kjøttdeig.

Trådstarter spør egentlig litt vanskelig.

Han spør om en cheeseburger er bra etter trening. Det ligger vell egentlig i spørsmålet at svaret er nei. Man trenger ikke å bli fanatisk matforsker for å spise sunt.

Men viss en for all del er fornøyd med hvordan kroppen er og IKKE vil forbedre den, så er det vell bare å fortsette med det han gjør.

Lenke til kommentar

Greit nok at det ikke er sunt, men fremdeles er det langt ifra det verste. Jeg er klar over at kjøttet ikke er noen sunn proteinkilde, men er alternativene bedre ? Fisk og kylling er åpenbare, men skal man kose seg med junk- food er vel hjemmelaget hamburger et svært bra alternativ.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt....

Først, det er ikke slik at jeg spiser cheeseburger hver dag etter trening. I går spiste jeg for eksempel 2 stk laksefilet med fullkornspasta og grønnsaker.

Jeg forsto det slik at Polarbrød Extreme er ganske sunt? Det er ekstra grovt og inneholder ikke sukker. Så det kan da ikke være så ille?

Ellers bruker jeg ikke dressing. Bruker salat/tomat/agurk/rødløk og ketchup uten sukker på burgerene. Kjempegodt det.

Forbrenner vel mellom 700 og 800 kcal på sykkelen, så da må jeg ha mye mat etter trening. En burger blir for vel for lite?

Det sies også kutt ut osten. Osten er da en bra proteinkilde. Spiser masse ost.

Lenke til kommentar

Et lass med rester av kjøttet fra kua + en go del spekk (fett) blir kastet opp i en stor kværn, og vips så har du den "sunne" kjøttdeigen din.

Burger er kjøttdeig.

Jeg vet ikke om det er rusk i begrepsbruken her, men de hamburgerne jeg kjøper smaker definitivt ikke kjøttdeig. Ordentlige burgere er ofte 90% pluss storfekjøtt, og med påfølgende store mengder protiner.

Det er ikke du som er i overkant skeptisk her da? Vanlig kjøttdeig er vel nesten avfallsstoffet av kjøttet, men trodde da vitterlig at ordentlige hamburgere var av høyere kvalitet. (hvis ikke lyver de på pakken)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke kjøttet være noen god proteinkilde FlinkeFreddy?

Fordi erfaringsmessig vet jeg at det aller beste er å ikke mene noe som helst om trening og/eller kosthold. Dessuten er vel hamburger dårligere proteinkilde enn fisk og kylling... Men er ikke dårlig. Spiser hamburgere med god samvittighet selv :)

Lenke til kommentar

Burger er kjøttdeig.

Jeg vet ikke om det er rusk i begrepsbruken her, men de hamburgerne jeg kjøper smaker definitivt ikke kjøttdeig. Ordentlige burgere er ofte 90% pluss storfekjøtt, og med påfølgende store mengder protiner.

Det er ikke du som er i overkant skeptisk her da? Vanlig kjøttdeig er vel nesten avfallsstoffet av kjøttet, men trodde da vitterlig at ordentlige hamburgere var av høyere kvalitet. (hvis ikke lyver de på pakken)

90% storfe betyr ikke at hele burgeren består av kjøtt, men at kjøttet er 90% storfe og 10% noe annet kjøtt. I tillegg så kommer andre ingredienser i burgeren.

Og burger er laget av kjøttdeig. Tror du burgere er laget av filet?

Lenke til kommentar

Jeg er ganske enig med at det er lov å unne seg litt junk av og til. Men et alternativ til disse "cheesebrgerene" kan være å lage sine egne hjemme. Erstatt karbonaden/kjøttet eller what ever med kyllingkjøttdeig. Lag deg dine egne karbonader av kyllingkjøttdeig - krydre det slik som du vil, så kan man kutte ned på salt osv hvis man ønsker det.

Lenke til kommentar

Cheeseburgere er helt greit etter treining i min bok. Kvalitetsproteiner, brukbart mye energi osv. Selvfølgelig er det ikke sunt å spise 2 om dagen året rundt, og hvis man skal ned i vekt er det sikkert andre ting man burde spise. Men det er langt fra det verste man kan spise, og helt greit egentlig.

Lenke til kommentar

Kjøttdeig er ikke laget av de fine stykkene, nei, men hva er det med de senete bitene som gjør dem usunne?

Er nokk ikke usunne dem, er bare at i ferdig kjøttdeig, så får du med mye tilsatt fett.

Jaha. Så, ta f.eks. en fint marmorert entrecôte, er det like usunt? Hvorfor er fettet i kjøttdeig usunt, egentlig? Er det fordi det inneholder flere kalorier per gram enn protein?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...