Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vil ikke gi bilde på skjermkort jeg vet fungerer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med min PC. Først ut kommer oppsettet:

 

Antec Silentium T3 med tilhørende 550W PSU.

Asus M4A785TD-V EVO

XFX 5850HD Black Edition

 

Disk og RAM vet jeg fungerer.

 

Hadde tidligere et Gigabyte GA-M770-UD3 kort, da fungerte alt. Dette ble defekt, og jeg byttet med nåværende kort. Når jeg skrur på maskinen står GPU vifta og går for fullt, ikke bilde på skjermen.

 

Dvs. jeg får bilde hvis jeg bruker DVI-ut via hovedkortet som har en integrert GPU. Har kommet meg inn i BIOS for å deaktivere denne/bedt den bruke PCI-skjermkortet, uten hell. Maskinen fungerer også fint med et annet skjermkort av typen PNY 9600GT. Skjermkortet jeg bruker er også testet til å fungere.

 

Min teori er at hovedkortet ikke går overens med skjermkortet mitt. Har sett etter BIOS oppdateringer, men det finnes ikke. Den neste teorien vil være at PSUen er for svak, at den taklet det gamle hovedkortet uten GPU, mens det nye med 5850 kortet blir litt for mye.

 

Noen tips til meg her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min teori er at hovedkortet ikke går overens med skjermkortet mitt. Har sett etter BIOS oppdateringer, men det finnes ikke. Den neste teorien vil være at PSUen er for svak, at den taklet det gamle hovedkortet uten GPU, mens det nye med 5850 kortet blir litt for mye.

 

Noen tips til meg her? :)

Tviler på at PSU er for liten. Power Supplies Certified for Single Card Operation

 

Du har koblet til kontakten som skal sitte i kortet? 6pin/8 pin kabel?

Lenke til kommentar

Min teori er at hovedkortet ikke går overens med skjermkortet mitt. Har sett etter BIOS oppdateringer, men det finnes ikke. Den neste teorien vil være at PSUen er for svak, at den taklet det gamle hovedkortet uten GPU, mens det nye med 5850 kortet blir litt for mye.

 

Noen tips til meg her? :)

Tviler på at PSU er for liten. Power Supplies Certified for Single Card Operation

 

Du har koblet til kontakten som skal sitte i kortet? 6pin/8 pin kabel?

 

BRuker du riktig type dvi kabel?

det finnes forskjellige typer dvi kabler og ikke alle tar både "analog" og "digital" signaler, i tillegg har du dvi-dual/single, sjekk hvilken type dvi utgang som er på skjermkortet kontra den som er på hovedkortet...

Lenke til kommentar

Takker for gode forslag, skal sjekke kabelen når jeg kommer hjem fra jobb. Litt rart er det vel derimot at det tidligere fungerte med det gamle hovedkortet, med samme kabelen? Syns også det virker veldig rart at skjermkortviften bare kjører på 100%, vanligvist så roer den seg jo ned etter et sekunds tid.

 

Og ja, det er koblet til 2x6pins PCIe kontakter, så kortet bør absolutt få nok strøm

Lenke til kommentar

Takker for gode forslag, skal sjekke kabelen når jeg kommer hjem fra jobb. Litt rart er det vel derimot at det tidligere fungerte med det gamle hovedkortet, med samme kabelen? Syns også det virker veldig rart at skjermkortviften bare kjører på 100%, vanligvist så roer den seg jo ned etter et sekunds tid.

 

Og ja, det er koblet til 2x6pins PCIe kontakter, så kortet bør absolutt få nok strøm

 

Ja, jeg er enig, jeg tror eg har misforstått deg litt her... hvis skjermkortet har fungert med samme kabel tidligere, så er det rart det ikke virker nå.

Jeg kjenner ikke asus kortet det her er snakk om, men kan det være den er en jumper som står feil? jeg vet at noen asus kort har en delt pci-e krets for e-sata og ett pci-e spor, men er usikker på hvordan det faktisk fungerer da jeg ikke har vært borti noen av disse.

jeg har derimot hatt problemet på noen p4 hovedkort med agp slot for skjermkort og hvor det har vært innebygde skjermkort i tillegg.. der noen skjermkort har funket med en gang og andre ikke har gitt bilde overhodet... trodde ikke dette var noe problem lenger, egentlig...

 

det virker jo mest av alt som om pci-e skjermkortet ikke klarer å få tattt over funksjonene fra det innebygde skjermkortet...

har du prøvd å kjøre igang maskinen på det innebygde kortet med pci-e kortet i?

prøv å installer drivere for pci-e kortet hvis dette går og se hva som skjer, mulig os'et da gjør en instilling som overstyrer?

beklager at jeg ikke kan komme med mer direkte svar, men for meg blir det litt sånn prøv og feil i dette tilfelle.

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Jo jeg takker for alt jeg får jeg :)

 

Har startet på det interne med PCIe skjermkortet i ja, prøvde å sette PCIe skjermkortet som standard i BIOS, noe som ikke endret resultatet. Booter jeg opp så merker ikke Windows at det står noe skjermkort der i det hele tatt. Merk at om jeg skifter HD5850 kortet med 9600GT så kommer det bilde med PCIe kortet med en gang, tviler også derfor på at det har noe med en jumper å gjøre.

 

Får vel kanskje ringe Asus imorgen og høre med de.

 

EDIT: Noterer forøvrig at jeg ikke fant noen 550W PSU som var "godkjent" for mitt kort, ihht AMD.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Jo jeg takker for alt jeg får jeg :)

 

Har startet på det interne med PCIe skjermkortet i ja, prøvde å sette PCIe skjermkortet som standard i BIOS, noe som ikke endret resultatet. Booter jeg opp så merker ikke Windows at det står noe skjermkort der i det hele tatt. Merk at om jeg skifter HD5850 kortet med 9600GT så kommer det bilde med PCIe kortet med en gang, tviler også derfor på at det har noe med en jumper å gjøre.

 

Får vel kanskje ringe Asus imorgen og høre med de.

 

EDIT: Noterer forøvrig at jeg ikke fant noen 550W PSU som var "godkjent" for mitt kort, ihht AMD.

 

uuups... igjen... hehe... leser dårlig i dag, tror jeg skal la vær å lese i forumet idag... bare blingser... hehe... så jo at du hadde testet annet kort, men koblet ikke dette, så jeg beklager eventuell forvirring...

det kan jo være at psu ikke gir nok power til skjermkortet ditt, som du nevner, prøv å koble fra eventuelle dvd drev og alt annet du ikke trenger, de som testet kortet ditt, hva slags psu og maskinkonfigurasjon hadde de i forhold til ditt oppsett?

slike ting man stort sett må se etter... eller ringe amd/asus.

jeg hadde det problemet med en 560 psu jeg hadde engang, byttet skjermkort og diskene ble forferdelig ustabile, mistet raid'et stadig vekk pga av kontrolleren ikke støttet forsinket oppstart av diskene, så psu'en klarte ikke levere nok strøm ved oppstart til alle enhetene jeg hadde, etter at jeg byttet raidkontrolleren så var det ikke noe problem lenger... men jeg byttet psu'en også for sikkerhetsskyld...

Lenke til kommentar

Vel, da har jeg prøvd litt mer her fortsatt uten hell.

 

Tok ut strøm til HDD, DVD, plukket ut en av RAM brikkene, gikk inn i BIOS for å sette PCIe kort som standard, i tillegg til at jeg skrudde av det interne, fortsatt samme resultat. Begynner virkelig å tvile på at dette er PSU, da det burde holde fint med en 550W fra hva jeg kan lese meg til. Det kan jo derimot hende at den ikke lenger klarer å gi 550W, men redusert kapasitet. Noen enkel måte å teste/finne ut av dette på? Tenker vel egentlig ikke det :p

Lenke til kommentar

Vel, da har jeg prøvd litt mer her fortsatt uten hell.

 

Tok ut strøm til HDD, DVD, plukket ut en av RAM brikkene, gikk inn i BIOS for å sette PCIe kort som standard, i tillegg til at jeg skrudde av det interne, fortsatt samme resultat. Begynner virkelig å tvile på at dette er PSU, da det burde holde fint med en 550W fra hva jeg kan lese meg til. Det kan jo derimot hende at den ikke lenger klarer å gi 550W, men redusert kapasitet. Noen enkel måte å teste/finne ut av dette på? Tenker vel egentlig ikke det :p

Ser ut til at det ligger en fix i BIOS 0512 eller høyere.

Last ned og installer siste bios 0602 ;)

 

M4A785TD-V_EVO BIOS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...