lur4d Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Nå har det seg slik at jeg tjente en del over frikortgrensen forrige år, og at jeg kan forvente meg en baksmell rundt 20-30 tallet. Sure penger, men gjort er gjort og det er ingen vits å gråte over spilt melk. Hva kan jeg gjøre for å forminske baksmellen mest mulig? Har hørt fra noen bekjente at jeg kan få mindre dersom jeg sier ifra selv etc. Noen råd? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Kortversjonen: Betal mer skatt iløpet av året. Altså, ser du at du vil få en høyere inntekt enn hva som er lagt til grunn på skattekortet ditt, så gå inn på skateetaten sine hjemmesider og bestill et nytt skattekort. Der føre du opp ny forventet inntekt! Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Alternativt kan du be arbeidsgiveren om å trekke litt ekstra skatt. Men du sier det gjelder forrige år, og om en ukes tid kommer selvangivelsen med omtrentlig skatteutregning i posten. Da kan du spare renter på restskatten hvis du betaler restskatten innen utgangen av April eller deromkring. Men dette finner du i brevet som snart dukker opp. Forresten litt merkelig at du kan ha tjent over frikortgrensen uten å ha blitt trukket skatt. Så vidt jeg vet skal arbeidsgiveren trekke 50% skatt av alt over frikortgrensen om du ikke leverer ordinært skattekort. Men skatten blir den samme til syvende og sist uansett. Det er ingen vits i å bruke frikort om du tror du kommer til å tjene over fribeløpet i løpet av året. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Det er berre ein fordel å bli trekt for lite i skatt, så lenge ein har sjølvdisiplin, og passar på å betale inn resten 30/4 året etter. Set ein eit fast beløp på sparekonto kvar månad for dette føremålet får ein trass alt litt renter, det gjer ein ikkje når beløpet blir trekt i skatt etter kvart. Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Hvor mye setter du inn da? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Det er berre ein fordel å bli trekt for lite i skatt, så lenge ein har sjølvdisiplin, og passar på å betale inn resten 30/4 året etter. Set ein eit fast beløp på sparekonto kvar månad for dette føremålet får ein trass alt litt renter, det gjer ein ikkje når beløpet blir trekt i skatt etter kvart. Hvorfor er det en fordel? Får du ikke renter av pengene du skal ha igjen på skatten? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 (endret) Jo, men man får ikke renter på det man skal betale i skatt. La oss si at jeg tjener 120.000. Av de 120.000 må jeg betale 60.000 i skatt. Hvis jeg trekker 5.000 i forskuddstrekk i måneden får jeg verken restskatt eller penger til gode. Betaler jeg 2.500 i forskuddstrekk i måneden får jeg 30.000 ekstra som jeg kan sette inn på en rentekonto. Disse må 30.000 må selvfølgelig betales i restskatt, men da vil jeg jo få en liten slant i renteinntekter. Endret 29. mars 2010 av GrandMa Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Joda bestemor, det er renter på restskatt. Men man slipper unna renter hvis man betaler inn pengene før 30. april. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Snakket ikke om restskatt, men skatt til gode. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Eg trur ikkje at ein får på langt nær like mykje renter på skatt til gode, som om ein hadde hatt dei same pengane på høgrentekonto. Tek eg feil? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Tja. Rentene du får på skatt til gode kan ikke direkte sammenlignes med årsrenten på sparekonto, og dessuten slipper du 28% skatt på rentene du får på skatteoppgjøret. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Så hvis man skal tjene mest mulig på skattepengne, så kan man jo sette trekket til 0 og sette pengene som egentlig skal brukes til skatt på en høyrente konto og betale inn når man får restskatten. Da får du rentene ifra hele året til deg og ikke til staten. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Og hvordan skal du klare å trekke 0 i forskuddstrekk? Jeg har fått ca 11000 i restskatt i år. Pengene har kost seg i Skagen KonTiki i mellomtiden. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Bare å be lønnsavdelingen sette skatteprosenten din til 0, evt be om skattekort hvor du har inntekt akkurat over frikort grensen det. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Bare å be lønnsavdelingen sette skatteprosenten din til 0 Nei. Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Det er ikke mulig å "bestemme" skatteprosenten/tabellen selv, men du kan fylle ut skjemaet du finner på norge.no. Her kan du leke med tallene, og se hvilken tabell eller prosent det blir. Du må jo fylle ut sånn ca. korrekte tall, men det går an å justere ned inntekt, og justere opp forventede renteutgifter. Hvis du f.eks. tjente 500k i fjor og justerer det ned til 200k i år, vil kanskje skattekontoret ta kontakt for en forklaring. Det er en STOR fordel at du har restskattbeløpet tilgjengelig til betalingsfristen 30/4, og ikke bruker det på "karameller"...og andre fristelser, fordi du synes du har så bra lønn hver måned. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Fristen for å forhåndsbetaling av restskatt er visst 31. Mai i år, og ikke 30. April. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå