Gå til innhold

Har fått varsel om planlagt innkalling i Brig, N/SBBN i hæren

Louigi

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk nå et varsel om innkalling til førstegangstjeneste i hæren, Brig N/SBBN. Det står at tjenesten starter i januar 2011.

Betyr dette at jeg må i militæret?

Jeg har absolutt ingen planer om å være i militæret, så vil helst slippe. På sesjon sa jeg at jeg hadde problemer med at det ene kneet mitt blir vondt etter litt løping, noe som for såvidt er sant... Håpet at det skulle være nok til å slippe, men ser ikke sånn ut...

Noe jeg kan gjøre eller si for å slippe å være der? Er lærling innen data, så er ikke veldig aktiv av meg heller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det betyr at du skal inn. SBBN er så vidt jeg husker Sambandsbataljonen, og de var stasjonert i Heggelia Leir i Bardufoss da jeg var inne (2001). Det er vel relativt relevant ift. det du jobber/utdanner deg innenfor.

1.gangstjenesten blir stort sett veldig det du gjør den til selv. Reiser du inn med en innstilling om at det blir pyton, kjedelig og waste, så blir det det. Reiser du inn med en innstilling om at det blir noe annerledes, et år hvor du får møtt mye folk og prøvd ting du aldri kommer til senere i livet, så blir det generelt veldig bra. Perioder med ekstrem kjedsomhet og hat blir det uansett, men jeg kan love deg at med den rette innstillingen så blir det et år du sitter og tenker tilbake på som noe verdifullt og en god erfaring.

8-16-dager på kontoret blir det mange nok av senere i livet uansett...

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Okei... Er det veldig krevende fysisk? For det jeg gruer meg mest til, er alt de som krever god utholdenhet, for eksempel lange joggeturer, opp midt på natta for å trene, og alt sånt... Eller går det ann å få et veldig rolig opphold der? :p

Lenke til kommentar

Du har et helt feil inntrykk av forsvaret. Du kommer til å få et kjempeår! Det er ikke så hard trening som du tror og dessuten kommer du til å få mange nye kompiser. Sambandsbataljonen holder til i Heggelia leir i Bardufoss. Nå som du er innkalt, må du dra, men det er ingenting å grue seg til. Om du ikke har vært så aktiv før, så kommer du til å komme i god form. Alle kommer til å bli tatt hensyn til og det greiene du nevnte med å trene midt på natta er skjeldent.

Lenke til kommentar

Du har et helt feil inntrykk av forsvaret. Du kommer til å få et kjempeår! Det er ikke så hard trening som du tror og dessuten kommer du til å få mange nye kompiser. Sambandsbataljonen holder til i Heggelia leir i Bardufoss. Nå som du er innkalt, må du dra, men det er ingenting å grue seg til. Om du ikke har vært så aktiv før, så kommer du til å komme i god form. Alle kommer til å bli tatt hensyn til og det greiene du nevnte med å trene midt på natta er skjeldent.

Okei, håper det er som du sier, at det ikke er så hardt som jeg tror... Jeg har egentlig planer om å jobbe til sommeren igjen, men blir vel ikke sånn da...

Noen som har vært der; er det mye å gjøre der på fritida?

Lenke til kommentar

Hva vet du egentlig om det, all den tid du ikke har vært inne enda?

Lenke til kommentar

Okei, håper det er som du sier, at det ikke er så hardt som jeg tror... Jeg har egentlig planer om å jobbe til sommeren igjen, men blir vel ikke sånn da...

Jeg har ikke vært i SBBN (selv om jeg på papiret har vært der. Flinke folk som gjør papirarbeidet i forsvaret :roll:), men jeg anbefaler deg å sjekke holdning, som de så fint sier det. Jeg kom meg igjennom rekrutten, og jeg veide vel 130kg ved innrykk, fordelt på 190cm, og hadde ikke trent på mange måneder, siden jeg slet med et stygt overtråkk mesteparten av sommeren. Jeg hadde også lungebetennelse mesteparten av rekrutten. Vi opplevde å bli vekket midt på natten med alarmer (ikke for å trene, men for å sjekke om vi kom oss opp av senga, fant utstyr osv. tidnok), vi løp ganske mye rundt i skauen, det var mange lange dager og generelt sett svært høyt aktivitetsnivå, men hvis du drar dit med en innstilling om at "dette skal jeg klare!" så skal du se at det svært fort blir helt naturlig. Jeg var vant til et svært stillesittende liv før rekrutten. Det gikk veldig fint å "omstille" meg. Det var MYE verre å skulle omstille meg andre veien, når jeg endte opp med piss-tjeneste etter rekrutten...

Men nei, Pleya tar feil i at "alle kommer til å bli tatt hensyn til", det er ikke garantert at du kommer i god form og det er slettes ikke garantert at du får et kjempeår. Men tenk på at millioner av nordmenn (bokstavelig talt) har vært igjennom det før deg, og at befalet vet hva de prater om når de snakker om hvor mye krefter du kan ta ut når du må, og gjør ditt aller, aller beste, så er sjansen stor for at du får en minnerik tid.

Dra inn med innstilling om at alt er dritt, at du skal gjøre alt du kan for å komme deg unna og at "befalet kan ikke gjøre noe uansett om jeg bare nekter", og du kommer til å ha det helt jævlig.

Valget er ditt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært i SBBN (selv om jeg på papiret har vært der. Flinke folk som gjør papirarbeidet i forsvaret :roll:), men jeg anbefaler deg å sjekke holdning, som de så fint sier det. Jeg kom meg igjennom rekrutten, og jeg veide vel 130kg ved innrykk, fordelt på 190cm, og hadde ikke trent på mange måneder, siden jeg slet med et stygt overtråkk mesteparten av sommeren. Jeg hadde også lungebetennelse mesteparten av rekrutten. Vi opplevde å bli vekket midt på natten med alarmer (ikke for å trene, men for å sjekke om vi kom oss opp av senga, fant utstyr osv. tidnok), vi løp ganske mye rundt i skauen, det var mange lange dager og generelt sett svært høyt aktivitetsnivå, men hvis du drar dit med en innstilling om at "dette skal jeg klare!" så skal du se at det svært fort blir helt naturlig. Jeg var vant til et svært stillesittende liv før rekrutten. Det gikk veldig fint å "omstille" meg. Det var MYE verre å skulle omstille meg andre veien, når jeg endte opp med piss-tjeneste etter rekrutten...

Men nei, Pleya tar feil i at "alle kommer til å bli tatt hensyn til", det er ikke garantert at du kommer i god form og det er slettes ikke garantert at du får et kjempeår. Men tenk på at millioner av nordmenn (bokstavelig talt) har vært igjennom det før deg, og at befalet vet hva de prater om når de snakker om hvor mye krefter du kan ta ut når du må, og gjør ditt aller, aller beste, så er sjansen stor for at du får en minnerik tid.

Dra inn med innstilling om at alt er dritt, at du skal gjøre alt du kan for å komme deg unna og at "befalet kan ikke gjøre noe uansett om jeg bare nekter", og du kommer til å ha det helt jævlig.

Valget er ditt.

Takk for godt gjennomført svar!

Jeg gikk ut fra videregående med 5 i gym, så håper at jeg har et greit utgangspunkt... :) Er veldig lett, så karakteren kom vel mye av det, men er jo over middels sterk, så regner med at jeg passer ganske godt inn i sbbn... :)

Men hva gjør de der liksom? Er det løping rundt i skog og mark hver dag, eller er det litt slappe dager også?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan dagene er (google sambandsbataljonen så kommer mye rart opp. Blant annet den offisielle siden på mil.no. Er bare å lese til øya popper ut), men Sambandsbataljonen er kort fortalt "forsvarets telenor". Når hæren er på øvelse har SBBN som oppgave å sette opp samband for resten av hæren, samt drifte brigade-kommandoplassen. De skal også drive egensikring, samt transportere en del av eget materiell, og drifte bataljonen med alt det som hører til.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan dagene er (google sambandsbataljonen så kommer mye rart opp. Blant annet den offisielle siden på mil.no. Er bare å lese til øya popper ut), men Sambandsbataljonen er kort fortalt "forsvarets telenor". Når hæren er på øvelse har SBBN som oppgave å sette opp samband for resten av hæren, samt drifte brigade-kommandoplassen. De skal også drive egensikring, samt transportere en del av eget materiell, og drifte bataljonen med alt det som hører til.

Okei. Det høres egentlig ikke ut som noe for meg, men regner meg at jeg får et greit år der.

Har grua meg til militæret hele livet, men nå holder det på å snu seg :D

Men hadde vært fint om det er noen her som har vært der, som kan fortelle meg hvordan dagene er der... :)

Lenke til kommentar

Det er rett og slett vanskelig å beskrive hvordan en dag i militæret er. Det vil si, det er enkelt, men det hjelper deg ikke så mye. Det er stort sett en veldig stor overgang, og hele hverdagen der er helt annerledes fra det sivile liv. Dermed er det vanskelig for en som ikke har vært i militæret å forstå. Så det eneste som egentlig har noen hensikt for din del er:

1: Dra dit med positiv innstilling. Følg strømmen, gjør som du blir fortalt og "bit det i deg" om du synes alt er bare dritt.

2: Tren litt. Trenger ikke ta helt av, men begynn å jogge en gang eller to i uken. Tren litt styrke. Putt litt greier i en sekk og gå en tur i hurtig tempo i skauen. Gå på ski. Du skjønner tegninga...

Lenke til kommentar

Det er rett og slett vanskelig å beskrive hvordan en dag i militæret er. Det vil si, det er enkelt, men det hjelper deg ikke så mye. Det er stort sett en veldig stor overgang, og hele hverdagen der er helt annerledes fra det sivile liv. Dermed er det vanskelig for en som ikke har vært i militæret å forstå. Så det eneste som egentlig har noen hensikt for din del er:

1: Dra dit med positiv innstilling. Følg strømmen, gjør som du blir fortalt og "bit det i deg" om du synes alt er bare dritt.

2: Tren litt. Trenger ikke ta helt av, men begynn å jogge en gang eller to i uken. Tren litt styrke. Putt litt greier i en sekk og gå en tur i hurtig tempo i skauen. Gå på ski. Du skjønner tegninga...

Skal prøve å tenke at jeg får noe ut av det, for det får jeg jo :)

Og trening hadde jeg tenkt å begynne med nå snart uansett, så det går bra :)

Takk for svar folkens, ser mye lysere på det nå :)

Lenke til kommentar

Hilser fra SBBN/KPC/KDO. Nylig ferdig med rekrutten med enkelte mangler da vi fikk 12 døgn på Cold Response, så i morra er det på med natoplank, sove i snøhule og påfølgende bereløp.HER står en del info om SBBN, for å peke deg litt vekk fra forsvarets egne sider.

Tror jeg så litt om cold response på tv her om dagen, og det så jo ganske artig ut! :) Snøhulesoving høres ganske kaldt ut, men man har vel gode klær :)

Hvordan er dagene ellers? Er det opplegg hver dag, eller har man fridager? Tenker da utenom de gangene man får dra hjem på besøk.

Og hvordan er økonomien når man er der? Hvis man ikke har mange abbonement man må betale, holder den seg stabil gjennom hele oppholdet?

Lenke til kommentar

Louigi: Det er stort sett veldig varmt i en snøhule. Snø isolerer veldig godt.

Hva gjelder økonomi betaler forsvaret husleia di (om du har bodd alene i minimum 4 måneder før innrykk), og du får i tillegg utbetalt rundt 4500 i måneden i "lommepenger". Du får også betalt hjemreise.

Lenke til kommentar

Ikke regn med mange fridager i rekrutten, men de finnes de også. Etter rekrutten blir det veldig annerledes, man går i sivile klær etter endt tjeneste (1500-1600), samt er det vanlig med helgeperm. Da jeg akkurat er ferdig med rekrutten er mine erfaringer med livet som menig i SBBN svært begrenset, så noe mer utfyllende svar kan jeg ikke gi.

Det kan bli kaldt ja, men man læres jo såklart opp til holde seg varm og hvordan man kler seg. Hør på befalet så fryser man minimalt, selv om 12,7 vakt med -32 og stiv kuling kan bli litt dårlig stemning der og da, som vi fikk en del av på CR10. Det er enkelte plagg jeg enda ikke har tatt i bruk, samt enkelte triks som 200g margarin i drytechen ved særskilt kalde dager.

Lenke til kommentar

Ikke regn med mange fridager i rekrutten, men de finnes de også. Etter rekrutten blir det veldig annerledes, man går i sivile klær etter endt tjeneste (1500-1600), samt er det vanlig med helgeperm. Da jeg akkurat er ferdig med rekrutten er mine erfaringer med livet som menig i SBBN svært begrenset, så noe mer utfyllende svar kan jeg ikke gi.

Det kan bli kaldt ja, men man læres jo såklart opp til holde seg varm og hvordan man kler seg. Hør på befalet så fryser man minimalt, selv om 12,7 vakt med -32 og stiv kuling kan bli litt dårlig stemning der og da, som vi fikk en del av på CR10. Det er enkelte plagg jeg enda ikke har tatt i bruk, samt enkelte triks som 200g margarin i drytechen ved særskilt kalde dager.

Hvor lenge er man rekrutt? Og hvor lange er dagene der? er vel ikke akkurat 8 - 4? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...