Gå til innhold

Raid 0 setup

Anbefalte innlegg

Har delvis skjønt det her med raid..

Jeg har tenkt å sette opp raid0 (ser ut som 1 og økt ytelse, right?)

Det at diskene er på litt forskjellige størrelser har ikke noe å si? per nå så har jeg 2x300gb og 2x2tb..

Jeg vet at om en ryker så ryker alle, men gjør ikke noe :p

Dette gjøres i BIOS?

De skal settes i raid i min gamle dell maskin; hvor de 2x300gb allerede står i raid0.

Jeg prøvde å ta ut BIOS batteriet, men de er fortsatt i RAID, så jeg skjønner ikke helt :p

Så hvordan setter man de opp i raid0? (evt. er de 2x300gb satt opp slik?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, den er grei :p

Siden du snakker hovedkort, så er det altså i BIOS'en du setter opp dette?

Fant denne på Dell sin manual:

"In a RAID level 0 configuration, the size of the configuration is equal to the size of the smallest drive multiplied by the number of drives in the configuration."

Altså siden jeg har 2x300gb og 2x2tb, vil det si at jeg kun får brukt 1200gb (4x300gb) ??

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar

Du kaster ikke inn 2 x 2TB disker i 4 disks RAID-0 sammen med 2 x 300GB disker.

Som du selv har sagt vil du med disse fire i RAID level 0 få utyttet

Disk #1 300GB

Disk #2 300GB

Disk #3 300GB

Disk #4 300GB

Et 4 diskers Raid 0 array med totalt ~1200GB lagringsplass

Da er det bedre å lage to ulike arrays med diskene parvis som mer eller mindre matcher hverandre i størrelse.

Kontra

Raid-0 Array #1

Disk #1 a'300GB

Disk #2 a'300GB

Array ~ 600GB

Raid-0 Array #2 (dog om det støttes så store disker av kontrolleren)

Disk #1 a'2000GB

Disk #2 a'2000GB

Array ~ 4000GB

Men som wikipedersen er inne på vil ditt systems disk/raid kontroller være med på å bestemme hva du kan sette opp og hva som er max størrelse pr disk o.l

Men raid-0 level med så mye diskplass for "permanent" lagring er vel risikabelt spør du meg ,om du tenker på å putte data der som skal lagres/arkiveres

Lenke til kommentar

OK, takk for fyldig svar :p

Har skummet gjennom det som står om raid i documente jeg linket til, kan ikke se noe som sier noe om størrelsen på diskene; kan jeg se dette inne i BIOS/kontrolleren? (for det er i BIOS right?)

Permanent og permanent, skal brukes til fildeling.. Kommer ikke til å gjøre meg stort om de skulle faile, uansett så har jeg aldri hørt om at en hdd som ryker o.l i hjemme pc!?

Edit:

Fant dette:

"Hard drives of any size may be used to create a RAID configuration using the Intel RAID Option ROM utility. Ideally, however, the drives should be of equal size to avoid unallocated or unused space."

- Jeg tolker det som positivt i mitt favør ;) ?

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar

" Ideally, however, the drives should be of equal size to avoid unallocated or unused space."

Som igjen betyr at et raid basert på f.eks en disk a' 300GB og en med 2TB vil lede til unallocated space (ikke brukbar) plass på 2TB disken i størrelses orden ~ 1700GB.

Det er selvfølgelig mulig men du mister bruk av all plass på disker brukt i raidet som overstiger den minste.

For å igjen illustrere

Disk #1 (300GB)

<---------------- 300GB ---------------->

Disk #2 (2000GB)

<---------------- 300GB --------------->|<-------------------- wasted ----------------2TB->

Array av Disk #1 og #2

<-------------- Raid-0 600GB --------->

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

jaja, jeg skjønte den delen ;)

Det jeg mente med at det var i mitt favør var at jeg kunne bruke 2tb disker, siden det sto vel at det ikke var noen begrensning på størrelsen til diskene!?

--

Man kan vel ikke legge til flere hdd i et raid0 i ettertid?

Lenke til kommentar

om man kan utvide raidet etterhvert, avhenger av løsningen, noen kan det.

men om du aldri har sett en harddisk feile før, er du in for a surprise.

Spørs hva man mener med feile egentlig :p Jeg tenkte mer på at den er totalt ubrukelig etterpå (død).. jeg har sefølgelig opplevd at det har skjedd merkelige ting som at den plutselig (out of nowhere) mister en boot fil ol. xD

Har kun 2x2tb, og man må jo ha 3disker for raid5 så blir uasnett ikke det nå..

"om man kan utvide raidet etterhvert, avhenger av løsningen, noen kan det."

- da får jeg vel prøve å finne ut dette da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...