Gå til innhold

Test: Dell U2711


Anbefalte innlegg

Du kan bruke skjermkortet du har. Men denne skjermen er svært utdadert. Jeg har en stående som jeg ikke bruker fordi 27" blir alt for stort,og den har en del fargeblødning og blasse farger.

 

Jeg er ikke sikker på om dette innlegget var ment som en spøk eller ikke, men å si at en skjerm som ble lansert for et halvt år siden er utdatert virker litt merkelig. Den har også fått strålende kritikker i de testene jeg har sett. At en 27-tommer skulle være for stor er også litt forbausende, men det er jo en personlig sak. Jeg sitter med 24-tommer og ønsker å oppgradere, men jeg synes 27-tommer er for lite og gidder ikke bytte før jeg får råd til en 30-tommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se#

 

Er enig med deg. En 27" 16/9 skjerm er marginalt større enn en 24" 16/10 skjerm. Derfor kjøpte jeg denne så den ikke tar særlig mer plass på skrivebordet (faktisk mindre i dybden enn min gamle 24") men alikevel gir meg strålende oppgradering av egenskaper.

 

Anbefales på det varmeste.

 

Ah,jeg trodde dette var for 2707WFP

Anbefaler å lese topic som er rimelig klar på at dette ikke er en 2707WFP.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Anbefales på det varmeste.

 

Tviler ikke, men jeg ønsker meg nå 30-tommer som neste skritt. Problemet er at en 30-tommer med like bra egenskaper som Dell U2711 koster dobbelt så mye og det er drøyt for noen ekstra piksler i høyden. Jeg syens imidlertid at de piklsene er viktige for mitt bruksområde, spesielt bilder passer bedre med formatet til 30-tommerene.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet-5a6f9

Det er to ting som testene sier lite eller ingeting om:

1. Det er en selvfølge å oppgi bredde-/høydeforhold (aspect ratio)

2. Jeg er ute etter en skjerm for bildebehandling. Ikke spill.

 

Testen sier ingenting om hvordan skjermen egner seg til bildebehandling, og det er for dårlig!

 

Aspect Ratio = 16:9

Dette er for dumt. 16:10 er det beste for PC-verdenen.

 

Det er merkelig at alt skal dreie seg om video og spill.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Fantastisk skjerm, så lenge den virker. Min holdt i 2,5 mnd før den tok kvelden. Ble oppfordret av Dustin til å kontakte Dell direkte, hvilket jeg gjorde. De lovet å sende meg en ny skjerm som jeg mottok neste morgen. Så langt alt bra. Men erstatningsskjermen som Dell sendte meg viste seg ikke å være ny, men en brukt og allerede reparert skjerm med en produksjonsdato ett år før min defekte enhet som var produsert i 2011. At skjermen var brukt og reparert ble også bekreftet av Dell pr tlf etter mottaket av denne. Kanskje det ikke spiller noen rolle for deg, men jeg synes ikke noe om at en nesten helt ny, premium og fabrikk kalibrert skjerm som holdt i knappe 2,5 mnd, blir erstattet av et ett år eldre produkt som allerede har vært både brukt og reparert. Og det er det regimet en havner i ved kjøp av denne Dell skjermen. Burde kanskje vært opplyst under spesifikasjonene slik at kan ta stilling til om en synes det er ok eller ikke før en bestiller skjermen?

Dette ønsker ikke Dustin å kommunisere, så de slettet kommentaren jeg la inn i går. At Dustin helt åpenbart ikke er komfortabel med at slik viktig og produktrelatert informasjon kommer frem er merkelig synes jeg. De inviterer kundene sine til å anmelde produktene de selger, men sletter de anmeldelsene de ikke liker. Kun 5 Stjerner Er Godt Nok?

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så uvanlig praksis at man får et swap produkt. Det skjer også når man får dyre mobiltelefoner i bytte. Påstanden om at Dustin sletter anmeldelser må du nesten dokumentere ved å legge inn anmeldelsen, ta et skjermbilde og legge ut link her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Som jeg skriver innledningsvis så er dette sikkert ikke et problem for noen, mens andre reagerer.

 

Når man kjøper en dyr premium skjerm, som tar kvelden etter kun 2,5 mnd, så har ihvertfall jeg noen forventninger ift hvordan leverandøren vil rydde opp i akkurat det. Jeg har vært i to lignende situasjoner tidligere, med en TV og en forsterker. Begge røk ila de første månedene etter at jeg hadde kjøpt dem. I det ene tilfellet ble jeg gitt valget om pengene tilbake eller utlevering av ny enhet. I det andre tilfellet fikk jeg tilsendt ny enhet uten diskusjon.

 

Når en melder inn situasjonen til Dustin som sier "Ingen problem, ta kontakt med Dell så ordner de opp i dette", og så ringer Dell som sier "Ingen problem, vi sender en ny skjerm til deg i dag", så har man forventninger ift det de sier. Merk at de bruker ordet ny, ikke brukt og tidligere reparert.

 

Når man så mottar en skjerm med produksjonsdato ett år før den defekte enheten min, med skade i plasten på siden, og får bekreftet av Dell at dette er en brukt og tidligere reparert skjerm, så oppleves ikke produktet så premium lenger.

 

Og hvis det er så vanlig og alment akseptert med synlig brukte og reparerte swap produkter, hvorfor opplyser da ikke Dustin og Dell tydelig på sine sider hva Bytte på stedet virkelig innebærer? For min del hadde jeg aldri kjøpt skjermen i første rekke hvis jeg hadde lest anmeldelsen jeg la inn på Dustin. Men det er meg.

 

Hadde skjermen min vært 2-3 år, så hadde hele situasjonen også vært annerledes. Men i og med at jeg nå er den stolte innehaver av en eldre og allerede reparert skjerm, så kan det jo tenkes at vi havner her igjen en gang.

Endret av Pyngve
Lenke til kommentar

U2711 er kanskje ganske nær en premium skjerm men dyr ift. spec har den aldri vært. De dyreste skjermen i denne klassen ligger fortsatt langt over denne i pris. Jeg vurderer selv U3011 som er grisebillig til 8900,-, i tillegg til min U2711 men tror jeg venter til OLED skjermer kommer.

 

Putt på 10-20.000,- ekstra og kjøp en Eizo skjerm eller lignende neste gang så får du sikkert den "premium" RMA opplevelsen du forventer.

 

At det er skade i plasten på siden på erstatningsskjermen kunne man sikkert snakket med Dell om hvis det var veldig plagsomt. Ellers har aktører rett til å reparere skjermen din og må ikke gi deg en ny. At de sender deg en erstatningsskjerm før du har sendt inn din synes jeg uansett er ganske nær Premium RMA kundebehandling.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Erfaringsmessig vanskelig å dele produkterfaringer i fora hvor man tenker ettermarked.

 

Når det gjelder bruken av ordet premium, så fremhever Dustin U2711 skjermen som "unik" og på kartongen skjermen kommer i et det et stort fint merke som sier "Premium Panel Guarantee" (kan dokumenteres).

 

At skjermen nå selges med kampanjepris av Dustin, gjør den på ingen måte mindre "unik". Og Dell fjerner heller ikke "Premium Panel" merket sitt fra kartongene.

 

Merk at bruk av anførselstegn over er i sitat sammenheng, ikke sarkasme.

 

Forøvrig både interessant og relevant lesning her:

 

– I Norge er det ikke lov å sende ut renoverte skjermer, Hans Seime, PR- og kommunikasjonsansvarlig i Dell Norge 2/11-11.

Endret av Pyngve
Lenke til kommentar

Strålende, men da er vi jo enige da.

 

Premium RMA er din definisjon og ikke noe jeg har etterlyst, jeg forventer dog at en aktør forholder seg til Forbrukerkjøpsloven.

 

Bruken av ordet "rådyr" må du nesten ta opp med journalisten fra TV2 Hjelper deg.

 

Lykke til og god helg!

Endret av Pyngve
Lenke til kommentar

Jeg synes det er direkte latterlig om "TV2 Hjelper deg" klassifiserer U2711 som en "rådyr" skjerm. Rett og slett. Det vitner om fravære av kompetanse på gode monitorer med over normal spec. og hva prisene da vanligvis ligger på.

 

Produkttestene til "TV2 hjelper deg", selv om de benytter seg av ekstern ekspertise, er ikke alltid spesielt gode. Innimellom har de dog gode produkttester. Årsaken til at jeg poengterer dette er at de for det meste henvender seg til en så stor bredde i publikum at det for dem kan fremstå riktig å bruke uttrykket "rådyr" om denne skjermen som absolutt ikke var det.

 

Det jeg liker med dem er at de står på forbrukerens side og bruker sin mediamakt mot store selskaper eller vrange forhandlere/detaljister og fungerer som et godt og nyttig organ der.

 

 

 

U2711 var skjermen som brakte dette sjiktet ned til "menigmann" som ikke ville bruke 20-30.000 for å komme dit. Hobbyfotografer og andre som satt pris på ekstra god billedkvalitet markerte nok dette tidspunktet i kalenderen. Når det er sagt har ikke prisene på U2711 beveget seg så mye ned siden den kom på markedet da de har vært på et lavt nivå hele tiden. Jeg kjøpte min så snart de var tilgjengelig her i Norden. Selv om jeg kanskje fremstår som en motstander i denne saken er jeg ikke det, jeg synes dog det er viktig å se saker i perspektiv.

 

På et punkt, og kanskje flere, er jeg veldig enig med deg.

 

Om det stemmer at skjermen er fra 2010 og du kjøpte din i 2011, så kan dette være en forringelse av produktet. Dette fordi paneler og annen innmat ofte blir oppdatert og forbedret. Men var virkelig den renoverte innmaten fra 2010 eller er det kun klistremerket på det gamle chassiet som viser dette?

 

At alle legger seg flate, beklager og skylder på komunikasjonssvikt og rutinesvikt er jo det som nesten alltid skjer når et TV team tar saken og banker på døren. Så akkurat det forundrer meg ikke.

Dermed hadde det vært interessant om "TV2 hjelper deg" ville fått Apple til å si det samme om sin "refurbish" policy på mobiltelefoner her i Norge. Ville da Apple like enkelt skylde på slike momenter?

 

Noen som tar den utfordringen med "TV2 hjelper deg"?

 

 

EDIT:

Ellers gratulerer med seieren i saken. Ikke minst fordi jeg da vet at jeg kan forvente en splitter ny skjerm fra Dell om U2711 eller U3011 skulle ha feil/mangler.

 

God helg!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

At alle legger seg flate, beklager og skylder på komunikasjonssvikt og rutinesvikt er jo det som nesten alltid skjer når et TV team tar saken og banker på døren. Så akkurat det forundrer meg ikke.

Dermed hadde det vært interessant om "TV2 hjelper deg" ville fått Apple til å si det samme om sin "refurbish" policy på mobiltelefoner her i Norge. Ville da Apple like enkelt skylde på slike momenter?

 

Noen som tar den utfordringen med "TV2 hjelper deg"?

God helg!

Kan vel si det sånn, at man merker ikke at en iPhone har vært resirkulert. Der er chassis og skjerm byttet. Resten er på innsiden, og skal være i orden. Derimot er jeg ikke spesielt fornøyd med garantikravene man får på de enhetene som blir sendt ut, de betingelsene er ikke spesielt gunstige, synes nå jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...