Gå til innhold

Test: Dell U2711

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple sine Cinema-skjermer mer mer minimalistiske og enkle ja, men eier ikke ergonomiske egenskaper - om man ikke kjøper egen sak med VESA-feste.

Jeg vil ha høydejustering, vipp og helst pivot på skjermer jeg skal bruke til bildebehandling og generell bruk.

Lenke til kommentar

Ser grei ut denne.

Selv har jeg ett oppsett med 3 24"-ere som jeg bruker til arbeid (den typen arbeid man koser seg med hjemme, ikke de kjedelige greiene man driver med på jobb), og da blir det nok plagsomt med noe mye større da avstanden mellom ytterhjørnene er 145 cm med de jeg har nå, og da er de plassert i en "arch" som det heter på nynorsk. Det er grenser for hvor mye jeg gidder vri på hodet, og å sette dem på høykant synes jeg ikke er behagelig.

Videre har jeg en 52" til spilling. Sitter da 1-1.5m unna med hodet, og det gir en ganske heftig opplevelse i MW2 etc, skjermflaten dekke hele synsfeltet. Blir såklart en større flate og følge med på, men det er vanesak.

Lenke til kommentar

Apple sine Cinema-skjermer mer mer minimalistiske og enkle ja, men eier ikke ergonomiske egenskaper - om man ikke kjøper egen sak med VESA-feste.

Jeg vil ha høydejustering, vipp og helst pivot på skjermer jeg skal bruke til bildebehandling og generell bruk.

Men det er vel ingen grunn til at selve skjermen må være tykk og klumpete bare for at man skal ha et bordstativ med gode justeringsmuligheter.

Lenke til kommentar

Jeg tittet litt på naturdokumentaren "Home (2009)" i HD i går og jeg bare fortsetter å måpe med hakeslepp over denne skjermen. Denne skjermen er rett og slett en fest og jeg gleder meg til å teste litt spill.

Takk wheelman :thumbup:

EDIT:

Hvis det overhodet er noe jeg skal kritisere så er det følgende.

- plastdekselet til vesa festet bak er litt løst i ene hjørnet (mikro kosmetisk)

- jeg kunne ønsket meg muligheten til å stille sleep timeren til skjermen da de unødvendig går i sleep under en hard-reboot. (som wheelman sier, tilfelle for alle skjermer, så det var kun et feature ønske på en skjerm som ellers er fullstappet av features)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja, tenkte ikke på det som en ulempe med denne skjermen Wheelman, men at siden den har så mange innstillinger hadde det vært kult om man kunne stille tiden det skal ta før den går i sleep når den ikke har signal :)

Et ønske generelt og ikke bare for denne nei, helt riktig hehe.

PS:

Hvordan gikk det med lemon og senga? *flire*

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har en av dere et nøyaktig mål av selve skjermoverflaten (altså bildet, ikke rammen)?

Jeg husker du påstod at 27" 16:9 hadde samme høyde på panelet som 24" 16:10. La meg si med en gang at det kan du ikke ha sjekket for det er feil.

Derfor forunderlig at du spør om det samme nå.

For ordens skyld...

En dpi som er lavere enn omtrent alle andre skjermer på markedet er også anstrengende. Skjermen er ikke høyere enn en vanlig 24".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo: Jeg sitter selv med en s-ips skjerm med LED-baklys, og jeg må bare si; Det er mulig at LED er umodent, men den knuser ALT av ccfl jeg har sett. Så det er nok ikke for tidlig å ønske at den har LED :)

Jeg ser ikke hvordan dagens LED belysning skulle gjort denne skjermen noe bedre? Men jeg lærer gjerne noe nytt :).

Jeg tenkte egentlig ikke på en umoden LED-implementasjon, men en bra en.

Hvilke av dagens LED belysning teknikk tenker du på som moden, sånn helt spesifikt?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har en av dere et nøyaktig mål av selve skjermoverflaten (altså bildet, ikke rammen)?

Jeg husker du påstod at 27" 16:9 hadde samme høyde på panelet som 24" 16:10. La meg si med en gang at det kan du ikke ha sjekket for det er feil, og med stor margin.

Derfor forunderlig at du spør om det samme nå.

Nei, det er ikke spesielt forunderlig, da jeg satte opp et regneark for å regne ut dette (gitt at 24" og 27" faktisk er nøyaktig nøyaktige mål). Det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte egentlig ikke på en umoden LED-implementasjon, men en bra en.

Hvilke av dagens LED belysning teknikk tenker du på som moden, sånn helt spesifikt?

Det var du som brukte ordet umoden, jeg brukte ordet "bra" for jeg synes umoden var litt merkelig siden en rekke LCD-skjermer med LED-bakgrunnsbelysning har fått veldig bra kritikker. Jeg ville vel heller spurt hva du mener er umodent med LED-teknologien. Ingenting er perfekt og begge (alle) typer bakgrunnsbelysning blir jo videreutviklet så slik sett kan du sikkert kalle LED bakgrunnsbelysning umoden på lik linje med de fleste andre teknologier, og ser du på pris så vil det sikkert skje mye der også. Det forhindrer ikke at mange av skjermen i toppskiktet i dag har LED-bakgrunnsbelysning. RGB-dioder er det beste, men selv de med hvite dioder får meget bra karakterer.

Jeg må forøvrig gratuelere med skjermen. Jeg tviler ikke på at den er bra, sitter faktisk og vurderer den selv, selv med "vanlig" bakgrunnsbelysning. Hadde den kommet med RGB-dioder ville nok prisen være det dobbelte eller mer og det er selvsagt et kost/nytte spørsmål.

Lenke til kommentar

Regnestykkene er jo utrolig lett å sette opp i en fei:

post-3851-1268851779,8731_thumb.png

Hvorvidt 13,13 mm (4,06%) økt høyde på 27-tommeren er "feil med stor margin" kan dere vurdere selv. Bredden har i hvert fall økt med 15,63%, arealet med 20,33% og antall piksler med 60%.

Lenke til kommentar

Flimzes:

Helt korrekt :)

Simen:

1.3 cm større panel i høyden er ikke "like stor i høyden". Alle hadde nok en formening at den ville være omtrentlig like høy som 24" 16:10, men var drøyt å mene at den ville være samme høyden.

"Feil med stor margin" rettet jeg fordi jeg først målte feil og fikk 2,5-3cm forskjell som absolutt er stor feilmargin, noe jeg stusset på og måtte kontrollmåle. Deretter rettet jeg innelegget for den teksten. Jeg rettet det også før mad_arab var ferdig med sitt innlegg.

Så jeg forstår ikke hvorfor man henger seg opp i noe som ikke står i innlegget?

Ellers er det akkurat det at den ikke er så ekstremt mye større i noen retninger som gjør den interessant. Man får en knallskjerm uten å måtte gå helt opp til 30" på skrivebordet.

se#:

Det var du som brukte ordet umoden, jeg brukte ordet "bra" for jeg synes umoden var litt merkelig siden en rekke LCD-skjermer med LED-bakgrunnsbelysning har fått veldig bra kritikker.
Jeg hang meg ikke opp i hvilke ord som ble brukt for å beskrive det, jeg mente rett og slett at jeg synes LED belysning "baklys" trenger mer utviklingstid/modning for å bli vesentlig bedre på bildekvalitet og bildeegenskaper enn de beste CCFL skjermene. Som man ser med denne skjermen er meget gode CCFL skjermer nå forholdsvis lavt i pris. Med studentrabatt får du den til 6000,- hos DustinHome.no.

LED er bedre på en rekke områder ift. CCFL, men ikke nødvendigvis på bildekvalitet og bildeegenskaper i alle sjikt ennå og denne skjermen med god/middelmådig LED teknologi ville nok også vært en del dyrere.

Med dette kjøpet var bildekvalitet første prioritet, så generell produktkvalitet og deretter pris.

Men hvilken av dagens LED belysning tenker du på som bra? Selv synes jeg LED teknikker som brukes på PC skjermer nå blir litt "jukse led" og at andre teknologier med andre navn er mer hva jeg ønsker når jeg først skal gå vekk fra CCFL til noe "bedre".

OLED og AMOLED evt. nyere avarter er det jeg venter på og kjøpte derfor CCFL i høy kvalitet denne gangen fremfor LED hypen. Det er laget en 17" såvidt jeg vet men vi er langt unna ennå.

På andre billigere skjermer jeg har som på min Asus EeePD 1101HA er LED (den dårligste typen) helt kurrant og bedre enn billig CCFL.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Flimzes:

Helt korrekt :)

Men hvilken av dagens LED belysning tenker du på som bra? Selv synes jeg LED teknikker som brukes på PC skjermer nå blir litt "jukse led" og at andre teknologier med andre navn er mer hva jeg ønsker når jeg først skal gå vekk fra CCFL til noe "bedre".

Jeg har en S-IPS LED-belyst 42" fra LG, den har helt utrolg bra bilde, og jeg er villig å påstå at den har det best bildet jeg har sett på noen skjerm (jeg har ikke sett en oled enda). Den er faktisk en del bedre på alt sammenlignet med min s-ips baserte Dell 2007fp.

Modellen heter LG 42sl9000

Lenke til kommentar

Forøvrig interessant i Dell sammenheng og lcd paneler generellt.

http://www.idg.no/itbransjen/

Dell saksøker skjermleverandører

Niklas Sandberg

18.03.2010 kl 10:08

Dell anklager Epson, Hitachi, Sharp, Toshiba og Hannstar for kartellvirksomhet.

PRISSAMARBEID: Sharp er sammen med blant andre Hitachi og Toshiba blant produsentene som nå saksøkes av Dell for ulovlig prissamarbeid. (Foto: Sharp)

Dell har levert et søksmål mot Epson, Hitachi, Sharp, Toshiba og Hannstar, som selskapet hevder har samarbeidet om prisene på sine lcd-skjermer. Det skriver IDG News Service.

- Vi søker erstatning for lcd-paneler som ble kjøpt inn til kunstig høye priser som følge av det vi tror var et ulovlig prissamarbeid, sier David Frink, en talsmann for Dell til nyhetstjenesten.

Dell har ikke spesifisert hvilken erstatningssum de håper på.

Flere lcd-produsenter har allerede kjent seg skyldige i prissamarbeid som følge av en etterforskning av det amerikanske justisdepartementet. Det har resultert i bøter på med enn 860 millioner dollar, eller mer enn 5 milliarder kroner, og Europakommisjonen har nå igangsatt en tilsvarende etterforskning.

I desember i fjor saksøkte også Nokia en gruppe skjermprodusenter for påstått prissamarbeid.

Flimzes:

Takk for tipset ang en god TV i størrelsesorden jeg har tittet på en stund nå. Men jeg venter forløpig på Panasonic sin nyervervede Kuro Plasma generasjon som kommer i sommeren 2010. Om det blir for dyrt skal jeg ha denne i bakhodet :).

http://old.prisguide.no/product.php?product_id=114408

Skriv gjerne litt betraktninger rundt hva som er bra med bildet på den.

Ellers ville jeg absolutt ikke puttet Dell 2007fp i samme kvalitetsklasse som U2711. (størrelse har ingenting med denne kommentaren å gjøre). Selv om det er en god skjerm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...