Gå til innhold

Lost 6x08: "Recon" (USA)

Anbefalte innlegg

Litt av en åpning på episoden, med en nesten-reprise av Sawyer sine tidligere con-scener, og denne gang med Prison Break-Gretchen :D I tillegg tok det en herlig vending når det viste seg at Sawyer er politi, og det toppet seg med Miles som kom styrtende inn døra.

Jeg likte veldig godt sideflashet i denne episoden, den viste mye forandret med Sawyer, men samtidig mye som er likt. Han har fortsatt traumer fra barndommen, foreldrene er fortsatt døde og han er fortsatt på jakt etter Sawyer. Forskjellen er at han valgte den lovlydige siden, som han også selv sa at han nådde et punkt hvor det var enten eller. Dette har sannsynligvis med Jacob-eller-ikke-Jacob å gjøre, opprinnelig oppsøkte jo Jacob Sawyer som barn og ga ham en ny penn, noe som gjorde ham i stand til å fullføre brevet sitt. Dette skjedde sikkert ikke i den nye tidslinjen, og dermed ble brevet aldri ferdigskrevet, noe som in the end påvirket valgene hans.

At Sawyers date var Charlotte var kanskje ikke så overraskende, men personlig hadde jeg vel heller håpet på at det var Juliet og at ting kunne ordnet seg mellom dem. Men det ble ingen Juliet i dette sideflashet heller, så det spørs om de har andre planer for henne.

På øya fikk vi se en Kate som sliter veldig mentalt nå, og dette ble enda verre når jenta hun så på som en venninne, hele grunnen til at hun dro tilbake til øya, prøvde å drepe henne. Kate fikk virkelig se en forandret Claire i denne episoden, og videre ble vi vitne til en autoritær og tilsynelatende beskyttende "Locke". Hadde ikke trodd han skulle anerkjenne Kate som en del av gruppa, men han virket veldig vennlig overfor henne. På mange måter virker det fortsatt veldig som at det er igjen mye av den John Locke vi kjente. Vi fikk også en fin scene med en angrende Claire som omfavnet Kate, og dersom dette ikke bare var en "con" for å vinne tilliten hennes, så er det kanskje håp om at det er igjen noe av den søte og uskyldige Claire som en gang var.

Sayid derimot er tydeligvis helt fortapt, måten han bare så på at Kate holdt på å bli drept, var så kaldt.

Sawyer tilbake på Hydra Island, de tar virkelig turen down memory lane denne sesongen, og her fikk vi se igjen Kates kjole fra sesong 3 og alt. At dama han traff på der ikke var alene skjønte jeg tidlig, og overraskende var det heller ikke at lederen var Charles Widmore. Elsket scenen han og Sawyer hadde sammen, det som er fantastisk med Sawyer er den avslappede holdningen han inntar og hvordan han gir inntrykk av å vite veldig mye mer enn alle tror. Han skjønte med en gang at Locke ikke var Locke, og han visste også utmerket godt hvem Charles Widmore var. Var herlig det motsvaret han ga om at Widmore hadde sendt båten med folkene som skulle drepe alle på øya.

Har jo vært spekulert litt i hvilken side Charles egentlig er på, dette fikk vi vel forsåvidt ikke noe mer svar på denne uka heller, annet enn at han etter alt å dømme ikke er med smokemonster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært interessant teori det der du sa Nevnarion, at Sawyer kanskje hadde blitt annerledes dersom Jacob ikke hadde gitt ham en penn!

Kanskje flash-sideways demonstrerer hva som hadde skjedd hvis ikke Jacob hadde vært i live?

Personlig synes jeg denne episoden var småkjedelig.

:w00t:

Lenke til kommentar

De siste episodene er ikke direkte dårlige, men i forhold til en progresjon der mysterier faktisk skal være i fokus synes jeg de er trege. Veldig mye "karakterutvikling" eller hva man skal kalle det som på en måte bare gjentar seg.

Mulig at AR er "verden uten Jacob", men personlig synes jeg ikke AR skal være noe hypotetisk "hva hvis"-opplegg. Synes de skal ha rot i storylinen og faktisk ha et formål! Blir litt frustrert over de til tider. Kan egentlig som nevnt på forrige side få litt inntrykket av at de bare er for å vise masse (gamle) karakterer igjen i nye omgivelser.

Men men, de har vel forhåpentligvis et formål.

Lenke til kommentar

Syntes det var moro å se Sawyer som purk. Hvertfall når jeg så at Miles var partneren hans!

Er det bare meg eller så det mer ut som Charlotte snoka enn leita etter t-skjorte?

Og når Claire beklaga seg til Kate så var jeg sikker på at hun skulle prøve seg igjen, men håper vi har sett litt godt i Claire.

Lenke til kommentar

Grei nok episode, men er nok sesongens svakeste. Var på nivå med What Kate Does, men den den kjedelige og opplagte cliffhangeren på slutten her, gjorde totalopplevelsen dårligere. Må snart begynne å få greie på hva flash-sideways universet er til for. Ihvertfall noen flere clues. Vi har jo det at hver centric-karakter ser rart på seg selv i speilet i hver ep. I con-scenen i starten brukte jo sawyer kodenavnet "LaFleur", det har muligens en slags connection til øya. Det at Sawyer er cop i FS er jo kult, men også litt overraskende. Hvordan kunne han da la Kate stikke av fra heisen på LA X? Charlotte-delene var bare episodefyll, bortsett fra da vi så bildet og artikkelen i klesskoffen 'course... Som andre her inne hadde også jeg håpt på Juliet istedet for Charlotte. Da er jo sjangsen på en måte større for at Juliet er dama til Jack! Og til slutt, den Liam-scenen MÅ jo bety at vi får se mer av Charlie :dribble:

Endret av tjotr
Lenke til kommentar

Spoiler angående siste setning til tjotr.

Uten at jeg er helt sikker, men mener jeg har sett at Charlie dukker opp i 3 episoder denne sesongen. Hittil har det vel vært 2, så mulig en til med andre ord. Men sånn som de horer gamle karakterer i flash-sidewaysa, så tror jeg han bare var der som et easter egg

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller så det mer ut som Charlotte snoka enn leita etter t-skjorte?

Og når Claire beklaga seg til Kate så var jeg sikker på at hun skulle prøve seg igjen, men håper vi har sett litt godt i Claire.

Jeg bruker som regel å henge meg opp i enkelte ting i hver episode og dette var en av tingene jeg hang meg opp i denne gang. For meg ser det ut som hun går bevisst for øverste venstre skuff selv om Saywer sa at T-skjortene lå i skuffen til høyre. Dessuten så det ut som Charlotte gikk ganske systematisk gjennom skuffe på leting etter noe.

Eller så kan det være at Charlotte har like kronisk teflonhjerne som meg, bommet på skuffen og ble nysgjerrig da hun så navnet Saywer. Vi ser jo i hvert side flash at hendelser og personer fra øya dukker opp fra underbevissheten. Claire fant eksempelvis ut i LA at Aaron var et fint navn til babyen mens det "magiske" ordet for å tilkalle forsterkninger for undercovercop James Ford var LaFleur. Det var jo liknende tilfeller for de andre også uten at jeg husker eksakt hva det var. Uansett utgjør disse Freudianske øyeblikkene en forbindelse mellom de to tidslinjene.

Et annet spørsmål som opptar meg er når tidslinjen der de lander i LA startet. I Dr. Linus lærte vi at den startet allerede på sytti tallet om ikke tidligere siden de snakket om tiden på øya som en del av Dharmagjengen. Hadde Jacob kontakt med sine kandidater i LA tidslinjen?

Jeg har lenge trodd at Widmore var på team Flocke sin side, men etter denne episoden så begynner jeg å tenke mer i retning av at Ben og Widmore har hatt sin konflikt og kamp på sitt nivå som handler om kontroll over øya og utnytte egenskapene til øya. Kampen mellom Jacob og Flocke/MIB derimot går utenpå Ben/Widmore kampen, har vart lengre og handler om langt mer enn øyherredømme. Her snakker vi blant annet fri vilje, determinisme, og skjebnen.

Når det er sagt har jeg en snikende følelse av at Flocke lyver så det renner av han om det meste. For meg virket det som han sendte Saywer til øya for å bli kvitt en person med brysomme spørsmål. Han visste jo at det var folk der "som ville han vondt" før han sendte Saywer. Og det henger uansett ikke på greip at Widmore lot han padle tilbake igjen for å fortelle om hva han så, det sikreste hadde vært å ta Saywer til fange og la han få et gjensyn med isbjørnburet sitt.

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål som opptar meg er når tidslinjen der de lander i LA startet. I Dr. Linus lærte vi at den startet allerede på sytti tallet om ikke tidligere siden de snakket om tiden på øya som en del av Dharmagjengen. Hadde Jacob kontakt med sine kandidater i LA tidslinjen?

Er Jacob og MiB i LA X-tidslinjen? Det er mitt spørsmål. Jeg er veldig usikker. Flere ting virker mer som at de ikke eksisterer, hvertfall i den formen som vi har sett dem i orginale tidslinjen. Så Jacob og MiB kan eksistere i LA X-tidslinjen, men jeg tviler på om Jacob har evig liv og om MiB kan bli smokey.

Lenke til kommentar

Grei nok episode, men er nok sesongens svakeste. Var på nivå med What Kate Does, men den den kjedelige og opplagte cliffhangeren på slutten her, gjorde totalopplevelsen dårligere. Må snart begynne å få greie på hva flash-sideways universet er til for. Ihvertfall noen flere clues. Vi har jo det at hver centric-karakter ser rart på seg selv i speilet i hver ep. I con-scenen i starten brukte jo sawyer kodenavnet "LaFleur", det har muligens en slags connection til øya. Det at Sawyer er cop i FS er jo kult, men også litt overraskende. Hvordan kunne han da la Kate stikke av fra heisen på LA X? Charlotte-delene var bare episodefyll, bortsett fra da vi så bildet og artikkelen i klesskoffen 'course... Som andre her inne hadde også jeg håpt på Juliet istedet for Charlotte. Da er jo sjangsen på en måte større for at Juliet er dama til Jack! Og til slutt, den Liam-scenen MÅ jo bety at vi får se mer av Charlie :dribble:

Fordi hvis han hadde stoppet hun, så hadde han mest sannsynlig måtte fortelle sjefen at han var i Australia, noe han ikke ville siden han var der for å drepe en.

Lenke til kommentar

Det at folk mener at det skjer lite... er jeg på en måte enig i.

Før har man kanskje hatt én episode som tar for seg en hél historie. Hvor f. eks KAte , Sayid og Locke går i skogen ( Enter 77 ).. Finner hytta til Mikhail, russeren med øyelappen, de blir kjent med han , sprenger hytta hans i filler . Og da er vi liksom ferdige med den historien. Går videre og avslutter med en deilig cliffhanger som er begynnelsen på noe helt annet

Og som Hurley episoden ( Tricia Tanaka is Dead ), hvor de finner DharmaInitative-vannen i jungelen, får den til å starte . Og det er det. Det skjedde vel lite i denne episoden, men det er hvertfall noe helt

Nå er bare hver episode med på å bygge opp, noe jeg synes blir litt halvhjerta nå.

De gir oss ikke noe hélt.

Som "Recon" og "What Kate does" spesielt..

Endret av Moff
Lenke til kommentar

Liker mystikken og at vi må vente på avsløringer, men synes det blir litt utroverdig at de utsetter det på måten de gjør. Føles så merkelig at ingen av karakterene er interessert i å få svar. Flocke har ikke en gang blitt spurt om hvem han er, noe som er helt utrolig. Hadde bla.a forventet minst ett oppfølgingsspørsmål fra Sawyer når han avslørte at han var røykmonsteret. Det samme gjelder Kate da hun satt og hørte på ham. Heller ikke Widmore fikk et eneste spørsmål om hva han gjorde på øyen eller annet. Veldig pussig.

Sett bort fra dette var det en spennende og interessant episode, men langt fra Lost på sitt beste.

Endret av -kai-
Lenke til kommentar

Liker mystikken og at vi må vente på avsløringer, men synes det blir litt utroverdig at de utsetter det på måten de gjør. Føles så merkelig at ingen av karakterene er interessert i å få svar. Flocke har ikke en gang blitt spurt om hvem han er, noe som er helt utrolig. Hadde bla.a forventet minst ett oppfølgingsspørsmål fra Sawyer når han avslørte at han var røykmonsteret. Det samme gjelder Kate da hun satt og hørte på ham. Heller ikke Widmore fikk et eneste spørsmål om hva han gjorde på øyen eller annet. Veldig pussig.

Sett bort fra dette var det en spennende og interessant episode, men langt fra Lost på sitt beste.

Det har jeg og tenkt på mange ganger :p

Lenke til kommentar

RECON

normal_608-10.jpg

«Recon» var ingen grensesprengende episode med store avsløringer under hvert hjørne, men den gidde oss god innsikt hos camp UnLocke og det ble introdusert en rekke nye faktorer som kan ha stor innvirkning på hvordan resten av episodene utspiller seg.

Var også forberdt på at dette var en Sawyer-centric, og gledet meg egentlig til dette siden vi ikke har sett noe til han de siste 3 episodene. Har begynt å savne karen! :p Et lite pluss er jo at Josh Holloway har hatt en utmerket sesong så langt skuespillermessig!

Det er plenty ting å diskutere denne episoden.

Først kan vi se på tittelen «Recon», som kan bety to ting;

•  
  • Det millitere uttrykket «reconnaissance» som referer til oppdraget på Hydra Island Sawyer ble sendt ut på.
  • Det kan også bety det som Damon Lindelof postet på twitter rett før episoden ble sendt: «Recon. Verb. To con again.»

SIDEWAYS-VERDEN

normal_recon131.jpg

Vi begynner med en ganske forfriskende twist, som var en herlig vri på Sawyers første centric episode fra sesong 1.

Sawyer er en politimann - og hans partner er ingen ringere enn Miles Straume. De to hadde en god dynamikk gjennom hele sideways-flashene, og minnet meg på at de også var på øya sammen i 3 år i nogenlunde samme rolle - som Dharmas sikringstjeneste med stjernen på brystet.

Denne stjernen har Sawyer også hatt før Dharma-tiden. I aller første episode av Lost, hadde Sawyer ubevisst allerede funnet sin egen skjebne.

sawyerssheriffbadge.jpg

For meg er sånne detaljer utrolig stilig!

Det er også litt artig å tenke på at Miles kjenner Sawyer bedre enn Jack, Hurley og Kate til sammen. Det faller lett i glemmeboken hos de fleste - inkludert undertegnede. Tre år er en lang tid.

Uansett så er dette gjerne et tegn på at de to var ment til å jobbe sammen - uansett virkelighet. Var også artig at kodenavnet deres var «Lefleur»..

Kanskje de er hverandres constant, siden de er det største fellestrekket mellom begge virkelighetene?

Miles nevner at faren hans jobber på et antikvarisk museum. Det vil da si at Pierre Chang klarte også å forlate øya han også før den sank? Det er noe med tidsbildet her som ikke stemmer, og jeg håper vi får en klarhet i dette snarest. Et spørsmål jeg også stiller meg er om Miles kan snakke med de døde i sideways-verden også? Jeg tror Jacob/øya aldri fikk gitt han denne «gaven» ettersom de nå tilsynelatende sover med fiskene.

normal_recon284.jpg

Herlig gjensyn med Charlotte! Det er kanskje bare meg... Men hun var virkelig SMOKING HOT i denne episoden! Ser det er mange som gjerne ville ha Juliet som denne rollen istedet, men jeg synes det passet midt i blinken med frøken «Indiana J. Pisk» som Sawyers date. Deres kjemi sammen var MEGET forskjellig fra det de hadde i Øy-verden.

Eneste bekymringen min var om hun var utro med Daniel Faraday, men tviler sterkt på det.

Nå de spiser middag sammen, forklarer James at han hadde et vendepunkt i livet der han hadde valget mellom å bli en purk eller kriminell. Referer han her til når han sitter på trappene ved kirken og skriver brevet til den virkelige Sawyer? Det er jo en stor mulighet for at Jacob aldri påvirket han med å fullføre brevet i Sidewaysverden siden øya sank. Men det vil ikke stemme med tidsbildet igjen siden dette var i 1975 - og Juliet antente bomba i 1977.. AAGH..

Anyways.. Daten ender stygt når Charlotte, snokeren som hun er, finner bildet av de døde foreldrene til Sawyer, og blir kastet ut midt på svarte natta. Burn!

normal_recon697.jpg

Interessangt å se at han aldri kaller seg selv «Sawyer» i denne virkeligheten. Når han viser dokumentene til Miles på slutten, fikk jeg en følelse om at dette kan ende stygt.

Så for meg bryllupet til John og Helen var i full sving, der Anthony Cooper også er invitert. En viss mr James Ford er også tilstede, og finner en mulighet til å konfrontere han alene.

Kanskje dette er vendepunktet i livet hans? Kanskje han i denne virkeligheten velger å ikke drepe «Tom Sawyer», og får sin endelige «redemption» vi håper på?

Kanskje alle karakterene i sideways-verden på en eller annen måte knyttes sammen i dette bryllupet mot slutten?

Min favorittscene i Sideways-Flashene må være når James sitter å ser på den klassiske TV-serien «Little House», og får en liten åpenbaring. Hele scenen var så stemningsfull og flott. Minnet meg litt om The Sopranos de scenene når Tony sitter mutt å ser på TV med et deprimert blikk i øynene - bare at dette var muligens 10 ganger mer meningsfullt.. ;)

Han går bort til Charlotte igjen med en solsikke og en six-pack (ølen altså.. ikke det andre), men blir kjapt avvist. "You blew it.." Dobbelburn.

normal_recon582.jpg

SW-verden endte med at Ford innrømmet sine grimme motivasjoner til Miles om å drepe Tom Sawyer der plutselig skjebnen kommer smasjende i bilen de sitter i.

Etter en liten chase-scene viser det seg til at det er Kate som er på rømmen igjen. En liten observasjon er at hun ikke kjører den gule Taxien lengre, så det har gjerne skjedd noe mer etter hun forlot Claire på sykehuset. Hvem vet?

Blir spennende å se hva Sawye-- ehm.. unnskyld.. James Ford.. (er litt uvant å si det navnet) gjør videre med denne situasjonen. Han får sikkert en aldri så liten konfrontasjon med vår gamle venn «Marshal Mars» igjen? Det var jo tross alt Sawyer som var med på å drepte marshal Mars i sesong 1 når han ligger for døden i teltet.. Remember? :)

ØY-VERDEN

normal_recon570.jpg

Det blir avslørt hvor Sawyer hav vært i de siste 3 episodene; Han har tatt seg av bevisstløse Jin, som våkner til live igjen rett før UnLocke og co marsjerer inn i leiren til Claire.

Det er tydelig at Jin ikke stoler på den nye Locke, og blir bare mer forvirret når han får høre at Sawyer er på samme side.

Sawyer forklarer UnLockes plan om å forlate øya, men Jin vil naturligvis ikke forlate øya før han har funnet Sun.

Scenen med Claire, Kate og Squirrelbaby var skikkelig creepy, samtidig som man får stor sympati for CrazyClaire når hun forklarer at «Det var alt hun hadde».. Gir egentlig litt mening at hun lagde seg en slags midlertidig erstatning for å ha noe å minne henne på målet med å finne Aaron igjen - som et slags lys i enden av tunellen.

normal_recon146.jpg

UnLocke preker om håp og svar for å få sine følgere på rett vei. Det er noe han gjør under hele episoden egentlig. For en eller annen merkelig grunn er det veldig viktig for Smokey at de følger han bort fra øya.

Hva som er hans egentlige motivasjon er like uklart som det skitne vannet i tempel-bassenget. Det som ER krystallklart derimot, er at det ikke kan lede til noe godt.

Etter å ha gått noen mil, slår de leir igjen rett ved kysten som har utsikt til Hydra Island. Der blir Sawyer tatt til side av UnLocke, som vil sende han ut på et lite oppdrag på vår kjente og kjære lille øy der Ajiraflyet landet. Det som var litt overraskende for meg var at UnLocke innrømmet at han var røykmonsteret og hadde drept alle de gjenværende tempelboerne - som om han testet lojaliteten til Sawyer.

Kanskje han venter på en mulighet der Sawyer er ulojal - som gir UnLocke muligheten til å drepe han ifølge øyas regel nr 52A, punkt c - side 2? Hvis dere husker så har røykmonsteret en egenskap der han kan skanne minnene hos andre mennsker og raskt finne info om hva som egentlig har skjedd i livet deres. Så Sawyer bør egentlig passe seg med å fortelle noen hvite løgner, for de blir raskt avslørt av mr Smokey Løgndetektor...

normal_recon241.jpg

UnLockes plan er å sende Sawyer til Hydra Island (kult navn) for å sjekke omstendighetene blant de gjenværende Ajira-passasjerene. Han har nemlig en mistanke om at noen av passasjerene vil gjøre dem (han) vondt. Hadde jeg hatt en bullshitometer idet han sa dette, ville den ha peaket på topp, og det tror jeg Sawyer så også. (håper jeg..)

Grunnen til at UnLocke vil ha Sawyer til å gjøre jobben er fordi han er den beste løgneren han noengang har møtt. Dette vet han sikkert fordi han allerede har skannet minnene hans.

Etter Sawyer har gjort litt recon, er tanken å rømme øya med Ajira flyet..

What?

Gikk jeg glipp av noe her? Hvordan skal de få flyet til å snu seg med snuten trykket inn i tykke jungelen? Kanskje de må bruke en episode å rygge flyet helt til andre enden igjen, eller kanskje UnLocke kan bruke de samme Jedi-kreftene som han brukte på fotlenken til Ben til å snu flyet på stedet hvil? Hvem skal fly flyet? Kanskje de må ha tak i Frank Lapidus?

Er ikke hovedruta også knust? Med mindre Frank har lyst å se ut som en hybrid mellom Michael Jackson og Mickey Rourke etter take-off, er nok dette flyet gaske så uflybart! Jeg aner nok et lite bullshitometer-utslag fra UnLocke her også..

Når det er sagt, så vet jo Sawyer ingenting om flyets nåværende tilstand siden han befant seg på 70-tallet når flyet landet på øya.

Kate er i leiren og prøver å få bakkekontakt med Sayid, som ser helt fortapt ut. Det virker som om sjelen er borte, og bare et skall igjen som er fylt med hat og fortvilelse.

KATE: «Sayid, are you all right?»

SAYID: «No..»

normal_recon384.jpg

Før Kate får tid å gripe inn, blir hun angrepet av CrazyClaire som prøver å knivstikke henne i halsen. Kjente pulsen steg når Kate desperat prøvde å få kontakt med Sayid som satt i ro uten å reagere.

Det varte ikke lenge, men et mikrosekund trodde jeg virkelig at det var goodnight for Kate.

normal_recon387.jpg

Heldigvis dukket UnLocke opp og løftet Claire som en filedokke og kastet henne bort. Igjen er det viktig for UnLocke at alle er på samme lag og er fokuserte på å komme seg bort fra øya. Dette løste han her med å slå henne i ansiktet for å roe henne ned (Flashback til sesong 2-episoden "Fire + Water", Der Locke slår Charlie i ansiktet ved stranda for å ha kidnappet Aaron). Etterpå gikk han for å snakke noen visdomsord til Claire. "This is completely inapropriate.."

Reaksjonen til Kate her var priceless. Bra skuespill fra Evangeline Lilly. Det var tydelig at hun tenkte «Hva i helvete er det jeg har rotet meg opp i her? Dette er som en vond drøm..»

Naturlig reaksjon - For hele denne scenen her var som å bevitne en disfunksjonell familie som hadde sin daglige familiekrangel rundt middagsbordet - bare litt mer ekstremt..

normal_recon400.jpg

Kate blir senere trøstet av UnLocke, der han prøver å forklare Claires situasjon. Denne samtalen var en av de mest interessange i hele episoden - for det viser en innsikt i UnLockes filosofi om menneskeheten generelt. Han prater om at Claire trengte «noe å hate» for å ha noe å leve for, og når hun fikk vite at Kate hadde oppdratt Aaron ble alt dette hatet overført på henne.

Dette med å ha noe å hate for å ha noe å leve for, viser egentlig hvordan denne sikkert 1000 år gamle skapningen har levd opp igjennom tidene; Hatet for jacob, Hatet for at han var fanget i øya og hatet for hans mor som vi får høre mer om senere i denne episoden.

normal_recon504.jpg

Ser det er mange som synes karakterene burde ha stilt seg litt mer spørrende hvorfor Locke er i live igjen. Jeg er uenig. Vi fått plenty med «What are you??» og «You’re the smokemonster??» til nå i dene sesongen. Det som er greia er at UnLocke er en mester på å unnvike spørsmålet. Han svarer i gåter, og jeg tror det er en grunn til dette. Er enig i at Kate burde vært litt mer spørrende i denne episoden, men vi ville nok fått en reprise på det samme svaret han gidde til Sawyer og Ben. Ville ikke det ha vert litt waste of time?

UnLocke ber henne bli med til stranda for å fortsette samtalen der. Det er noe med smilet hans i det han strekker ut hånden som for meg virker unaturlig. Som om han ikke er vant med å gjøre en hyggelig gest.

På stranda;

LOCKE: «My mother was crazy. Long time ago, before I... looked like this... I had a mother, just like everyone. She was a very disturbed woman. And, as a result of that, I had some growing pains. Problems that I'm still trying to work my way through. Problems that could have been avoided had things been different.»

KATE: «Why are you telling me this?»

LOCKE: «Because now Aaron has a crazy mother too.»

Er UnLocke Aaron? Er det derfor vi ikke har blitt fortalt det virkelige navnet hans ennå? Er det derfor han er så «omsorgsfull» med Claire, fordi det er den egentlige moren hans? Var det derfor han slo henne som en slags sublim straff for sin harde oppvekst? Er det derfor han vil forlate øya - for å få tak i Aaron og endre på oppveksten hans?

normal_recon550.jpg

Når Sawyer ankommer Hydra, er det første han ser de gode gamle isbjørn-burene de var fanget i i sesong 3. Veldig bra cinematurgi fra Jack Bender her.

normal_recon366.jpg

Han plukker opp kjolen som Kate hadde på seg under fangenskapet, og hadde en aldri så liten nostalgiatrip sammen med oss seerne. Aah.. Den populære sexscenen.. (..)

Når han ser Ajira-flyet i god stand på rullebanen, må det ha gått opp for han den egentlige grunnen til at de bygget den i sesong 3. Jeg skulle ønske han sa det litt til seg selv; «So this was the reason they built the damn runway..»

normal_recon414.jpg

I nærheten av det oppbrente leirbålet finner han slepespor som leder han til en haug med døde mennesker, som tydeligvis har ligget der en stund. (æsj..)

Hvem drepte dem? Min umiddelbare reaksjon var Widmores menn, men når jeg så episoden igjen så jeg ingen tegn til skuddskader på likene.. Tror nok mr. Røyk hadde seg en liten tur innom under episoden «Dead is Dead» i sesong 5, når Ben prøver å tilkalle monsteret ved hjelp av grumsevannet i verdens skitneste kjøkkenvask.

Grunnen til at røyken aldri dukket opp var fordi han holdt på å rasere camp Hydra slik som han gjorde i tempelet og i fotstatuen.

Ben: «Where did John go?»

Sun: «He said he had something to do..»

Litt etter dukker UnLocke opp igjen fra buskene.. Hmm..

normal_deadisdead178.jpg

Sawyer oppdager at han ikke er alene.

Zoe, som hun kaller seg, påstår at hun var en av Ajirapassasjerene, og klarte å rømme massakren.

*BLIPblipBLIPblipBLIP*

Hva er det? Åh.. det er det bullshitometeret igjen.

Sawyer avslører fort løgnen, men er sjanseløs siden han med ett er outnumbered av Widmores menn.

normal_recon538.jpg

«Take me to your leader..» var en god gammeldags typisk Sawyer-kommentar!

På vei bort til ubåten ser Sawyer at de setter opp et sonar-gjerde lik det de hadde rundt Dharmaville - bare i miniatyrform.

Ser ut som Smokey får seg en liten utfordring her ja.

normal_recon575.jpg

I ubåten legger han merke til et låst rom, som naturligvis pirker nysgjerrigheten min.. Hva/hvem er inne i det låste rommet? Er det Desmond? Er det et supervåpen som kan drepe UnLocke? De legger opp til at det er noe viktig hvertfall.

Samtalen mellom Sawyer og Widmore var fet. Sawyer er skikkelig laid back og viser ingen tegn til redsel mens Widmore er tydeligvis fascinert av dette.

normal_recon636.jpg

Taktikken til Sawyer er å fortelle sannheten til begge parter. Han forteller Widmore om UnLockes plan, og han forteller senere Unlocke om Widmores plan.

På denne måten kan han og Kate finne muligheten til å ditche festen med ubåten, mens Widmore og UnLocke har sin lille krig seg imellom.

God plan, Sawyer.. God plan! Bortsett fra.. hvem kan styre ubåten??

Ser for meg alt går som planlagt der Sawyer og Kate sniker seg inn i ubåten med herlig Giachinno-musikk og de løper inn i styrerommet, og blir møtt av en vegg med knapper og joysticker og skjermer...

Det er en liten pinlig stillhet, som blir brutt av..

SAWYER: «Son of a BITCH!!!!»

Fra spøk til alvor håper jeg virkelg Sawyer har en større plan enn dette.. Og det tror jeg han har.. Husker dere «The Long Con» fra sesong 2, der hovedkrangelen var om hvem som hadde hovedkontroll over alle våpnene i The Swan? I en utrolig kompleks uttenkt plan, spiller han på paranoiaen med å lure alle sammen trill rundt; inkludert Kate..

Spørs om han ikke kjører en lignende plan her også..

Time will show..

DIV SIDENOTATER

normal_recon481.jpg

• Nok en scene der hovedkarakteren i Sideways-flashet ser sin egen speilrefleksjon. What gives?
  • Artig detalj med broren til Charlie som tydeligvis hadde reist opp fra Sydney for å besøke sin bror i varetekt. Dette tyder jo på at vi kanskje får litt mer Charlie i kommende episoder?
  • Neste episode ser bare episk ut... Gleder meg ubeskrivelig mye!

Endret av OCKi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...