Bladoman Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Hei! Har lyst til å gjøre noe med lydkvaliteten i min Mercedes C180 98' Tidligere i høst byttet jeg ut den orginale CD-spilleren med en Sony CDX-GT630UI. Nå vil jeg gjøre noe med høytalerne, evt sette inn en forsterker. Jeg er ikke ute etter å få til en "rånebil" med masse bass eller noe slikt. Jeg vil ha et rikt lydbilde som oser av kvalitet. Må jeg ha ekstra forsterker for å oppnå dette, eller kan CD-spilleren levere tilstrekkelig? Trenger jeg en liten sub eller to for å få fin bass, eller fins det vanlige høytalere som kan levere tilstrekkelig? Om jeg skal ha ekstra forsterker/sub er det et krav at dette ikke skal ta for stor plass i bagasjerommet. Jeg er avhengig av å ha plass til bagasje. Budsjettet bør ikke overgå 4000kr. På forhånd takk for alle relevante svar! Bjørn Tore Lenke til kommentar
Rairai Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Jeg oppgraderte originalanlegget i min mercedes e240 2000, da byttet jeg ut elementene foran og bak, med ordentlig isolasjon for å slippe vibrering og sånn, aktiv bass som ble lagt i et av siderommene i bagasjerommet så det er helt skjult pluss installasjon på jobben, det kosta meg 11000, hadde vel spart mye om jeg bare kjøpte noen elementer og bytta selv men da ble det gjort ordentlig hvertfall, det var pioneer høyttalere. De i butikken sa at det holdt med å bare bytte elementene foran ettersom det er jeg som kjører bilen og da sitter foran, men jeg bytta bak og, burde kanskje spart de pengene, jeg vet ikke. Du trenger nok en egen basser ja, jeg syns det er alt for lite nå i forhold til hva jeg hadde før (før hadde jeg 12" med egen forsterker i gamlebilen) men det trengs en bass i tillegg til elementene uansett spør du meg, for de lavere frekvensene. Et alternativ med basser var en sånn lang relativt flat basser som man har langs gulvet baki som man kan legge bagasje og greier oppå hvis jeg forstod riktig, men da er det ikke skjult da. Tror det var noe ala denne: http://www.talkaudio.co.uk/index.php?option=com_content&task=view&id=417&Itemid=54 Du kan jo starte med å bare bytte ut elementene foran og se om du finner en aktiv sub du får skjult ett sted bak da, det ville vel jeg gjort isåfall. Spillern din er nok grei nok alene den, men alltid bedre med forsterker, men da blir det et spørsmål om plass og penger igjen. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Den første feilen du gjorde, var å kjøpe en sony spiller, for disse er ikke noe gode på lydkvalitet. Videre så holder ikke 4000kr så langt for å oppnå det du er ute etter. For 4K så får du et sett ok høyttalere foran, og en forsterker til dem. Dette vil nok bli ganske mye bedre enn det du har nå Skal du ha høyttalere som låter pent, så bør du se nærmere på focal, morel rainbow og polk audio feks. Transmedia her inne, som forhandler bla rainbow, kan sikkert gi deg et ok tilbud Lenke til kommentar
Bladoman Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 (endret) Ok, la oss se bort ifra "oser av kvalitet" Jeg vil ha en grei oppgradering fra det som står i oginalt. Hva slags amp hadde vert aktuelt om jeg bare bytter fronthøytalerne? Forslag til gode bang/buck-høytalere? Skal kunne spille høyt nok, samt med grei kvalitet. Hva med denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=7683&katid=35&mid=m436&id=&vn=736 Endret 15. mars 2010 av Bladoman Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Ville heller kjøpt denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8092&katid=34&mid=m436&id=&vn=736 Og disse: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6937&katid=649&mid=m436&id=&vn=736 Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Hvis du vil ha en bedre spiller, så har jeg en liggende. Det er en Pioneer deh-3000mp, brukt i underkant av ett år. Den er vesentlig bedre enn Sony-spilleren din i lydkvalitet, jeg bytta bare pga. behovet for flere rca-utganer (forsterkere). Den gir god lyd, har tre-bånds EQ, fader, osv.: Pioneer deh-3000mp. Lenke til kommentar
Bladoman Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 Det du linket til ser greit ut, skaffer sannsynligvis det der. Da er jeg joppe i 4675kr + kabler = ca 5k. Vil ikke gå utover dette med det første, og forøvrig ønsker jeg å ha usb-inngang på cd-spilleren -> Sony'en Denne ampen klarer jeg vel å gjemme i bagasjerommet ganske enkelt? Er det kabelsettet som er listet som tilbehør på bilradiospes å anbefale? Hvor ville dere montert de nye høytalerne? Bytte ut de dårlige i front, eller sette de bak på hatthyllen? Takk for svar, og beklager amatøriske(les: nooby) spørsmål! Mvh Bjørn Tore Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Det er foran du sitter og kjører, og da er det der du vil ha lyden Forsterkeren er liten i størrelse, og bude gå fint å skjule. feks under setet. Lenke til kommentar
Bladoman Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 OK, takk for alle svar, spesielt cossiemk1! Da tror jeg sannelig at jeg bare bestiller det foreslåtte. Går ut ifra at de høytalerne passer innenfor dekslet der de gamle fronthøytalerne står. Takk igjen! BT Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Du må nesten sjekke hvor store høyttalere du har fra før, mulig det er 5,25" der, men da finnes det overganger til 6,5"... Transmedia.no har overgang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå