Simen1 Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Jeg vurderer å kjøpe en brukt Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro II HSM for Pentax. Den skal være nylig justert på verksted så jeg regner med fokusen treffer bra. Alt innhold i eska og kvittering følger med. Serienr er OK i forhold til kameraregisteret. Er det noe jeg bør passe på eller vite om denne før jeg viser min interesse? Hvilken pris er fornuftig? (Nypris ligger på modellene for Canon og Nikon ligger på ca 6000 kr) Er det en kvalitetsmessig god kombinasjon med 2.0X Teleconverter EX APO DG? (Jeg vet at den er listet som teknisk kompatibel. Spørsmålet går på kvalitet.) Vil Objektivet fungere bra i kombinasjon med rimeligere 2x telekonvertere? (Jeg tror Tamron har en til nesten halve prisen) Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) Jeg kjøpte en sånn brukt på ebay. Funker flott, litt frontfokusering, men ok ved hjelp av AF micro adjust. Bildekvaliteten er meget god (på høyde med Canon 70-200 F2.8L, som jeg også har), og den fokuserer raskt. Egentlig ingenting å utsette på den, i hvertfall om du får en som fokuserer riktig. Har ikke prøvd den med teleconverter. Vurderer å kjøpe den nye versjonen med stabilisering når den kommer i salg, med stabilisering må dette bli det perfekte mest-for-pengene telezoom-objektivet. Ca 5000 er en fornuftig bruktpris om den er kjøpt ny i Norge. edit - jeg kom på en ting jeg savner med den. En knapp for å begrense fokusområdet hadde gjort seg. Spesielt i og med at den fokuserer helt ned til 1 meter (tilsvarende fra andre merker stopper rundt 1.4 meter) kan det ta litt langt tid å fokusere hvis den først skal skru seg helt ned på nærgrensa før den snur og går oppover igjen. Endret 16. mars 2010 av ventle Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Jeg får den stabilisert via kamerahuset (Pentax) så jeg regner med det blir en glimrende kombinasjon med f/2,8. Jeg har lest litt rundt og sett at den har fått litt kritikk for skarpheten, særlig i hjørnene, ved 200mm f/2,8. Har du merket det som negativt? Hva synes du om tyngden på drøye 1300 gram? (Jeg er ingen ivrig stativbruker) Selger sier at justeringen på verksted innebar en oppgradering (chip?) som skulle gjøre den kompatibel med Pentax K-7. Kan jeg forvente at den må oppgraderes i framtida for å støtte nye kameraer? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Har ikke opplevd noen problemer med uskarpe hjørner, og jeg bruker den på fullformat, så da skulle det vært ekstra avslørende. Legger ved ett bilde som ikke er beskjært eller oppskarpet, kun forminsket, tatt med det aktuelle objektivet, ser rimelig skarpt ut helt ut til hjørnene (kan se om jeg finner noe 100% crop jeg kan legge ut når jeg kommer hjem). Vekta merkes, helt klart. Nå bruker jeg den sammen med ett kamera som veier enda mer enn objektivet, så jeg har på en måte godtatt at ting veier litt (og de to sammen er jo da ganske godt balansert, selv om vi snakker nesten 3 kg kamera og glass). Da jeg brukte Canon'en sammen med 400D var det ett must å ha vertikalgrep og håndreim påmontert om jeg skulle skyte over lengre tid, f.eks. på idrettsarrangementer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Så vidt der er mulig å bedømme så virker det skarpt det der, men EXIF sier 70mm og f/5,6. Der har jeg ikke lest noe negativt om skarpheten. Det var hovedsaklig 200mm f/2,8 det var en del kritikk mot. Ellers så virker det som det kan bli for tungt for meg. Jeg foretrekker litt lettere oppakning. Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk ingen objektiver over 550 gram. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Legger ved det som må være en av tidenes mest uvitenskapelige skarpheststester. Bildet er ikke beskåret, ikke oppskarpet og ikke forminsket. 200mm, F2.8, ISO800. Bilderamme med 1.5x crop er markert med rødt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Tusen takk. Det sier meg ganske mye om hvilken skarphet jeg kan forvente. Den virker ikke helt overbevisende på 200/2,8 men så er jo det langt i fra den eneste kombinasjonen av brennvidde og blender som vil bli brukt. Men jeg tror det største ankepunktet må være vekt. Så var det den vanskelige avgjørelsen... Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Sigmas telekonvertere til Pentax vil nok ikke gi AF med et 70-200 HSM. Et bedre alternativ er visse typer eldre telekonvertere med SDM/HSM-kontakter (tidl. motorisert zoom). Husker dgog ikke eksakt hvilke. Rent for øvrig kan kanskje Sigmas 50-150 være interessant om vekten skal ned. Vanvittig skarp på 150mm er den ikke, men fullstendig brukbar. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 fikk tilbud om og kjøpe http://www.japanphoto.no/product/objektiv/tamron/tamron-af-70-200mm-f2-8-for-canon/ til 4000kr er dette noe og gå for? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Sånn for moro skyld gjorde jeg samme testen med Canon 70-200 2.8L. Testoppsettet er det samme, men kameraet har 1.6x crop slik at utsnittet blir litt trangere. Mistenker at denne ikke fokuserer 100% riktig, men uten liveview eller AF micro adjust og veldig liten søker er det vanskelig å sjekke. 200mm, F2.8, ISO400, 1/2 sekund, stativ. Ingen etterbehandling utenom setting av hvitbalanse og eksportering til jpeg. yavel: foreslår at du lager en egen tråd da objektivet du spør om ikke er diskutert i denne Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2010 Sigmaen virker litt dårligere på CA og kontrast i hjørnene. Canon og Sigmaen har senterfokus litt på ulike plasser så det er litt vanskeligere å sammenligne direkte. De virker som de er ganske jevnbyrdige i senter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå