Gå til innhold

– HD er ikke spennende (Wii)

Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg forstår at de som er vant til å spille HD kan synes det er trist å gå tilbake til SD(hvis det er det ikke-HD heter), selv spiller jeg gjevnlig eller mer på SD enn HD, og derfor er ikke SD et skritt tilbake.

Du må huske på at HD ikke nødvendigvis betyr at grafikken må se ut som Gears of War 2, God of War 3 eller Heavy Rain.

HD er altså bedre og mer detaljert bilde. To egenskaper som på ingen måte ville påvirket f.eks Super Mario eller Monkey Island på en negativ måte. Så sånn sett er det bare tull som de sier at HD ikke er nødvendig på neste generasjon konsoll, for det er det.

Om Nintendo ikke vil flytte seg grafisk fra hvordan det er på Wii så er det helt greit, men HD er ikke noe negativt. Hadde Nintendo vært først ute med HD så hadde nok pipa hatt en annen lyd tenker jeg.

Ingen her som sier at HD er negativt. Ikke misforstå. Jeg elsker god grafikk og kan vel kalle meg grafikkhore. Men HD er ingen forutsetning for gode spill. Det er poenget her, og Nintendo har vist at det stemmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD er ikke uinteressant. Om 2 år er HD en "hygienefaktor", og en konsoll som ikke støtter dette blir bare dustete. Nå tror jeg dog Nintendo definitivt har tenkt å støtte full HD, men at dette ikke er hovedfokuset. Veldig innovativt er jo full HD tross alt ikke.

Lenke til kommentar

Vi må jo huske på at det er ikke mer enn ett par år siden at salget av LCD TV begynte å selge mer enn CRT-skjermer. Grafene ble krysset i Q4 2007 faktisk. Det betyr jo selvsagt at det finnes langt flere CRT-skjermer i markedet enn HD-skjermer i dag.

Dette vet iallefall folkene hos Nintendo

Lenke til kommentar

det er en dokumentert sammenheng mellom hvor bra spill er og hvor bra grafikk de har.

AtW

Hvor? Dette vil jeg gjerne se.

Desverre klarer jeg ikke å finne hovedundersøkelsen jeg tenkte på, der det var et enkelt skytebasert spill med forskjellige sprites der folk bedømte spillets kvalitet, om jeg ikke husker feil, jeg fant en annen litt mer diffus rapport med noen referanser som også handler om emnet http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.124.9439&rep=rep1&type=pdf, men det var ikke den konkrete undersøkelsen jeg opprinnelig tenkte på.

AtW

Lenke til kommentar

det er en dokumentert sammenheng mellom hvor bra spill er og hvor bra grafikk de har.

AtW

Desverre klarer jeg ikke å finne hovedundersøkelsen jeg tenkte på, der det var et enkelt skytebasert spill med forskjellige sprites der folk bedømte spillets kvalitet, om jeg ikke husker feil, jeg fant en annen litt mer diffus rapport med noen referanser som også handler om emnet http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.124.9439&rep=rep1&type=pdf, men det var ikke den konkrete undersøkelsen jeg opprinnelig tenkte på.

AtW

Det høres ikke ut som en undersøkelse man kan trekke generelle konklusjoner ut av, AtW. Det eneste man kan konkludere av den undersøkelsen du beskriver, er at ett og samme spill vil bedømmes mer positivt om grafikken bedres, som igjen kan tilskrives at det meste har et forbedringspotensiale.

Å dra dette videre til at alle PS3/X360-spill er bedre enn Wii-spill fordi de har bedre grafikk, er en konklusjon undersøkelsen rett og slett ikke har dekning for. Sammenligner man ulike spill vil andre kriterier komme med i bildet også, ikke minst personlige preferanser. Man kan ikke dokumentere smak.

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Det høres ikke ut som en undersøkelse man kan trekke generelle konklusjoner ut av, AtW. Det eneste man kan konkludere av den undersøkelsen du beskriver, er at ett og samme spill vil bedømmes mer positivt om grafikken bedres, som igjen kan tilskrives at det meste har et forbedringspotensiale.

Å dra dette videre til at alle PS3/X360-spill er bedre enn Wii-spill fordi de har bedre grafikk, er en konklusjon undersøkelsen rett og slett ikke har dekning for. Sammenligner man ulike spill vil andre kriterier komme med i bildet også, ikke minst personlige preferanser. Man kan ikke dokumentere smak.

Jeg har da aldri påstått noe i nærheten av at alle PS3/x360-spill er bedre enn Wii-spill? Bedre grafikk gjør spill bedre, det er det jeg har sagt, argumentert for, og det er denne type ting undersøkelsene handler om. For å være helt ærlig er det i mine øyne ganske oppsiktsvekkende å mene noe annet, hvorfor i alle dager skulle ikke høyere kvalitet på et av spillets aspekt gjøre det bedre? Hadde jo vært interessant å gi ut et spill, der du kunne velge mellom høy og lav kvalitet på grafikken, uten at det spillte inn på ytelse eller gameplay, og sett hvor mange som valgte lav.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Jeg har da aldri påstått noe i nærheten av at alle PS3/x360-spill er bedre enn Wii-spill? Bedre grafikk gjør spill bedre, det er det jeg har sagt, argumentert for, og det er denne type ting undersøkelsene handler om. For å være helt ærlig er det i mine øyne ganske oppsiktsvekkende å mene noe annet, hvorfor i alle dager skulle ikke høyere kvalitet på et av spillets aspekt gjøre det bedre? Hadde jo vært interessant å gi ut et spill, der du kunne velge mellom høy og lav kvalitet på grafikken, uten at det spillte inn på ytelse eller gameplay, og sett hvor mange som valgte lav.

AtW

Det er ikke noen automatikk i at god grafikk gjør spill bedre, ei heller at de gjør de dårligere. Saken er at dette ikke er en vedtatt sannhet, og da er det feil å argumentere med det som grunnlag.

Hvorfor er det slik at det spillet som ligger høyest på gameranking er The Legend of Zelda: Ocarina of Time fra 1998? Joda, den gangen fantes det ikke bedre grafikk, men om det du påstår er riktig burde vel et og annet spill klatret forbi denne tittelen i årenes løp?

Lenke til kommentar

Det er ikke noen automatikk i at god grafikk gjør spill bedre, ei heller at de gjør de dårligere. Saken er at dette ikke er en vedtatt sannhet, og da er det feil å argumentere med det som grunnlag.

Hvorfor er det slik at det spillet som ligger høyest på gameranking er The Legend of Zelda: Ocarina of Time fra 1998? Joda, den gangen fantes det ikke bedre grafikk, men om det du påstår er riktig burde vel et og annet spill klatret forbi denne tittelen i årenes løp?

Nå har jeg riktignok ikke sett store mengder forskning på det, men det jeg har sett viser at bedre grafikk gjør spillene bedre, det virker da vitterlig som det er slik når du ser deg rundt også, hvor mange tror du velger dårlig grafikk når de kan velge mellom god og dårlig grafikk, og alt annet holdet likt?

Gamerankings er en oversikt over hva reviewsider har gitt slags score, det burde være blendene åpenbart at skalaen flytter seg på sånne ting, etter som teknologien blir bedre, et spill som fikk 10/10 i grafikk av amiga power i grafikk i 1990 vil ikke få det samme i dag. Jeg mistenker at du vet dette godt.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror vi snakker rundt hverandre, AtW. Ditt første utsagn kan tolkes dithen at for et spill skal være bra, må det ha bra grafikk, og at spillet er proposjonelt bra med nivået på grafikken.

Selvsagt vil et og samme spill oppleves som "bedre" om grafikken forbedres, det tror jeg ingen vil motsi deg på. Men det er ikke det samme som å si at spillet må ha god grafikk for å være bra.

Dinsdale: en gang i tiden var Oot noe av det peneste jeg hadde sett. Husker fremdeles hvordan jeg satt med haka på knærne da jeg spilte. Morsomt å se hvordan målestokken forflytter seg ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror vi snakker rundt hverandre, AtW. Ditt første utsagn kan tolkes dithen at for et spill skal være bra, må det ha bra grafikk, og at spillet er proposjonelt bra med nivået på grafikken.

Selvsagt vil et og samme spill oppleves som "bedre" om grafikken forbedres, det tror jeg ingen vil motsi deg på. Men det er ikke det samme som å si at spillet må ha god grafikk for å være bra.

Dinsdale: en gang i tiden var Oot noe av det peneste jeg hadde sett. Husker fremdeles hvordan jeg satt med haka på knærne da jeg spilte. Morsomt å se hvordan målestokken forflytter seg ;)

jeg uttalte at det er en sammenheng mellom spillets grafikk og hvor bra det er, således er det jo gjerne proposjonalt. Mao, jo bedre grafikk, jo bedre spill. Det kan jo selvsagt tolkes dithen at spill må ha god grafikk for å være bra, men det var ikke min uttalelse, og det virker som vi er enige egentlig. Bedre grafikk gir bedre spill, grafikk er ikke det eneste som spiller inn på et spills kvalitet.

AtW

Lenke til kommentar

En annen måte å si det på er kanskje at dårlig grafikk gjør et bra spill dårligere. F.eks. Super Mario Galaxy er allerede et knall spill. Men hadde det vært like morsomt i NES-grafikk? Kanskje, kanskje ikke. Hadde det sett enda lekrere ut i full HD? Ganske sikkert.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Tror nok ikke at det var grafikken som dro Zelda til topps. Uten at jeg har sjekket det, fantes det sikkert spill som så bedre ut i -98. Det var ok heller atmosfære og gameplay som dro dette så høyt opp.

Gears og War med pikselert grafikk er naturligvis ikke like kult som med Unreal 3, men grafikk er noe man sikler på en liten stund. Så er det ikke så viktig lenger. Da må spillet lene seg på andre kriterier som gameplay, brettdesign, musikk etc.

Lenke til kommentar

En annen måte å si det på er kanskje at dårlig grafikk gjør et bra spill dårligere. F.eks. Super Mario Galaxy er allerede et knall spill. Men hadde det vært like morsomt i NES-grafikk? Kanskje, kanskje ikke. Hadde det sett enda lekrere ut i full HD? Ganske sikkert.

Høyere oppløsning på det der? *sikle*

Lenke til kommentar

Bedre å sammenligne med N64 grafikk da ;)

Hadde vært tøft med Super Mario 64 i HD :dribble:

Lenke til kommentar

Tror nok ikke at det var grafikken som dro Zelda til topps. Uten at jeg har sjekket det, fantes det sikkert spill som så bedre ut i -98. Det var ok heller atmosfære og gameplay som dro dette så høyt opp.

Gears og War med pikselert grafikk er naturligvis ikke like kult som med Unreal 3, men grafikk er noe man sikler på en liten stund. Så er det ikke så viktig lenger. Da må spillet lene seg på andre kriterier som gameplay, brettdesign, musikk etc.

De fleste legandariske titler hadde god grafikk når de kom ut. Ellers argumenterer du tilsynelatende imot et standpunkt ingen har, nemlig at det KUN er grafikk som spiller inn på spillopplevelsen.

AtW

Lenke til kommentar

De fleste legandariske titler hadde god grafikk når de kom ut. Ellers argumenterer du tilsynelatende imot et standpunkt ingen har, nemlig at det KUN er grafikk som spiller inn på spillopplevelsen.

AtW

Neida, det har jeg ikke sagt og det vet du at jeg ikke mener. Vi får være enige om å være uenige.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var ikke at du mente det, poenget var at argumentene dine stort sett bare er "gyldige" mot påstanden at kun grafikk teller for spillopplevelsen. At andre aspekter også telelr for spillopplevelsen har ingen innvirkning på hvor riktig elelr feil det er å si at grafikk teller. Spill er en samlet totalpakke, hverken historie, lyd, gamplay eller kontroller er uvikitg for opplevelsen, jeg skjønner ikke hvorfor akkurat grafikk liksom skal være det.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror folk misforstår når de tolker Nintendo i den retning av Nintendo ikke synes HD er viktig. Eller tror at Nintendo mener at HD er irrelevant, og dermed ikke noe å bry seg om. Selvfølgelig ser Nintendo nytten av høyere oppløsning i spill. Kun en idiot ville jo påstå at man kan representere den samme detaljgjengivelsen i 480p som i 1080p. Det er ingen som påstår at høy oppløsning ikke gir flere muligheter hva angår det grafiske.

Når Nintendo sier at HD ikke er spennende, tolker jeg det dit hen at Nintendo mener 1080p oppløsning på de neste konsollene er en selvfølge. Både Microsoft og Sony kommer med 100% sikkerhet til å støtte HD-oppløsninger på sine neste konsoller. Og ettersom HD-TVer er blitt såpass utbredt i dagens marked vil nok også Nintendo ha støtte for slike oppløsninger på sin neste konsoll. Nettopp fordi alle konsollprodusentene har tenkt til å støtte High Definition-oppløsninger på sine neste konsoller er ikke HD spennende.

Det er ikke hvilken konsoll som støtter HD som vil være det avgjørende ved neste generasjons-konsoller. Snarere tvert imot, det vil være irrelevant. Det som vil ha noe å si er på hvilke andre områder konsollene innoverer. Om Microsoft og Sony kjører samme løpet med sine neste konsoller som med dagens konsoller, vil det jo ikke være noe spennende og nytt ved dem som gir en noen grunn til å velge den ene over den andre. Om de derimot innoverer på et eller annet område kan det være grunner til å velge en over den andre. Det er dette Nintendo hentyder til når de sier at HD ikke er spennende, slik jeg tolker det iallefall.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...