Gå til innhold

Muntlig framføring om The Doors, hva må jeg ha med?

Plankehaug

Anbefalte innlegg

Heisann, skal ha en muntlig framføring om The Doors i musikken.

Så da lurte jeg på om hva som er lurt å ha med? Snakke litt om CDene, dems, og litt om band medlemmene. Så lurte jeg på hva som er typisk The doors?

Så spørsmålet er egentlig; hva er typiske trekk ved the doors? og hvordan di skilte seg ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, skal ha en muntlig framføring om The Doors i musikken.

Så da lurte jeg på om hva som er lurt å ha med? Snakke litt om CDene, dems, og litt om band medlemmene. Så lurte jeg på hva som er typisk The doors?

Så spørsmålet er egentlig; hva er typiske trekk ved the doors? og hvordan di skilte seg ut?

Last ned eller kjøp filmen "The Doors". Der finner du nok mange svar.

Lenke til kommentar

Er det musikkhistorisk? Uansett, det viktigste er jo hva som kjennetegnet musikken deres og hva som gjorde dem unike. Som at Jim Morrison var et tidlig eksempel på et ungdomsikon på sekstitallet, at Ray Manzareks orgelspilling skilte dem ut i mengden og at musikken deres var preget av utforsking av klang og alskens effekter og at den var statisk. I tillegg til at de var populære i hippiebevegelsen og regnes for å være et psykedelisk band, men med veldig tradisjonelle trekk. :)

Lenke til kommentar

Hvor musikkinteressert er læreren din? Det kan spille en liten rolle, skjønner du. Det er ikke alle lærere som synes det er noe som helst interessant å sitte å høre om sekstitalls heroinmusikk - så jeg vet ikke om du skal fokusere på at selve fremføringen er bra og at du er lite manusavhengig og sånn eller om du skal fokusere på innholdet og selve bandet.

Jeg fikk 4- på en framføring om popkultur eller noe for en stund siden, hvor læreren mente jeg fokuserte for mye på musikken jeg fortalte om og trakk inn for mye detaljer og sånn. Jeg hadde fått minst 5 hvis jeg hadde dempet litt på informasjonen og heller fokusert mer på en god fremføring.

Uansett.

Veldig viktig at du får formidlet hvilket stort ikon Jim Morrison var og er for ungdom som voksne. Jeg vil si at han har oppnådd spirituell status blant visse grupper, og han var en særdeles karismatisk frontfigur i bandet sitt. Han og bandet hadde jo en del kontroversielle, eller oppsiktsvekkende sangtekster og opptredener, det synes jeg du også bør få med.

Også kan du jo fortelle litt om det distinktive elektriske pianoet som jeg vil si er ganske unikt for The Doors.

Endret av Frdlr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...