Skribenten_ Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Fortiden er det olje og nermest kun olje Norge lever av. I fremtiden vil jo den ta slutt en gang. Det er så mye snakk om at norge investerer utrolig mye penger i utland og på verdensbørsen, slik at de etter omsidig mange år kan leve av rentene og avkastningene. Dersom Norge gjennomsnittelig har en årsbudsjett på rundt 1000 mrd, så er da planen at de pengene skal være være renter og avkasninger fra tidlige investeringer? Vis det så er slik, kan Norge da i teorien bare lene seg bakover og innkasere avkastninene. Kan man grovt sett sammenligne det med at dersom jeg putter 50 mill i banken, så kan trenger jeg aldri mer å jobbe og kun kan leve godt på rentene. Er dette Norges plan for fremtiden? Det virker litt sånn hvertfall.... Lenke til kommentar
rolax Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Hvis jeg har forstått det rett, så er det derfor det er så mye fokus på innovasjon. Slik at vi kan ha noe konkret å leve på i fremtiden. Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Ingenting vokser inn i skyene. Vi er gissler i en økonomi som må vokse fortere og fortere for å holde tritt med en økende pengeforsyning hvis endelige konsekvens er fullestendig kollaps. Lenke til kommentar
wilberforce Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Dette med oljepenger/felt/fond er politisk pjatt for å fremheve Norge som noe spesielt i verden. 80% av Norges nasjonalformue er den menneskelige kapital. Det er derfor det er så viktig å ha en høyt utdannet, effektiv og likestilt befolkning/arbeidsstyrke. Oljefond og infastruktur er noe som kan gå opp/ned relativt raskt, mens en befolkning tar det mange generasjoner å endre. Heldigvis har vi en relativt god utdanning og en stor arbeidstyrke fortsatt, selv om oljen gjør oss sløvere. Det som er problematisk er at en del ungdom faller utenfor arbeidsliv/utdanning og dermed aldri skaffer seg noe kompetanse som vil være viktig i fremtiden når arbeidsmarkedet må forandres til å i større grad konkurrere med omverden. Et annet stort problem er den store importen av trygdede og analfabeter/lav utdannede fra utlandet som en aldri vil klare å omstille den dagen oljepengene tar slutt, men som vi har råd til for øyeblikket pga. oljepenger. Barn av disse vil igjen øke problemene ytterligere fordi disse har en større tendens til å følge i samme løp, ref. sosial mobilitet. Demografien i Norge er det mye viktigere å se på enn antall mrd i et oljefond, og desverre er det altfor lite fokus på dette i politikken fordi tidshorisonten er for lang til at noen kan score politiske poeng på det. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Dere glemmer at staten er rik, men kommunene er lutfattige. Norges utenlandsgjeld er faktisk større enn oljefondet og i utenlandsgjeld per innbygger ligger vi på 7. plass i verden med dobbelt så stor gjeld som USA. Lenke til kommentar
rolax Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Dere glemmer at staten er rik, men kommunene er lutfattige. Norges utenlandsgjeld er faktisk større enn oljefondet og i utenlandsgjeld per innbygger ligger vi på 7. plass i verden med dobbelt så stor gjeld som USA. Kan jeg be om kilde? Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 (endret) Dere glemmer at staten er rik, men kommunene er lutfattige. Norges utenlandsgjeld er faktisk større enn oljefondet og i utenlandsgjeld per innbygger ligger vi på 7. plass i verden med dobbelt så stor gjeld som USA. Kan du dokumentere dette Robert? Veldig kontroversiell påstand du kommer med, dermed hadde det vært fint om du i det minste kan forklare hvor har du hentet dette siden det er ikke meg kjent at Norge har utlandsgjeld. Jeg er forøvrig enig med wilberforce, den største inntektskilden til Norge kommer ikke fra oljefondet, det er faktisk skatter og avgifter som utgjør den største delen av statlig innkom. Avkastingen fra oljefondet er ikke i nærheten nok til å finansiere dagens utgiftsposter. Jeg mener vi trenger å tenke alternativt, dvs. nye inntektskilder etter oljeladeren. Miljøvennlig teknologi kommer til å skape mye inntekter og mange arbeidsplasser i fremtiden, dermed er en investering i forskning alfa omega. I tillegg er en stor satsing på infrastruktur en viktig variabel for at Norge skal lykkes i fremtiden. Endret 15. mars 2010 av statsviter Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Dere glemmer at staten er rik, men kommunene er lutfattige. Norges utenlandsgjeld er faktisk større enn oljefondet og i utenlandsgjeld per innbygger ligger vi på 7. plass i verden med dobbelt så stor gjeld som USA.Kan jeg be om kilde? http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt Lenke til kommentar
rolax Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Dere glemmer at staten er rik, men kommunene er lutfattige. Norges utenlandsgjeld er faktisk større enn oljefondet og i utenlandsgjeld per innbygger ligger vi på 7. plass i verden med dobbelt så stor gjeld som USA.Kan jeg be om kilde? http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt Ser den, men eksporten er igjen nesten dobbelt så stor som utenlandsgjelden. Altså utlandet skylder oss nesten dobbelt så mye som vi skylder dem. Det vil si at vi går i pluss. http://www.ssb.no/emner/09/ur_okonomi/ Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Ser den, men eksporten er igjen nesten dobbelt så stor som utenlandsgjelden.Feil, nesten dobbelt så stor som importen.Altså utlandet skylder oss nesten dobbelt så mye som vi skylder dem. Det vil si at vi går i pluss.Du forveksler som sagt import og utenlandsgjeld. Vi har handelsoverskudd som jo er bra, men likevel øker vår utenlandsgjeld. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Hvis jeg har forstått det rett, så er det derfor det er så mye fokus på innovasjon. Slik at vi kan ha noe konkret å leve på i fremtiden. Hvilket fokus på innovasjon er det du tenker på om jeg tør spørre? Jeg syns nå det ser ut som vi står og stamper på dette. Er en grunn til at noen eksperter begynner å snakke om reel frykt for hollansk syke i Norge. Er skumle saker i grunnen, vi har ikke noe særlig konkret å leve av når oljen tar slutt. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Han tenker muligens på Innovasjon Norge som skulle hjelpe til med innovasjon, men det de bruker mest penger på er støtte til oppussing av fjøs. Det er til å gråte over at det var de som skulle hjelpe til med å finne det vi skal leve av i fremtiden. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6629844 http://www.bi.no/Hovedstruktur/Forskning-20/Nyheter-20/Nyheter-2009/Innovasjon-i-krise-/ Lenke til kommentar
rolax Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Tenkte på Innovasjon Norge ja. Lenke til kommentar
rolax Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Ser den, men eksporten er igjen nesten dobbelt så stor som utenlandsgjelden.Feil, nesten dobbelt så stor som importen.Altså utlandet skylder oss nesten dobbelt så mye som vi skylder dem. Det vil si at vi går i pluss.Du forveksler som sagt import og utenlandsgjeld. Vi har handelsoverskudd som jo er bra, men likevel øker vår utenlandsgjeld. Ok. Misforståelse fra min side. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Han tenker muligens på Innovasjon Norge som skulle hjelpe til med innovasjon, men det de bruker mest penger på er støtte til oppussing av fjøs. Det er til å gråte over at det var de som skulle hjelpe til med å finne det vi skal leve av i fremtiden. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6629844 http://www.bi.no/Hovedstruktur/Forskning-20/Nyheter-20/Nyheter-2009/Innovasjon-i-krise-/ Vel greit. Syns så ikke de gjør så forbanna mye de heller da, men det er nå faktisk en organisasjon som driver med innovasjon så får poeng for den. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hvis vi begynner med hive folk ut i arbeid og slutte å pøse ut penger til tull har vi kommet en land vei. Ta vekk formueskatten slik at det kan innvisteres i nye arbeidsplasser. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Har lest at noen økonomer påstår at Norge kommer til å dra en Hollandsk syke snart hvis landet ikke skjerper seg ASAP. http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_disease Er vi på god vei dit nå? Da jeg leste om den hollandske syken, ser jeg skremmende mange likheter. Syns utviklingen er bekymringsverdig, og ikke minst begynner man vel å vise mer og mer skepsis til staten når man får mindre og mindre for skattepengene sine. Det vi trenger er utdannings-/kompetansekrav på politikere. Noen som har peil på investering og som får ting gjort. Jeg tror vi kan stemme på hvilket parti vi vil, men så lenge de ikke har bra nok kompetanse, så kommer vi til kort uansett. Hvis vi får vedtatt en slik lov, så ville vi fått langt dyktigere politikere og forhåpentligvis et bedre land også. (men en slik lov kommer vel aldri, de nåværende vil vel da ikke bli utkonkurrert. Men det ville vært en god drøm) Endret 17. mars 2010 av morningstar665 Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Du forveksler som sagt import og utenlandsgjeld. Vi har handelsoverskudd som jo er bra, men likevel øker vår utenlandsgjeld. Listen det er lenket til viser bare bruttogjeld og inkluderer ikke fordringer. Heldigvis øker utenlandsfordringene våre mer enn utenlandsgjelden. http://www.ssb.no/intinvpos/ Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Joda, det er brutto og ikke netto, men likevel synes jeg man bør være klar over at det er mange institusjoner i Norge som har store økonomiske problemer og at vi har en brutto utenlandsgjeld per innbygger som er over 25 ganger større enn den i Hellas. Tipper det er få som er klar over dette, men det vil absolutt påvirke vår økonomi fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå