Gå til innhold

Forsvaret får bot for ulykke - nødvendig?

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2010/03/15/nyheter/innenriks/forsvaret/10859703/

Forsvaret må betale 10 millioner kroner i bot for ulykken på Rena som kostet en soldat livet. Ja, det er selvfølgelig uakseptabelt og trist at slikt skjer, men er dette rett handling? Et sitat fra artikkelen:

Politiadvokat Helge A. Eidsvaag ved Hedmark politidistrikt opplyser i en pressemelding at de mener ulykken skyldes manglende opplæring, oppfølging og kontroll ved at Forsvaret har latt Ingeniørbataljonen Pansret ingeniørkompani innarbeide en egen praksis for bruk av pansret personellkjøretøy, M-113, som ikke er slik den er beskrevet for andre deler av Forsvaret.

Istedet for å gi Forsvaret en bot, en organisasjon som har en tendens til å sprenge budsjettet, mener jeg heller at den gitte summen burde gått til nettopp den forbedringen som trengs for å rette opp i de feilene politiadvokaten peker ut. Det er ikke som om Forsvaret trenger en bot til å fortelle at det som har skjedd er en grov feil, og at det ikke bør skje igjen. Mye heller ser jeg for meg at lederne i forsvaret får en personlig bot, eller i det minste en straff, som for eksempel å miste stillingen.

Hva mener dere? Tror dere betinget stimulus er nødvendig mot en organisasjon som Forsvaret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener i hvert fall at det er vanskelig å peke ut enkeltpersoner som skal bøtelegges. Dette er selvfølgelig en tragisk ulykke, men jeg er også overrasket over det som blir sagt i artikkelen til Dagbladet.

- Familien registrerer og synes det er riktig at departementet er ilagt en høy bot, men mener at tapet ikke kan måles i penger. De finner det videre uforståelig at ingen enkeltpersoner er stilt til ansvar.

Det å peke ut enkeltpersoner blir helt latterlig etter min mening. Det er snakk om en ulykke, tragisk sådan, men å straffe for eksempel vognfører eller lignende blir for dumt. Selvfølgelig er det noe som er "feil" i måten det trenes på, men det å leke krig er ikke risikofritt. Uten å være en ekspert i krigføring, vil jeg tro at det å stå bak panservognen kan være et godt valg.

Dog igjen, virkelig synd når slikt skjer.

Litt mer on-topic syns jeg også det å gi forsvaret en bot er tullete. Selvfølgelig bør etterlatte få "erstatning", men å gi en bot blir litt merkelig syns nå jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...