Gå til innhold

[Løst] Spørsmål ang henger og førerkort klasse B

WheelMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke tillatt totalvekt, og ikke faktisk vekt, som gjelder?

lol, nei. I tilfelle måtte ein ha spesialbygde skrøpelege hengarar til mindre bilar ;).

Wheelman: Du kan trekke en henger med tillatt lasteevne inntil 1300kg.

Men over til mye av det andre har sagt her:

Det GeirG sier her lengere oppe er vettugt.

Henger og bil kan ikke til sammen veie mer enn (tillatt totalvekt) 4250kg. 3500kg+750kg.

Du har lov å kjøre bil som har tillatt totalvekt inntil 3500kg pluss en henger med tillatt totalvekt 750kg.

Så at bil og henger ikke kan veie mer enn 3500kg til sammen er bulle, selv om det bare er klasse B.

Eksempel på dette er min HiAce. Den har en egenvekt på 1900kg, tillatt totalvekt 2800kg. Det betyr at det kun er 700kg igjen til 3500kg-grensa, men pga. 750kg-regelen kan bilen og hengeren tilsammen ha tillatt totalvekt på 3550kg på klasse B.

Men, uansett, BE er verdt det vil jeg mene. Du finner jo nesten ikke IKEA-hengere man kan kjøre uten BE en gang.

Det går forøvrig fort å kjøre opp til BE, og koster rundt 4000kr.

Det er kun obligatorisk med 2 veiledningstimer og 2 timer med sikring av last, pluss oppkjøring.

Kvar får du 1300kg frå? TS spesifiserte 1500kg, regner med han tok det frå vognkortet, skal 1300kg stemme kan ikkje hengaren vege meir enn 200kg.

Nei, det er ikkje "bulle" i samanhengen må vi forholde oss til campingvognregelen, mao 3500kg.

Har ein 4000kr til overs kan BE vere kjekt å ha, men for min del er det på ingen måte ei prioritering.

WheelMan: Som eg allereie har sagt, dersom det stemmer at dykk berre skal trekke 400kg utstyr på ein 450kgs hengar er dykk godt innafor grensa.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Hmm, her har vi en som sier en ting og en annen som sier en annen ting. Jeg lar dere som har peil sitte her og diskutere i nattens sene timer mens jeg sover godt i min seng, for så å våkne i morgen tidlig og forhåpentligvis finne en konklusjon her inne et sted.

Natta.

Lenke til kommentar

HValder, jeg forholder meg til "Campingvognregelen", og den sier at absolutt maksimum tillatt totalvekt på bil og henger må ikke overstige 3500kg.

Det er opplyst om at bilen har en tillatt totalvekt på 2200kg. Da er regnestykket enkelt 3500-2200 = 1300.

1300kg overstiger ikke bilens egenvekt som er opplyst til 1735kg, og i tillegg har bilen lov til å dra en henger på inntil 1500kg (hvis jeg leste riktig).

Hvor i alle dager får du 200kg fra? Har Wheelman spesifisert at bilens tillatte vogntogvekt er 1500kg eller noe? Hæh?

Lenke til kommentar

Hvis du har BE, kan du trekke en henger som faktisk veier 1500kg, uavhengig av tillatt totalvekt på hengeren. Den kan ha tillatt totalvekt på (tenk på et tall) 4000kg om du vil, så lenge den ikke veier mer enn 1500kg når du kjører den.

Men som jeg sa, med B så kan du ikke kjøre med en henger som har lov til å veie mer enn 1300kg, med den bilen.

Enkelt skal det ikke være.

Edit: Men husk, har ikke hengeren driftsbrems kan du kun kjøre max 60km/t. 80km/t gjelder for alle hengere med driftsbrems. (Har hengeren håndbrekk er det naturlig at den også har driftsbrems). 100km/t gjelder med campingvogn som er merket med Top 100 på Motorvei klasse A og B i Tyskland. Fun-fact :p

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Kan vi få litt oppklaring i tala her?

Slik eg har forstått det:

Bil: 1735 kg (+ sjåfør (75kg)).

Hengar: 450kg

Last: 400kg, heile denne vekta og ingenting anna skal på hengaren.

Bilen kan i følge vognkort maksimalt trekke 1500kg (hengar med bremser).

Skal det noko meir i bilen? Passasjerar/meir last?

Utifrå desse tala ser eg ingen grunn til at det ikkje skal gå, med mindre bilen overlastast.

Lenke til kommentar

Ingen som bestrider at det går helt fint å dra hengeren. Bilen skal helt fint klare det. Men han har fremdeles ikke lov.

Edit, forklarer dette enda en gang:

Tillatt totalvekt betyr at det ikke er lov å laste mer enn det som står.

Tillatt totalvekt på bilen er 2200kg.

Tillatt totalvekt på hengeren er 1950kg.

2200kg + 1950kg = 4150kg, du er med?

Man har i utgangspunktet kun lov til å dra en henger med tillatt totalvekt på 750kg, med vanlig klasse B førerkort.

MEN! Hvis hengerens tillatte totalvekt ikke overskrider det bilen veier i seg selv, samt at den tillatte totalvekten tilsammen bil+henger ikke blir over 3500kg, så kan han dra en henger som har tillatt totalvekt 1300kg (eller mindre selvfølgelig).

Med klasse B må man tenke "hvor mye har jeg egentlig lov å laste på hengeren", ikke "hvor mye veier hengeren når jeg kjører med den".

Skjønner du nå HValder?

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Yes, tok meg tid til å slå opp i lovverket, burde sjølvsagt gjort det frå børjan av. Beklager rabalderet ;).

Så aktuelle løsninger blir da å ta BE-lappen, benytte ein skrøpelegare hengar (lavare tillatt totalvekt) eller å benytte ein anna bil.

Lenke til kommentar

Førerkortreglene kan desverre være vanskelige om man ikke leser dem godt og tenker over hva som egentlig står der. Tror det er mange som synder angående tilhengere. Er vel også en del med C1/C som tror det gir dem større rett til å dra på tung henger, noe det ikke gjør.

Men det er slik som BeFs sier, du kan dra på tilhengere som har en tillatt totalvekt på inntil 1300kg. Du kan leie hengere noen ganger for beløpet det koster å ta BE. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fann akkurat ut at eg har sikkert køyrt ulovlig med campingvogna mi...

Egenvekt+Fører på bilen er ca. 1600

Tilatt tot vekt på campingvogn 1300

Dette trodde jeg var gjeldende....

Men så såg jeg at tillatt tot vekt på bil er 2210 kg. Så da er jeg 11 kg for tung...

Då må man vel ha BE, er dette noe man kan ordne selv med vegvesenet? Eller må

man gå via en trafikkskule....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...