Kaptein... Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Eller: Brenn ut Ubuntu ISO-EN Installer den og velg tillegspakkene: SSH-server Samba apt-get install webmin apt-get install torrentflux https://IP_TIL_SERVER:10000 for webmin http://IP_TIL_SERVER/torrentflux Tada :-) Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Skal tenke litt over alt.. For øyeblikket er alt lagt litt på is, pga mye på skolen (tentamener og div.) og er borte i påsken så tar det etter da. Takk for svar! Lenke til kommentar
slacky Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Vil bra smelle til jeg også! Ville selv valgt Ubuntu med Gnome. Det er utrolig lettvint, og kan gjøres på få minutter. Dette er en annbefaling til den som ikke har så mye erfaring med linux. For mer erfarene personer, så vil jo FreeBSD, evt Debian være i det ypperste laget. For å bare si det simpelt, så er det ikke mange store forskjeller i distubisjonene. Så hva en velger er vel ikke så nøye. FreeBSD er dog en utrolig sikker variant, for den som tenker på sikkerhet! Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Må kanskje si meg litt enig med Slacky. Om du ikke har noe erfaring med Linux kan det være en idee å bare legge inn standard ubuntu for også fjærnstyre den med VLC : ) Men om du liker en real utfordring og ønsker å øke din nerdestatus med 200% prosent tar du en server-CLI utgave Lenke til kommentar
Lou Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Har kjørt FreeNAS en måneds tid på en gammel Pentium 4 med 1Gb RAM. Det er en utrolig bra løsning. FreeNAS var null problem å sette opp. Tok under en time å installere og få i gang SMB, FTP, UPnP, dynamisk dns, iSCSI og ikke minst Bittorrent. For BT er Transmission inkludert. Både selve serveren og BT klienten har web- grensesnitt og det er så velfungerende at jeg bare ble sittende å flire. Du kommer aldri til å savne en ”desktop”. Kjører en embedded versjon av FreeNAS. I mitt tilfelle vil det si at selve FreeNAS ligger på en minnepinne som står i en USB port. Når du booter opp lastes serveren over i minnet på PC'en og kjører derifra. Det betyr at samtlige harddisker "stenger" helt ned når ikke det er noen aktivitet. Dette var et krav for min del. Ferdige NAS- bokser gjør det, men om du selv putter en server på en hdd, så kan ikke den spinne ned. Konklusjon så langt er at jeg kommer til å fortsette å bruke FreeNAS. Anbefaler alle å prøve. Det koster 0 kroner og en times trykking. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Skal antagelig gå til inkjøp av en filserver, tenker meg at jeg bygger den selv og da vil jeg jo trenge et OS Så er det noen bra gratis OS til fildelings servere? Hadde selv en ubuntu server, dette er jo kun text basert, var litt vrient å sette opp, det eg brukte mest tid på var faktisk å få hdd'ene til å funke, men det var egentlig ganske lett.. dette er eit enkelt os der en har veldig masse valg etc, til filserver har en jo samba som lar deg dele filer med MS datamaskiner, samba er eit utrulig stort prog som har utrulig mykje valgmuligheter, har selv kjøpt en bok kun om samba, dette er en bibel på rundt 1K sider, alt er nok ikkje kun får lokal filserver, men forklarer litt dypere enn kva nettguidene gjere. Eneste eg misslikte sterkt med ubuntu server var att en må! sette opp sata disker i rekkefølge, dvs: boot disk i sata port 0 (første, står i hk manualen) og så oppover slik at en ikkje må redigere boot fila når en legger til nye disker. Godt fornøgd med stabilitet, støtt som fjell får min del Ellers har eg høyrt masse bra om freenas, eneste som er litt tricky er maskinvare støtte.. Så vist du har lyst å lære linux er ubuntu server ein god plass og starte Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 ThaBear: anngående disker og boot rekkefølge, det du sier er feil. Du kan boote basert på disk label, eller UUID også. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Skjønner det med disker kan være forvirende når man går fra Windows, opplevde det selv også. Men med en gang man forstår det er måten helt overlegen bokstav-kjekksene i Windows. Bare murligheten til å montere opp diskene hvor man ønsker det er et stort pluss. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Takk for mange gode svar. Da blir det nok Ubuntu i første omgang, jeg kan jo tross alt absolut ingeting om linux! hehe Kjønte ikke helt det der med diskene? Hva er forskjellen fra windows hvis de ikke trenger å stå i den rekkefølgen som "TheBear" sa? Jeg har solgt den gamle PC-en min for en del mer enn den var værdt på finn, så nå skal jeg kjøpe inn en ny PC hvor jeg skal ha dette på. Fikk 3600 for min gamle, hva får jeg for dette? Trenger en som er stillegående, noen tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå