Gå til innhold

Ønsker tips om OS til filserver

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, OpenSolaris har mye bra dokumentasjon, samt ZFS. Men høyere inngangsterskel. CentOS/Debian, stort "community" men litt mere jalla dokumentasjon. FreeBSD, liten "community" men enormt bra dokumentasjon, samt ZFS.

For min egendel blir det nok en Linux variant, mdadm(software raid) er godt utprøvd, samt at Linux har god støtte for virtualisering.OpenSolaris har Xen og VirtualBox, FreeBSD har vel bare VirtualBox meg bekjent.

Lenke til kommentar

Har selv en Ubuntu-Server stående hjemme hos meg - shame on me! Vet ikke hvilket nivå av funksjonalitet du ønsker deg, men min kjører i alle fall FTP og Samba. Uansett, om du går for Linux er det ikke så altfor stor forsjell imellom de forskjellige variantene at det gjør noe. Kan da ikke si noe om BSD ettersom jeg har minnimal erfaring med det.

Lenke til kommentar

Freenas er midt i ett vegskille for tiden, den gamle utvikleren har gått ut av prosjektet og startet ett nytt basert på Linux, og ett nytt firma har tatt over Freenas og har startet en full omskrivning til Freenas 0.8 basert på FreeBSD 8.x

Lenke til kommentar

Freenas er midt i ett vegskille for tiden, den gamle utvikleren har gått ut av prosjektet og startet ett nytt basert på Linux, og ett nytt firma har tatt over Freenas og har startet en full omskrivning til Freenas 0.8 basert på FreeBSD 8.x

Dette vil si? xD

Jeg kan vel bare bruke freenad 0.8 ?

Lenke til kommentar

På freeNas så har man vel kun et web grensesnitt? og ikke noen desktop?

- Jeg fant i hvert fall ikke noe slikt..

Så hvis det kun gjennom "weben", hvordan kan man få programmer? slik som eks. utorrent?

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar

På freeNas så har man vel kun et web grensesnitt? og ikke noen desktop?

- Jeg fant i hvert fall ikke noe slikt..

Så hvis det kun gjennom "weben", hvordan kan man få programmer? slik som eks. utorrent?

Jeg har ikke noen desktop løsning på serveren min heller, men man får da installert mye kjekt likevell. Torrentflux kan f.eks fungere. Da får man et web-grensesnitt på torrent klienten.

Lenke til kommentar

Da blir det torrentflux. men hvordan får jeg installert det? siden det er jo ingen browser der!? minepinne?

- Kan man sette schedule på når den skal laste ned (eks. mellom kl 2-6, men ikke 6-8, osv.), slik som man kan med uTorrent?

En annen ting, raid..

Mine 2x300gb er satt i raid0 gjennom HK, men inne i freeNas så ser den dem hver for seg. Siden det er en egen raid funksjon i freeNas'en, skal/må man bruke den?

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar

Da blir det torrentflux. men hvordan får jeg installert det? siden det er jo ingen browser der!? minepinne?

- Kan man sette schedule på når den skal laste ned (eks. mellom kl 2-6, men ikke 6-8, osv.), slik som man kan med uTorrent?

En annen ting, raid..

Mine 2x300gb er satt i raid0 gjennom HK, men inne i freeNas så ser den dem hver for seg. Siden det er en egen raid funksjon i freeNas'en, skal/må man bruke den?

Prøvde et google søk uten hell. Regner med du kan ssh inn til boksen om det trengs. Så da kan man kanskje kompilere torrentflux, dog usikker på BSD :-)

Lenke til kommentar

Linux - Distribusjon Ubuntu. Der ssh'a jeg meg inn til boksen, cli. Der av skrev jeg:

apt-get install torrentflux

30 sec senere var torrentflux installert så var det bare å åpne netsiden som står plasert på servern:

lokal IP:

192.168.1.105/torrentflux

domene:

www.mittdomene.org/torrentflux

Er kjempe fornøyd med torrentflux som seed - og litt leach box :-)

Torrentflux har en fork som heter Torrentflux-b4rt som går på steroider. Saken da er at man har langt flere murligheter, men siden den går på steroider er den også mer buggy og ustabil. itillegg må du kompilere deler av den selv. Vil antagentligvis ikke anbefale den til noen som ikke vet hva de gjør fordi etter den tiden det vil ta å knø det sammen vil irritasjonen bli desto større når noe slikt som databasen går fil F -sked to ganger med undertegnede før jeg gav opp og gikk talbake til vanlig TF.

Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...