TheClown Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Hei, jeg har et system i PHP som henter ut informasjon fra en database. Et av feltene i denne databasen kaller jeg order. Det er rekkefølgen av order som bestemmer hvilke rekkefølge de forskjellige gjenstandene kommer i. Hver enkelt bruker skal kunne bestemme rekkefølgen selv. Mitt spørsmål er: Åssen kan jeg gjøre dette enkelst mulig? Min idé var å ha en dropdown-meny med tall (antallet gjenstander som maks), slik at brukeren kunne velge selv, men denne måten vil gjøre det enkelt for en bruker å gi flere gjenstander samme order-verdi, noe som gir systemet mitt error. Har sett en drag-'n-drop-funksjon skrevet med jQuery, så det kan kanskje hende jeg er litt i feil forum her. Hadde det enkleste vært å gi hver gjenstand pil opp og pil ned? Denne metoden er sikker, men hadde ført til en del pageloads. Noen ideer? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 (endret) Antall page loads er sannsynligvis ingen verdens ting å bekymre seg over, men dersom det virkelig er et problem, så er det ikke verre enn å bruke javascript til å foreta endringene lokalt og ha en «lagre»-knapp på bunnen. (Fallback til plain HTML hadde naturligvis vært kjekt da, så kan man fortsatt bruke systemet uten å måtte ha javascript aktivert) Dropdown-boks med forskjellige verdier er en utrolig lite intuitiv og brukervennlig løsning. Dersom du likevel vil gå for noe sånt, så må du bare sørge for at når noe flyttes fra n til k, så må alt mellom n og k justeres ett hakk opp eller ned avhengig av hvorvidt elementet henholdsvis ble flyttet ned eller opp. Endret 14. mars 2010 av Jonas Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 14. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2010 Hmm, det er faktisk en meget god idé! Skal tenke på det. Takk, takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå