flogieboogie Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 (endret) Hei! Har et lite dilemma hvor jeg ikke klarer å bestemme meg om jeg skal oppgradere PC'en min eller kun kjøpe nytt HK og la resten stå uberørt. Hva jeg har fra før av: Corsair HX 750W Intel C2D E6600 Corsair TW2X DDR2 @ 1066 CL5 4gb Sapphire Radeon HD 4870 1gb Mine oppgraderingsalternativer: LGA 775: Asus P5Q Deluxe Bruke Thermaltake Typhoon hvis jeg klarer å fikse festet, evnt Noctua NH-U12P ELLER Intel P55 1156: Intel Core i7 920 Asus P7P55D Corsair Dominator GT DDR3 1600 CL8 4gb eller evnt. Corsair XMS3 DDR3 1600 CL8 4 gb. Hva er forskjellen, bortsett fra pris? Noctua NH-U12P Er det stor ytelsesforskjell på oppgraderingen i forhold til det jeg allerede har? Tenker da spesielt på DDR2 vs DDR3 samt E6600 vs i7. DDR2 rammen kan jeg få byttet om jeg bestemmer meg raskt nok så man kan se bort ifra den ekstra utgiften der. Takker for alle tips og svar! mvh Jørgen Endret 14. mars 2010 av flogieboogie Lenke til kommentar
Lnik Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Intel i7 920 er ikke en 1156 sokkel, hvis du vil oppgradere den PCen, er det lite vits å beholde CPU. Du bør gå for i5 750/i7 860/i7 920 avhengig av hva du skal bruke den til, eller en AMD Phenom II x4 965 BE. Hvis man oppgraderer i dag, går man ikke for DDR2 RAM, da er det mye lurere og velge DDR3. Hvis du velger i7 920, så er det ikike lurt å ta 4 GB med RAM, da velger du 6, 9 eller 12GB med RAM. Om du oppgraderer til det første oppsettet, er det ikke stor forskjell på det du har, av det lille du har oppgitt. Skjermkortet og PSU er bra. Lenke til kommentar
flogieboogie Skrevet 14. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2010 Formulerte meg kanskje litt rævva Hvis jeg skal oppgradere PC'en har jeg ikke planer om å beholde CPU, minne eller HK. Da blir dette byttet med i7, 6gb minne og HK som passer i7. Det jeg i bunn og grunn lurer på er om ytelsesforskjellen er STOR med tanke på mitt billigste alternativ (kun nytt HK og CPU vifte) vs det kraftige med i7/DDR3 etc. Grunnen til at jeg kjøpe DDR2 rammen var pga at for 1 uke siden tok HDD kvelden, og jeg kjøpe Win7, Samsung Spinpoint F3 og 4GB minne til mitt daværende HK Asus P5Q pro (LGA 775). Dette HK tok da kvelden 2-3 dager etterpå hvilket setter meg i dette dilemmaet. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Nja, siden hovedkortet har tatt kvelden og dette utgjør opp til 1000 lappen (eller 1.5k) for et hovedkort med gode løsninger så kan det være like greit å ta steget til i7. Antar at ytelseforskjellen kan være ganske så stor i forhold til hvilken oppgave du kommer til å bruke den til, på spilling kanskje ikke mer enn 5 - 25% mer fps , mens i andre oppgaver kan det jo være snakk om 50% til 100% bedre ytelse. Personlig hadde jeg nok oppgradert til i7. Lenke til kommentar
flogieboogie Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 Nja, siden hovedkortet har tatt kvelden og dette utgjør opp til 1000 lappen (eller 1.5k) for et hovedkort med gode løsninger så kan det være like greit å ta steget til i7. Antar at ytelseforskjellen kan være ganske så stor i forhold til hvilken oppgave du kommer til å bruke den til, på spilling kanskje ikke mer enn 5 - 25% mer fps , mens i andre oppgaver kan det jo være snakk om 50% til 100% bedre ytelse. Personlig hadde jeg nok oppgradert til i7. Hovedsaklig kommer pc'en til å bli brukt til ps, tegneprogrammer, 3D programmer, musikk etc. Spille gjør jeg sjeldent. Hvilket hk er å anbefale til i7? Er det noen andre tips til type RAM jeg burde velge? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Hvilke 3D programmer brukes. Det er kun her du har en reell effekt av 1366 kontra 1156/AM3. Effekten i Photoshop er der i tester, men er bortimot ikke eksisterende i daglig bruk. Man skal være oppmerksom på at neste generasjon Intel, Sandy Brigde, vil bruke en ny sokkel - så hverken hovedkort basert på 1366 eller 1156 vil være særlig oppgraderbare. I og med at du i liten grad spiller så har du egentlig ikke behov for hovedkort med CF/SLI. Du vil da med å velge et 1156 hovedkort til ca 1 000 kr (f.eks kortet du har listet opp) og en i7 860 (samme pris som i7 920) få omtrent akkurat samme ytelse i 3D, Photoshop etc, men du sparer en 500 kr på hovedkort - og mister vel i realiteten ikke noe. Man bør også være oppmerksom på at AMD lanserer sin Phenom II X6 serie (Thuban) den 26 april. Vi har ikke sett særlig med uoffisielle benchmark av denne, men vi vet at den har "turbo boost", og trolig vil bli priset relativt gunstig for å være sekskjerne (fra 2 000 kr). I program som skalerer godt med antall kjerner kan man regne med at ytelsen vil ligge mellom i7 980X og i7 975X. Den vil fungere på alt av AM3 hovedkort, og trolig også på enkelte nyere AM2+ hovedkort. Når vi da vet at AMD har mer eller mindre bekreftet at neste CPU-generasjon, Bulldoser, også vil kunne bruke AM3 hovedkort, så ville jeg faktisk vurdert AMD. Et oppsett med et AMD 770 HK og X4 965 BE yter en 5 - 15 % lavere enn et i7 860 oppsett innen de mest relevante områdene, og koster nesten en 1 000 kr mindre. Lenke til kommentar
flogieboogie Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 Man bør også være oppmerksom på at AMD lanserer sin Phenom II X6 serie (Thuban) den 26 april. Vi har ikke sett særlig med uoffisielle benchmark av denne, men vi vet at den har "turbo boost", og trolig vil bli priset relativt gunstig for å være sekskjerne (fra 2 000 kr). I program som skalerer godt med antall kjerner kan man regne med at ytelsen vil ligge mellom i7 980X og i7 975X. Den vil fungere på alt av AM3 hovedkort, og trolig også på enkelte nyere AM2+ hovedkort. Når vi da vet at AMD har mer eller mindre bekreftet at neste CPU-generasjon, Bulldoser, også vil kunne bruke AM3 hovedkort, så ville jeg faktisk vurdert AMD. Et oppsett med et AMD 770 HK og X4 965 BE yter en 5 - 15 % lavere enn et i7 860 oppsett innen de mest relevante områdene, og koster nesten en 1 000 kr mindre. Dette var interessant. Skulle jo gjerne ventet til april, men trenger å få den stasjonære til å fungere så fort som mulig, men å kjøre på AM3 plattformen virker som vil være muligens det mest fremtidsrettede jeg kan gjøre akkurat nå. Ang. 3D programmer vil det gå i Solidworks, Rhino og muligens Autodesk Automotive. Jeg trenger da ikke en av de dyreste AMD prosessorene hvis AMD kommer med en ny type i april, men kommer ikke til å oppgradere prosessoren helt med det første heller, så vil denne fungere bra? AMD phenom II X4 965 125 W Er det best med 6gb DDR3 ram til AM3 plattformen også? Vurderer Corsair Dominator TWIN3X DDR3 1600 6gb Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 (endret) AMD bruke dual-channel, så her er 4, 8, 12 etc naturlige valg. Samme gjelder 1156 plattformen til Intel. Mens 1366 har triple-channel og da 3, 6, 12. Når det gjelder hva som er de mest fornuftig må jeg peke på at du kjører meget spesifikke programmer. Rhino skal være relativt grei for standard maskinvare, SolidWorks er vel mulig å optimere med rett valg av komboen CPU/GPU. Mener at gutta i Dassault Systemes (de som eier SolidWorks) nevnte noe slik på en konferanse for en stund siden. Ikke det at jeg bruker SolidWorks, CATIA og andre løsninger som de lager, men jeg har kontakter av andre grunner. Så hvorfor ikke kontakte SolidWorks her i Scandinavia for å få en anbefaling. Jeg hadde i alle fall gjort det. Min erfaring er at slike "spesifikke" programmer kan ha langt større forskjeller i ytelse mellom plattformer enn det vi ser i vanlige tester. Det har blant annet med hvilke kompilatorer som er brukt og andre artigheter. Ellers så fant jeg noen "benchmark" av SolidWorks. Etter den er det knapt forskjell i ytelse mellom E8400, i7 920 og i5 750. Flere bencher finner du ved linker på denne siden. Men jeg advarer om at testene er særdeles vanskelig å verifisere fordi alle oppsettene spriker. Men akkurat denne hvor en Phenom II X4 klokket til 3,8 Ghz med 4870x2 gir samme benchmark omtrent som i7 920 klokket til 3,8 Ghz skulle indikere at det er ikke all verden av forskjell. Endret 15. mars 2010 av Bolson Lenke til kommentar
Ballestikk Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Det finnes i7 til 1156 da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå