Gå til innhold

Forkurs til Ingeniør?


Sanda

Anbefalte innlegg

Jeg tar også forkurs for ingeniør i stavanger og jobber i en 100% stilling som elektriker (montør). Jeg tar forkurset på kvelden, som er 2 dager i uken. Å studere slikt utenom jobben er vanskelig avhengig av hvor mye du kan fra før, hvor disiplinert og strukturert du er og ikke minst motivert. De fleste fagene som Engelsk, Norsk og Teknologi & Samfunn er ganske grei plankekjøring. Matten er vel verst for noen, mens andre sliter litt mer med fysikken. Jeg syntes matten på kveldstid er omstendelig forklart av en veldig faglig dyktig lærer. Jeg persolig liker å ha mattetimene på internett da (de filmer alle forelesningene) for da kan jeg putte 1.4x speed på forelesningen noe jeg syntes er et behagelig tempo.

 

Egentlig så avhenger det mye av å gjøre mange oppgaver. Det var verre i begynnelsen siden jeg ikke hadde hatt så mye matte eller fysikk, og ihvertfall ikke på det nivået.

 

Men det må nevnes at de prioriterer folk med fagbrev over lærlinger, så du bør kanskje ha et ganske greit snitt for å komme inn. Jeg ble fortalt at det va 900 søkere og ca 400 som kom inn, da en del sikkert pga fagbrev. Kanskje Trygve kan forklare dette nærmere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det må nevnes at de prioriterer folk med fagbrev over lærlinger, så du bør kanskje ha et ganske greit snitt for å komme inn. Jeg ble fortalt at det va 900 søkere og ca 400 som kom inn, da en del sikkert pga fagbrev. Kanskje Trygve kan forklare dette nærmere.

Er nye mulig at de priorieterer folk med fagbrev over folk uten. Jeg har og hørt at det var rundt 900 som søkte i 2009, og bare 400 fikk studieplass. Så vidt jeg vet har de 400 studieplasser hvert år, men de andre årene hadde vist alle som søkte fått studieplass.

Lenke til kommentar

Like greit å ta allmenn påbygg, da for du generell studiekompetanse noe du ikke får på forkurs. Tenk man ikke består forkurset, da er det vel kjiipt å ta året om igjen på forkurset.. Bedre å skaffe seg generell studiekompetanse og komme seg gjennom tresemesterordningen, eller ta realfag samtidig.

 

Jeg hadde 2 valg enten ta allmenn påbygg eller forkurs. Jeg valgte da først forkurs, og tittet litt på matematikken og fysikken da skal jeg garantere at man får hodepinne, hvis du ikke hadde dette på vgs. Så jeg valgte allmenn påbygg, for jeg viste at jeg ikke kommer til å bestå matten og fysikk på forkurs.

 

:yes:

Lenke til kommentar

Først skal man være temmelig dum om man ikke klarer å skrape sammen en 2'er i matte og fysikk hvis man gidder å prøve. Man har til og med 2 forsøk per eksamensemne i tilfelle du stryker.

 

Og siden du ikke har tatt forkurset Stigma vet du ikke hvor avansert det er. Det er ikke lett, men det er heller ikke verre enn at alle oppegående normale mennesker skal klare dette hvis de gidder og gå ut med rimelig greie karakterer. Hvis du ikke gidder, har du forsåvidt ingenting på Ingeniørlinja å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg har gått denne retningen, men det er ganske lenge siden. Jeg gikk elektro + automatiseringsteknikk i 1990-93 og forkurs til ingeniørhøgskole på fulltid året 93/94. Den gangen tror jeg vi hadde litt mindre av den generelle matten, norsk og sånt på elektro. Forkurset ga minimum for generell studiekompetanse i alle fag utenom matte, fysikk og kjemi. I de fagene var det full fordypning, 1MA, 2MX, 3MX, 1FY, 2FY, 3FY og 1KJ og 2KJ (men ikke 3KJ) som de fagene het den gangen. Det var absolutt et studie man bør være fokusert på for det er rimelig tungt i forhold til elektro. Man trenger fulltid for å gjennomføre det. Først skal man lære i gjennomsnitt ca 8 skoletimer per dag og så skal man gjøre lekser 2-3 timer per dag. Det finnes muligens eksempler på folk som har klart det på kveldstid, men så finnes det jo også eksempler på folk som har fått 6 i alle fag på vitnemålet fra videregående. Ikke regn det som et oppnåelig mål. Selv på fulltid var det 3-4 i klassen som ikke klarte å gjennomføre forkurset. Merk at alle som gikk der var høyt motiverte og virkelig ville klare det. Jeg har inntrykk av at innstillingen til elever generelt er mye slappere nå enn for 17 år siden, så med dagens elever tror jeg flere ville ramlet av i løpet av året.

 

Jeg vil anbefale trådstarter å ta forkurset på fulltid og ingeniørstudiet. Men gjennomfør helst lærlingetida først så du har noe å falle tilbake på dersom du avbryter ingeniørstudiet. Fagbrevet kommer også til nytte som ingeniør. Både når man studerer, skal søke jobb og i jobbene får man bruk for den ekstra kompetansen.

Lenke til kommentar

I dag så har man kun 3MX, 2FY, 1 timers fag i Engelsk, 2 timers fag i norsk halve året og 1 timer andre halve pluss 1 timers fag i teknologi og samfunn. Engelsk, Norsk og til dels Samfunn er super lette og det trengs egentlig kun å fokuseres på Matte og Fysikk utenom et par innlevering ca hver andre måned.

 

Simen, jeg må si at det forkurset du tok er mye mer omfattende, du har høyere fysikk og mer kjemi.

Jeg har også hørt om at forkurset på andre steder er mye mer strenge enn det på UiS, men jeg har ingen problemer, selv med 100% stilling som elektriker, å klare disse fagene, og jeg ser ikke på meg selv som noen spesiell reser i realfag.

 

Jeg bruker ca 1,5 time hver dag til å se en "episode" av matte og/eller fysikk. Bruker også noen timer ekstra i helgene til oppgaveløsning.

 

Her er eksempel på forelesninger: http://stream.rkk.no/mediasite/Catalog/pages/catalog.aspx?catalogId=f7a0c274-a1d8-4a01-b11f-4e7c20f9c239 som vi bruker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Jeg håper virkelig ikke at disse filene blir slettet ved semesterslutt. Skal (forhåpentligvis) begynne på forkurset til høsten, disse presentasjonene vil være til stor hjelp før og under. :O

Eller noen som eventuelt ved hvordan å laste de ned?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om de blir slettet før semesterstart. De bruker et eget firma som heter Avicom til å ta opp og klippe til disse forelesningene så om kontrakten går ut etter semesterslutt (sikkert i august, etter konteeksamene er ferdig) så kan det være de sletter alt for å spare diskplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...