Stubba Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 (endret) Hei folks! Fatter bestilte på fredag Iphone 3Gs, og vil ha Tom Tom navigasjon på den. Koster 500-700kr på app store. Når bruker programmet, koster det da datatrafikk i tilegg eller blir det kostnadsfritt hvor man kun betaler kjøpesummen for programmet? - Daniel Endret 14. mars 2010 av Stubba Lenke til kommentar
carwin Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 Når bruker programmet, koster det da datatrafikk i tilegg eller blir det kostnadsfritt hvor man kun betaler kjøpesummen for programmet? Hele kartdatabasen ligger på telefonen, så nei, TomTom genererer ikke datatrafikk. Lenke til kommentar
Stubba Skrevet 14. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2010 Når bruker programmet, koster det da datatrafikk i tilegg eller blir det kostnadsfritt hvor man kun betaler kjøpesummen for programmet? Hele kartdatabasen ligger på telefonen, så nei, TomTom genererer ikke datatrafikk. Det regna jeg jo med, men fortsatt må den jo få en form for signaler for å vite hvor man kjører, hvilken vei man tar, osv... ? - Daniel Lenke til kommentar
Stubba Skrevet 14. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2010 GPS, from outer space Hva mener du med det? - Daniel Lenke til kommentar
jevel Skrevet 14. mars 2010 Del Skrevet 14. mars 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Gps GPS bruker satelitter til å regne ut din posisjon. Dette krever ingen form for nedlasting eller overføring ut over de få kilobytes som lastes ned i ny og ne for å sikre kjappest mulig GPS-fiks. -KJ Lenke til kommentar
Stubba Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Gps GPS bruker satelitter til å regne ut din posisjon. Dette krever ingen form for nedlasting eller overføring ut over de få kilobytes som lastes ned i ny og ne for å sikre kjappest mulig GPS-fiks. -KJ Jaja, jeg veit jo at GPS bruker satelitter. Men ettersom det er en telefon, vil det ikke bli kostnader, men hvis det er slik at den bare tar noen kilobytes i ny og ne er det vel kanskje vært det? Noen som veit om dette er bra? - Daniel Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Gps GPS bruker satelitter til å regne ut din posisjon. Dette krever ingen form for nedlasting eller overføring ut over de få kilobytes som lastes ned i ny og ne for å sikre kjappest mulig GPS-fiks. -KJ Jaja, jeg veit jo at GPS bruker satelitter. Men ettersom det er en telefon, vil det ikke bli kostnader, men hvis det er slik at den bare tar noen kilobytes i ny og ne er det vel kanskje vært det? Noen som veit om dette er bra? - Daniel Den bruker ikke noe datatrafikk i det hele tatt. Ikke en gang noen kilobytes i ny og ne. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 (endret) Den bruker ikke noe datatrafikk i det hele tatt. Ikke en gang noen kilobytes i ny og ne. Nei vel? Hva baserer du dette utsagnet på? Alle de aGPS-baserte systemene jeg har testet laster ned en liste over de satelittene den kan forvente å finne i sitt område slik at det å få fiks går mye kjappere. Jeg tviler på at iPhone er annerledes. -KJ Edit: Du kan lese mer om AGPS her, men har tatt ut et kjapt sitat her: A typical A-GPS-enabled receiver will use a data connection (Internet or other) to contact the assistance server for A-GPS information. Some A-GPS devices cannot fall back to standard GPS. Endret 15. mars 2010 av jevel Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Den bruker ikke noe datatrafikk i det hele tatt. Ikke en gang noen kilobytes i ny og ne. Nei vel? Hva baserer du dette utsagnet på? Alle de aGPS-baserte systemene jeg har testet laster ned en liste over de satelittene den kan forvente å finne i sitt område slik at det å få fiks går mye kjappere. Jeg tviler på at iPhone er annerledes. -KJ Edit: Du kan lese mer om AGPS her, men har tatt ut et kjapt sitat her: A typical A-GPS-enabled receiver will use a data connection (Internet or other) to contact the assistance server for A-GPS information. Some A-GPS devices cannot fall back to standard GPS. Jeg har iphone, og gps på den. Jeg har et abonnement uten gratis datatrafikk, så jeg hadde sett det om det hadde kosta å bruke den. Jeg brukte den også flittig når jeg var i london, så da hadde jeg hvertfall merket det på regninga om det hadde kosta. Kan godt hende den bruker litt for å få posisjonene til satelittene, men det koster i så fall ingenting.... Lenke til kommentar
jevel Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Med mindre du har roaming påslått på din mobil så vil den ikke laste ned noe når du er utenfor ditt hjemmenett. Uten dette tar det mellom 30 sekunder og to minutter å få fiks ut fra egen erfaring i alle fall... -KJ Lenke til kommentar
Stubba Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 Okei, da har jeg vel fått svar på det jeg lurte på! Takk for hjelpen folks! - Daniel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå